Eureka!

D'on surt el 'paper albal' que tens al calaix de la cuina?

L'origen de la popular marca del paper d'alumini es remet a la dècada del 1960 a França

El 15 de juny de 2013 la plaça de la Constitució d'Albal, a l'Horta Sud del País Valencià, es va omplir de veïns i veïnes. L'estampa era única: a les mans, hi duien plats de croquetes casolanes, quiches i empanades fetes amb sobres dels dies anteriors. Els convocava l'empresa que, des de 1965, ha fet popular arreu d'Europa el nom d'aquest poble de 17.000 habitants. "Tenim un repte: convertir el municipi d'Albal en el que menys menjar malbarata de tot Espanya", aclaria a la premsa Guiomar Uriarte, aleshores directora de màrqueting d'Albal, la companyia homònima famosa per produir paper de plata, paper film i diversos tipus d'envàs per a la conservació d'aliments. Però, què uneix el poble valencià amb l'empresa? Malgrat que a moltes cases sempre s'ha relacionat el producte amb el municipi, no tenen res a veure, més enllà de campanyes publicitàries de conscienciació. 

Inscriu-te a la newsletter EmpresesInscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

L'origen de la marca Albal l'hem d'anar a buscar a la dècada de 1960, a França. El 1965, el grup Péchiney, en aquells moments un dels més importants del sector de l'alumini, va començar a comercialitzar, per primer cop a gran escala, el paper de plata. Ho van fer sota el nom comercial d'Albal, sorgit de la combinació de les paraules alumini i embalatge en francès. Darrere el producte, hi havia una trajectòria de més d'un segle. Péchiney treballava aquest metall des de 1855 i ho feia en totes les seves etapes: des de l'extracció de la bauxita –la roca que conté l'alumini– fins a la transformació i venda en mil aplicacions diferents. De fet, a principis del 2000, l'empresa va arribar a ser la quarta companyia mundial del ram, amb 320 fàbriques en 50 països i una plantilla de gairebé 35.000 treballadors. El producte que els va fer més famosos a les llars va ser el paper de plata. 

Cargando
No hay anuncios

"L'objectiu era proporcionar als francesos un envàs pràctic i saludable per mantenir els aliments dins i fora de la nevera", rememora la companyia. El paper de plata ja existia des de finals del segle XIX, però Albal va saber portar-lo al gran consum, en un format de rotlle. El mateix any, una altra empresa, Melitta, va posar a la venda el primer rotlle de film transparent per embolcallar aliments. Albal s'hi va fixar i, deu anys més tard, va comercialitzar-ne un de similar, a més d'una versió per al microones i una línia de bosses transparents aptes per a la conservació i la congelació. El destí de les dues marques van acabar convergint: avui, Albal és propietat de Melitta, amb seu central a Alemanya. 

Un bon paper empresarial

El 1996 Melitta es va ajuntar amb la companyia americana SC Johnson & Son per fundar Cofresco. Aquest és el nom de la companyia que encara avui controla Albal, i que agrupa diverses marques dedicades a la producció d'articles per emmagatzemar i preparar aliments. Té presència en més de 20 països d'Europa, compta amb un miler d'empleats i arriba a 70 milions de llars del continent. Només el 2023 va facturar 284,6 milions d'euros, segons els informes financers de la companyia. 

Cargando
No hay anuncios

"La clau de l'èxit no es troba només en la qualitat del seu paper d'alumini, sinó en el fet d'haver-lo anat desenvolupant i millorant", analitza Neus Soler, professora de màrqueting de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). De fet, la marca va presentar el 1985 una versió reforçada del seu paper de plata –el Superalu–, i el 2012, l'extraresistent, amb un aliatge especial que el fa resistent a la calor i més difícil de trencar. "En un tipus de producte com aquest, que és fàcil de copiar, això li ha fet mantenir l'avantatge competitiu envers altres marques", reconeix Soler. Per a l'experta, com que Albal ha sabut mantenir l'avantatge competitiu al llarg del temps, ha creat un fort valor de marca. "Molts consumidors anomenen, en genèric, el paper de plata com a paper albal", diu per justificar-ho. La innovació també s'ha traduït en diversificació: avui Albal també comercialitza bosses amb cremallera i tancament hermètic, paper de forn, film transparent fet amb materials reciclats, recipients d'alumini... L'últim producte de la família va néixer el 2022: unes tapes de silicona per mantenir frescos els aliments més temps.

Les dates clau
  • 1965<p><span style="background-color: rgb(255, 255, 255); color: rgb(0, 0, 0);">El grup Péchiney llança a França Albal, el primer rotlle domèstic de paper d&#39;alumini.</span></p>
  • 1975<p><span style="background-color: rgb(255, 255, 255); color: rgb(0, 0, 0);">Albal posa al mercat rotlles de film transparent i per a microones.</span></p>
  • 1985<p><span style="background-color: rgb(255, 255, 255); color: rgb(0, 0, 0);">La marca millora el seu paper de plata amb una versió reforçada i s&#39;estrena al camp de les bosses de congelació, amb les Ziploc.</span></p>
  • 1996<p><span style="background-color: rgb(255, 255, 255); color: rgb(0, 0, 0);">Es funda Cofresco, la marca que, encara actualment, aixopluga Albal. </span></p>
  • 2012<p><span style="background-color: rgb(255, 255, 255); color: rgb(0, 0, 0);">L&#39;empresa continua millorant el seu producte emblemàtic, amb una versió encara més resistent.</span></p>
  • 2022<p><span style="background-color: rgb(255, 255, 255); color: rgb(0, 0, 0);">La majoria dels seus productes es fabriquen amb un 70% de recursos reciclats. </span></p>
  • 2023<p><span style="background-color: rgb(255, 255, 255); color: rgb(0, 0, 0);">Amb un miler de treballadors, Cofresco factura més de 284 milions d&#39;euros.</span></p>