La PlayStation, (gairebé) l’únic regal impossible d’aquest Nadal
El desabastiment i la inflació tenen, de moment, poc impacte en el comerç
Trobar en una botiga una PlayStation 5 és, ara mateix, una tasca impossible. La videoconsola estrella de la marca japonesa Sony porta mesos esgotada pràcticament a tot arreu -també en plataformes d’e-commerce, com Amazon- i s’ha convertit en el símbol del desabastiment que afecta les cadenes de producció mundials. L’escassedat d’aquest producte és un clàssic de Nadal, ja que és un regal molt popular, però normalment es produïa pocs dies abans de les festes. En canvi, aquest any, abans de l’estiu ja en faltaven.
Malgrat això, entre els fanàtics dels videojocs no hi ha histèria, ni un mercat negre. Als fòrums d’aficionats es comenta l’escassedat, però encara es parla més de jocs i accessoris: usuaris que tenen problemes amb els auriculars Pulse 3D, d’altres que pregunten on comprar ulleres de realitat virtual, o discussions sobre si ja ha sortit una nova versió d’un joc de la NBA. Si algú té una urgència de comprar-la, la consola està disponible en portals de segona mà com Wallapop, a preus entre 600 i 900 euros, segons l’estat en què es trobi.
En aquest sentit, la por a un Nadal amb prestatges mig buits a les botigues va planar sobre l’opinió pública al llarg de la tardor, però tant els petits comerciants com les grans companyies de distribució van negar ja de bon principi que hi hagués perill. Així mateix, els mals auguris d’alguns economistes sobre fortes pujades de preus tampoc s’acaben de complir més enllà del cost de l’energia.
L’ARA ha elaborat un cistell de la compra nadalenc, amb aliments i regals típics de les festes, i n’ha seguit els preus des del dia 8 de novembre -la setmana després del pont de Tots Sants- fins a aquest divendres, dia 17 de desembre, per detectar com s’encarien i quins productes faltaven. El seguiment d’aquests 26 articles, entre alimentació, moda, joguines, esports i electrònica, s’ha fet amb els preus d’empreses com Caprabo, Bon Preu, FNAC, Amazon, Toy’s R Us, El Corte Inglés o Decathlon.
Les conclusions són que, en general, es tracta d’una campanya nadalenca en la línia de les d’altres anys. La majoria de productes han presentat poques variacions de preu, o fins i tot caigudes significatives. Per exemple, el conjunt d’articles d’alimentació es van abaratir un 6,9%, des del vi blanc fins a les gambes, passant pel pernil ibèric. Només el pollastre i la pasta (galets i canelons) van registrar pujades, la més forta -de l’11%- en el cas dels galets. Cal tenir en compte, però, que el menjar sempre es compra a última hora, per la qual cosa encara podria encarir-se aquesta setmana vinent per l’augment de la demanda.
Pel que fa als esports i les joguines, la variació ha sigut de només un 2,7% en total, amb l’excepció de l’encariment d’un 17% del Lego, mentre que els productes de moda es van començar a encarir a partir de la setmana del Black Friday i han acabat un 6,5% més cars.
El que ha experimentat enguany el consumidor, doncs, no difereix d’altres campanyes nadalenques, sobretot d’abans de la pandèmia. A part de la PlayStation, del cistell de productes només un perfum (Eternity, de Calvin Klein) s’ha acabat esgotant tant en versió femenina com masculina.
Ara bé, a l’altra banda del taulell de la botiga, les coses es veuen diferent: “Hem patit moltíssim”, assegura Isabel Mariscal, consultora del sector mimorista i professora de l’escola de comerç Escodi de Terrassa. El patiment ha vingut -explica- pel “col·lapse”, que ha afectat “cada part de la cadena de subministrament”, ha allargat els terminis d’entrega de materials als productors, dels productes finals a les botigues i, en el cas del comerç online, la logística per efectuar els lliuraments als compradors.
“Ha explotat la demanda comparada amb el 2020, però tothom ha sigut molt prudent amb la fabricació”, per la qual cosa la producció s’ha vist desbordada, afegeix Mariscal. Els colls d’ampolla de producció han impactat en el subministrament de primeres matèries com la fusta o béns intermedis, de certs tipus de plàstic. I això s’ha sumat al col·lapse del transport marítim entre l’Àsia i Europa i els Estats Units.
Com a conseqüència, els preus de productes com el cartró, el plàstic o etiquetes s’han encarit notablement, a la qual cosa cal afegir-hi els rebuts de la llum. La solució per continuar venent en aquest clima, doncs, és simple: “Et menges el marge” de benefici, diu Mariscal. Molts botiguers ho han intentat minimitzar mantenint els preus però mirant de “seleccionar més” les ofertes i a quins productes aplicar descomptes.
L’electrònica és segurament el sector on s’estan notant més les dificultats que pateixen algunes indústries des que es va reactivar l’economia mundial aquest 2021. La raó és simple: hi ha una crisi en la producció de semiconductors i de microxips que ha paralitzat bona part dels fabricants. De fet, els productes d’electrònica són els que han patit més variacions en el cistell elaborat per a aquest article, tot i que al final han acabat pujant només un 0,6%. La variació ha vingut a causa del Black Friday i del Cyber Monday, el 26 i el 29 de novembre, dos dies en què s’apliquen moltes rebaixes a aquests productes.
Els béns d’electrònica es van encarir durant les primeres setmanes de novembre i van caure a causa dels descomptes d’aquestes dues dates. Entre el 8 de novembre i el Cyber Monday, la pujada va ser del 7,2%, aplicant-hi els descomptes. L’exemple més clar és l’iPhone: el 8 de novembre valia 1.149 euros i el dia 17 havia pujat fins a 1.360, mentre que el Cyber Monday es podia comprar per 1.159 euros, un preu més alt que el d’inicis de novembre. Però gràcies a l’encariment previ es podia anunciar amb una rebaixa de més de 200 euros en el CyberMonday. I passat el Black Friday els gadgets van tornar a caure un 7,3%.