Pèsols amb gust de tonyina
Nestlé llança al mercat espanyol la primera proteïna vegetal amb el gust, l’olor i la textura laminada del peix
Només s’ha de fer un tomb per qualsevol supermercat per veure en alguna de les prestatgeries la irrupció de proteïnes vegetals amb gust de tota mena de carns, des de pollastre fins a vedella. De fet, aquesta alternativa, que fa de substitut de la carn, ja ha entrat de manera més o menys regular en sis de cada deu cases espanyoles, segons l’Observatori sobre Hàbits Nutricionals i Estils de Vida de Nestlé.
Arran d’aquest èxit, precisament la multinacional -que té la seu espanyola a Esplugues de Llobregat- ha decidit llançar al mercat estatal la primera proteïna vegetal amb gust de peix. L’escollida ha sigut la tonyina en conserva, que s’ha elaborat a base de proteïna de pèsols. L’elecció no s’ha fet a l’atzar: “És un producte considerat bàsic i es troba en el rebost del 70% de les cases”, explica el director de Culinaris de Nestlé Espanya, Ignasi Rosés. “La proposta permet als consumidors reduir el consum de proteïna animal amb una alternativa 100% vegetal i amb un gust molt semblant en aquest cas a la tonyina”, afegeix. El producte, a més, es pot incorporar en nombrosos plats i receptes.
Batejat com a Vuna, va néixer al centre d’investigació que la companyia té a Lausana (Suïssa). Hi treballen 300 professionals i van caldre nou mesos per fer-lo realitat, tot i les dificultats que ha comportat la pandèmia. Com la tonyina, té una textura laminada, a més d’una aparença i un gust pràcticament iguals. A banda de la proteïna de pèsols, conté proteïna de soja rehidratada, aigua, vinagre, olis vegetals, llorer i sal, entre més ingredients. “La cosa més complicada del procés va ser treure’n l’amargor del pèsol”, explica el portaveu de Nestlé. El nou producte tampoc té sucres afegits, ni conservants ni colorants artificials, i és apte per a vegans. “Té una gran semblança fins i tot en termes d’olfacte, les seves qualitats organolèptiques marcaran un abans i un després”, assegura, convençut, Rosés.
Vuna es comercialitza en un pot de vidre de 175 grams (20 dels quals són de proteïnes) que es pot trobar des de la setmana passada a Catalunya a la zona de refrigerats tant de botigues com de conegudes cadenes de supermercats com Alcampo, Bonpreu i Carrefour, a banda de poder-se adquirir online a través d’Amazon. Com sol passar amb l’alimentació veggie, el preu més o menys dobla el del producte que imita. En aquest cas, un pot de Vuna s’acosta als 6 euros a Alcampo, mentre que un pot de vidre de tonyina, però de 260 grams (85 grams més), en costa 4,99 euros al mateix supermercat.
Nestlé ha incorporat Vuna a la seva marca Garden Gourmet, que va crear per als productes que elabora amb proteïna vegetal i entre els quals ja hi ha un ampli catàleg: Sensational Burger, Sensational Pieces i Sensational Mince, fets tots amb proteïna de soja rehidratada, a banda de nuggets, falàfels i mandonguilles.
En la mateixa gamma també hi ha la seva primera alternativa a la llet, Wunda, que va sortir al mercat l’any passat i es dirigeix al sector de la restauració. S’elabora amb pèsols grocs, que aporten proteïnes d’alta qualitat. El director de Culinaris de Nestlé Espanya assegura que la companyia ja treballa amb altres productes d’aquesta mateixa línia amb l’equip d’investigació que té a Lausana, però prefereix no donar-ne més detalls ni avançar dates.
El cert és que cada vegada són més les cases que es passen a l’alimentació veggie. Segons la vuitena edició de l’Observatori sobre Hàbits Nutricionals i Estils de Vida de Nestlé, el 75% dels espanyols ja han modificat el cistell de la compra per ser més sostenible i un 50% de les cases han incorporat de manera regular begudes vegetals. A més, els espanyols, segons dades de Nestlé Cocina, busquen més de 400.000 receptes veggies a l’any a internet, cosa que demostra l’interès creixent per una alimentació sostenible. “Fora d’Espanya, països també europeus com Alemanya i Suïssa tenen encara molt més desenvolupada la proteïna vegetal; és una tendència de mercat que creix molt i continuarà creixent”, assegura Rosés.