Tecnologia

El rànquing de les 'start-ups' catalanes més prometedores

La revista 'Wired' destaca deu empreses emergents entre les 100 amb més projecció d'Europa

Il·lustració start-ups

BarcelonaCatalunya té més de 1.900 start-ups, i la gran majoria es concentren a Barcelona. Des del 2016 han augmentat més d'un 75%. Avui dia Catalunya ja compta amb cinc unicorns –el nom que es dona a les empreses emergents que arriben a una valoració superior als 1.000 milions d'euros–, després de la inclusió de Factorial a aquesta llista, que va assolir l'estatus d'unicorn després de tancar una ronda de finançament de 120 milions d'euros. Tot i la crisi latent a l'ecosistema inversor –sobretot en les rondes de finançament de tiquet mitjà–, Barcelona continua sent atractiva per al talent i el capital, principalment pel clima, el baix cost de vida i l'ecosistema emprenedor que s'hi ha anat creant els últims anys.

Inscriu-te a la newsletter Empreses Inscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

Des que Europa va començar a destacar en termes de tecnologia i inversió privada en start-ups, la revista britànica Wired elabora un rànquing amb les millors empreses emergents de les grans ciutats europees del sector, entre les quals hi ha Barcelona. Aquestes són les empreses emergents barcelonines més prometedores.

011h

És una constructora immobiliària que va néixer amb l'objectiu de liderar i accelerar la transformació sostenible del sector de la construcció. Els seus fundadors són Lucas Carné i José Manuel Villanueva, dos empresaris molt coneguts en el món emprenedor per ser també els fundadors de Privalia, plataforma de venda digital de roba i calçat que després d'anys d'èxit va ser adquirida el 2016 per la multinacional francesa Vente-Privée per prop de 500 milions d'euros. El 2020, Carné i Villanueva van decidir comprometre dos milions d'euros per fundar 011h, i van recaptar 8 milions d'euros addicionals en finançament inicial i, al juliol, 25 milions d'euros en finançament Sèrie A amb Redalpine, Aldea Ventures i A/O Proptech. La constructora tancarà aquest any amb 120 habitatges en marxa, una xifra que s'elevarà a més de 200 el 2023 i que espera arribar a produir fins a 500 residències el 2024.

AcceXible

Saltem al camp de la tecnologia mèdica amb AcceXible, una empresa que desenvolupa models algorítmics per analitzar la parla i diagnosticar-hi demència o Alzheimer, entre altres malalties, de manera precoç i amb una precisió del 93%. Segons l'experiència d'AcceXible, els titubejos, l'entonació o la formulació de paraules ajuden a determinar l'estat de les capacitats cognitives de les persones i fer diagnòstics precoços. L'empresa va néixer el 2018 de la mà dels germans Carla i Javier Zaldua Aguirre, i des d'aleshores ha recaptat 1,4 milions d'euros, en les primeres etapes amb subvencions, i 959.000 dòlars en finançament de fase llavor el 2021. Actualment, AcceXible es troba en fase d'expansió internacional, s'ha implantat al Regne Unit i comença el seu camí als Estats Units. A més, treballa en dos nous projectes per a la depressió i el Parkinson.

Doctomatic

Frederic Llordachs és un veterà en el món de la medecina digital o digital health. Juntament amb Carmen Ríos, va fundar Doctomatic el 2021, però el 2007 ja va ser el creador de l'aplicació de cerca de metges Doctoralia. El 2016, Doctoralia es va fusionar amb la seva homòloga europea, DocPlanner, i van crear la plataforma de salut digital més gran del món. Després d'aquest gran èxit, Llordachs està focalitzat en el seu nou projecte, Doctomatic, una aplicació de control remot de pacients que, només amb aparells mèdics que els malalts tinguin a casa, permet als metges controlar els pacients amb malalties cròniques. A través d'intel·ligència artificial, l'apli és capaç d'extreure dades a partir de fotografies dels valors dels aparells. Doctomatic va començar amb un finançament inicial de 415.000 euros d'Encomenda Smart Capital i Ship2B Ventures. Actualment, l'empresa està en negociacions amb grans asseguradores d'Espanya i Llatinoamèrica.

