Eureka

La família on tothom es diu Oscar Mayer: l'origen de l'imperi dels 'hot dogs'

La primera vegada que el nom va aparèixer en un dels envasos de la marca va ser el 1929

Ni un, ni dos, ni tres. Darrere del nom de la famosa marca de frànkfurts no s'hi amaga un únic home. El primer Oscar Mayer va néixer el 29 de març del 1859 al poblet de Neresheim, al sud d'Alemanya. El segon, i fill del primer, va obrir els ulls el 10 de març del 1888 enmig del brunzit de Chicago, als Estats Units. El tercer va arribar el 16 de març del 1914, a la mateixa ciutat. Així podríem continuar fins a arribar a l'actualitat. Com si es tractés d'un cobejat títol nobiliari, la família Mayer s'ha assegurat que a cada generació hi hagi, com a mínim, un vailet que s'anomeni Oscar. Com el nom del fundador de l'imperi de les salsitxes, la marca ha sabut passar amb èxit de generació en generació.

Inscriu-te a la newsletter EmpresesInscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

"Té una identitat forta, que connecta tant amb els joves com amb les persones grans", assegura Neus Soler, professora experta en màrqueting de la UOC. Cada dia, de les fàbriques de Campofrío –el grup que explota la marca a Espanya– en surten camions plens de frànkfurts. Avui, Oscar Mayer és propietat de Kraft Foods, un gegant americà que va facturar 24.800 milions d'euros el 2023 i que també té a la cartera els formatges d'untar Philadelphia i els quètxups Heinz. Ara bé, durant més d'un segle va ser propietat exclusiva de la família Mayer. D'on van sortir i com s'ho van fer per conduir el nom i cognom del seu patriarca fins a l'Olimp xarcuter?

Cargando
No hay anuncios

D'Alemanya als EUA

L'origen de la marca cal anar-lo a buscar fa més d'un segle, als Estats Units. El 1873, un adolescent de 14 anys va emigrar amb la seva família de Baviera a Detroit. Caminant pel mercat de George Weber, es va fixar en un cartellet que penjava del taulell d'una carnisseria. "Es busca aprenent", hi va llegir. Aquest va ser el primer contacte d'un Oscar Mayer amb el món de les salsitxes. Al cap d'uns anys treballant-hi, va fer el salt a una altra parada, al mercat de Kohlhammer, a Chicago. Els contactes que hi va fer el van acabar duent a treballar per a Armour and Company, una de les cinc fàbriques productores de carn més importants dels Estats Units.

Cargando
No hay anuncios

El 1900, ja bregat en l'ofici, va aventurar-se a obrir el seu primer negoci propi. El Gottfried, un dels seus germans, que ja regentava una fàbrica de salsitxes a Nuremberg, a Alemanya, va viatjar fins a Chicago per ajudar-lo a aixecar la persiana i dirigir la producció de salsitxes. També s'hi va unir el Max, un altre germà, que va encarregar-se de la comptabilitat. L'Oscar ho coordinava tot. Al cap de poc temps, paraules com bockwurst, liverwurst i weisswurst –tres tipus de salsitxes– ja s'havien tornat populars als suburbis de Chicago. Aleshores, les salsitxes encara no es deien Oscar Mayer. Primer, van utilitzar el nom d'Edelweiss. Després, el de Moose. La primera vegada que el nom d'Oscar Mayer va aparèixer en un dels seus envasos va ser el 1929.

Els reis de la publicitat

Fins a la dècada de 1930, la publicitat a la indústria càrnia era testimonial. Tanmateix, tot va canviar quan Oscar Mayer va decidir embolcallar les seves salsitxes en un envàs groc, amb el logotip de la marca i un segell del govern que n'assegurava la seguretat. En comparació amb les de la competència, que es venien a granel, les d'Oscar Mayer es van tornar inconfusibles. Si s'hi suma que, el 1936, va posar en circulació un vehicle en forma de frànkfurt per vendre el producte a tots els racons del país, i que, el 1963, va inundar les televisions i ràdios nord-americanes amb espots i jingles, el resultat és que Oscar Mayer es va convertir en una de les marques d'alimentació més famoses del món.

Cargando
No hay anuncios

"Ha sabut jugar molt bé les cartes publicitàries per captar un públic molt ampli", analitza Soler. Per ella, l'estratègia de la companyia ha passat per fer campanyes publicitàries apel·lant a valors tradicionals com el de la família, però també connectant amb els joves a través de l'humor i la creativitat a les xarxes socials. Per a la seva internacionalització, en comptes d'obrir filials, la companyia va optar per llicenciar la marca a diversos fabricants. L'estratègia va sortir bé. Fins al 1977, al capdavant de l'empresa hi va haver un Oscar Mayer. Quan el net del fundador es va jubilar, l'empresa va acabar en mans de General Foods, que després va ser comprada per Philip Morris i fusionada amb Kraft Foods. Actualment, el gegant està estudiant posar a la venda la marca per centrar els esforços en els productes més saludables, una tendència de consum a l'alça.

Les dates clau de la companyia

1873

Oscar Mayer, un noi alemany de 14 anys emigra als EUA i hi aprèn l'ofici de xarcuter

1900

Després de passar per diverses empreses, funda el seu propi negoci, amb dos germans


1929

Les salsitxes que fabriquen s'etiqueten, per primer vegada, amb el nom d'Oscar Mayer


1963

Ràdios i televisions de tot el món emeten els seus espots i jingles: inverteixen fort en publicitat


1981

La companyia deixa de ser propietat de la família i passa en mans de Kraft Foods


2024

El gegant estudia vendre' la marca per centrar-se en l'alimentació saludable