Electrònica

De Sant Hipòlit de Voltregà a Parlaments i bancs de tot el món

Arthur Holm exporta monitors, altaveus, micròfons i càmeres de disseny

Il·lustració
3 min

El Parlament de Qatar, el Banc Nacional de Kuwait, el Senat de Mèxic, la Comissió Europea i el Tribunal Suprem de Nigèria. Són escenaris de decisions del més alt nivell i, sovint, d'abast mundial que surten de reunions interminables en sales de seguretat mil·limetrada. Des de fa uns quants anys, totes compten amb el segell d'una empresa de Sant Hipòlit de Voltregà. Monitors, altaveus, micròfons i càmeres de seguretat motoritzats que es dissenyen i fabriquen en aquest municipi osonenc fa anys que són els ulls, les orelles i les veus de tots aquests espais.

Inscriu-te a la newsletter Empreses Inscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

"Hem equipat les sales de reunions de Samsung, Mitsubishi i HP –fabricants de monitors–. Tots tenen a les seves sales de reunions productes d'Arthur Holm", explica a aquest diari la gerent de l'empresa i directora de vendes internacionals, Montse Romero, pocs minuts abans de començar la tercera jornada del congrés ISE, que aquesta setmana se celebra a Barcelona. L'empresa catalana hi presenta les seves últimes innovacions: unes càmeres motoritzades de 360 graus que surten de la taula i permeten captar totes les persones d'una reunió; i uns altaveus també motoritzats que s'amaguen i busquen millorar l'acústica de la sala. "La nostra missió és inspirar les persones que prenen decisions a les sales de reunions: que hi entrin i rebin un efecte inspirador", afegeix Romero, i recorda que una vegada, en una reunió a Nova York, els directius de Mitsubishi als Estats Units es van posar a aplaudir quan van veure els monitors i micròfons d'Arthur Holm.

Tecnologia motoritzada

La companyia naixia fa prop de mig segle sota el nom d'Electronic Albiral per fabricar monitors per al públic general, però després de 20 anys l'empresa va mutar en Albiral Display Solutions. "Era molt difícil competir amb els fabricants asiàtics", diu Romero, i per això van passar de fer un producte de consum estàndard a fer un producte professional. "Ens vam especialitzar en un nínxol de mercat industrial, en què la qualitat i el servei postvenda tenien molt més pes: fèiem monitors industrials per a estacions de transport, trens i centres comercials, i per a la difusió de publicitat", afegeix. Una dècada més tard, ben entrats els 2000, una innovació pròpia va conduir a un altre replantejament del negoci: "Vam generar la patent d'un monitor que sortís motoritzat i ens vam adonar que no podíem anar amb una marca industrial. Els clients que el demanaven eren del sector audiovisual", prossegueix Romero.

És llavors quan neix Arthur Holm, una marca de disseny que rep el nom d'un familiar d'un dels socis de l'empresa, un dissenyador de mobles danès dels anys 50. A partir d'aquell moment, a finals de la primera dècada dels 2000, el seu negoci comença a expandir-se gràcies a la prescripció de professionals del disseny: arquitectes, interioristes i dissenyadors de mobiliari. "Al final, el que vam fer va ser passar d'un producte industrial a un de disseny", explica Romero. Ara la companyia té dues marques: Albiral, per a monitors industrials, i Arthur Holm. Aquesta última, més enllà de Parlaments i bancs d'arreu del món, també comença a expandir-se en hotels i vaixells. L'any passat la marca va llançar una gamma de productes resistents a l'aigua per a vaixells de luxe: uns altaveus motoritzats que es posen a la coberta dels vaixells i que a través d'un botó s'amaguen i surten.

Productes en or

"Ara acabem de fer per al Parlament de Qatar monitors que s'amaguen. Ens els han demanat acabats en or, amb una càmera integrada i el seu logo. És un exemple de personalització", explica Romero. Entre els seus clients també hi ha l'OTAN, el Consell de la UE, el Banc d'Espanya, el govern d'Ucraïna i fins i tot el rei de l'Aràbia Saudita, així com les sales de reunions dels consells d'administració de CaixaBank i Banco Santander, entre altres bancs.

"Tenim competidors a escala europea, sobretot a Alemanya, però són els xinesos els que ens trepitgen els talons. Ens diferenciem d'ells perquè fabriquem sèries molt petites i personalitzades. Fem el logo del client, fabriquem els monitors en or i bronze per a països de l’Orient Mitjà... Pensem cada sala de reunions de manera diferent. Personalitzem molt. Són sèries de producció molt petites i això ens permet fabricar a Sant Hipòlit", explica Romero. L'empresa, amb una plantilla de 40 treballadors, va registrar una facturació de nou milions d'euros l'any 2022 i està present en 42 països.

stats