Vottun

Es defineixen com "el Wordpress per al Web3". La seva missió és democratitzar la tecnologia blockchain i fer-la accessible i fàcil per a totes les empreses, de manera que puguin desenvolupar projectes amb aquesta tecnologia de manera senzilla. Segons un informe d'IDC Research Espanya, només una de cada deu empreses utilitzen aquesta tecnologia. Les raons de l'ús escàs són diverses, però principalment es deu al desconeixement de les possibilitats del blockchain i la complexitat d'aplicació. És amb l'objectiu de canviar aquest problema que Marta Vallejo i l'exdirector d'Amazon a Espanya Luis Carbajo van fundar Vottun el 2018. Ofereixen una espècie de plantilles de cadenes de blocs a punt per fer servir que permeten a empreses com ara Nestlé, Estrella Damm i el Banc Mundial, entre d'altres, rastrejar dades, certificar la identitat, gestionar pagaments criptogràfics i llançar NFT. "És tan fàcil de fer servir que ho pot fer algú sense cap noció de programació", diu Carbajo. Vottun va aconseguir el suport del govern espanyol per a la fase d'R+D i més tard va aixecar 1,1 milions d'euros en dues rondes inicials per part de Draper Venture Network, Lanzame Capital i el fons nord-americà Proteum X. Aquest any ja ha assolit beneficis.

Nuclia

Eudald Camprubí i Ramon Navarro Bosch van crear el 2019 Nuclia, una apli "per buscar allò que no es pot buscar", segons descriuen els mateixos fundadors. La start-up, anteriorment anomenada Flaps, és un motor de cerca amb intel·ligència artificial que pot indexar dades de qualsevol tipus de document i transcriure vídeos en qualsevol idioma. Una de les peculiaritats de Nuclia és que quan un usuari fa una cerca, ofereix paràgrafs rellevants i moments concrets d'enregistraments d'àudio i vídeo, tot basat en paraules clau i significat semàntic. L'abril del 2022 Nuclia va aixecar una ronda seed de 5 milions d'euros, liderada per Crane.vc i Elaia Ventures, que la companyia utilitzarà per orientar-se als desenvolupadors. A més de la ronda, des de Nuclia van anunciar llançament de NucliaDB, una base de dades vectorial de codi obert dissenyada per a dades no estructurades per emmagatzemar tot tipus d'informació.

Lupa

L'objectiu de Lupa és esdevenir el teu entrenador de running de confiança. L'aplicació combina tecnologia d'intel·ligència artificial amb vídeos i so per guiar l'usuari durant les curses i maximitzar el rendiment i benestar mental durant l'entrenament. A més, també ofereix cursos per entrenar i compta amb un element social amb els seus clubs de running i el seu podcast. Lupa va néixer l'any 2020 de la mà de Stefano Lorini, un corredor de muntanya patrocinat per Salomon i antic cap de programa de Google for Startups i el seu cofundador, el cap de tecnologia i company de running Sergi Porta.

Payflow

Cobrar quan tu vulguis, aquesta és la proposta de Payflow. Del sector fintech, és una solució per a les empreses que permet als seus empleats que cobrin sota demanda. Amb aquesta aplicació, els empleats poden accedir instantàniament a la fracció del salari que ja s'ha guanyat aquell mes, cosa que permet tenir un control més gran sobre les seves finances i ajuda a millorar el seu benestar financer. Des de la seva creació, el 2020, la companyia ha fet el salt d'Espanya a Silicon Valley a través del programa Y Combinator. A més, a Espanya ja té més de 400 clients, entre els quals hi ha marques reconegudes com ara Macson, Covirán, Aristocrazy i Grosso Napoletano, així com grans empreses amb milers d'empleats com ara Hospitals Vithas, Webhelp i Aquaservice. A principis del 2022 va aixecar una ronda de vuit milions d'euros amb la qual espera continuar creixent a Espanya i seguir apostant per la seva internacionalització, que ha començat per Xile i Colòmbia.

Vitaance

Ana Zamora compta amb una llarga trajectòria d'expertesa en el sector de les assegurances, i el 2021 va decidir trencar amb el mite que és un sector avorrit i sense innovació i va fundar Vitaance. Sota el lema "Protegeix i millora la vida dels teus empleats", la insurtech proposa reptes saludables individuals o per equip als empleats de les empreses i, en complir-los, es guanyen punts que es poden bescanviar per premis de les millors marques. L'empresa va tancar el 2021 una ronda de finançament de 3 milions d'euros de part de SoftBank, Kindred Ventures i Astorya, entre d'altres, per finançar un laboratori d'investigació i innovació i ampliar els beneficis dels empleats.

Last.app

Fundada per dos germans extreballadors de Glovo, Eric i Iván Nikolic, Last.app va néixer el 2019 per convertir-se en la millor amiga dels restaurants de menjar per emportar. Es tracta d'un servei de missatgeria a la carta per a la indústria de la restauració per atendre empreses d'hostaleria, restaurants i cuines fantasmes (anomenades dark kitchens). Fins avui, l'empresa ha anat creixent i ja té acords amb cadenes com ara PadThaiWok, Tony Roma's o Miss Sushi. Al gener va aixecar una ronda de finançament de 2,5 milions d'euros liderada per All Iron Ventures amb el suport de Bynd, i té com a objectiu impulsar l'expansió internacional durant el 2022 per a una apli que actualment només està disponible en castellà.

stats