Eureka

El 'tot a cent' modernet que arrasa a Catalunya: d'on han sortit els Flying Tiger?

La multinacional danesa ven productes curiosos de tota mena a preus populars

BarcelonaN'hi ha un al mític carrer de Sants, a Barcelona. Un altre a la rambla Principal de Vilanova i la Geltrú. També al bell mig de ciutats com Tarragona, Lleida, Granollers, Terrassa, Sabadell, Girona, Figueres i Perpinyà. Aquests últims anys, Flying Tiger ha guanyat pes a Catalunya. És una cadena danesa que ven productes curiosos de tota mena, a preus populars: des de petits jocs de fusta per fer rumiar fins a tassetes en forma de flor, kits per fer espelmes casolanes i sabatilles en forma de gos salsitxa. Quan s'hi entra, costa sortir-ne. Els passadissos estan organitzats en forma de laberint i tenen un únic recorregut possible, que condueix directament a la zona de caixes. Ara bé, cada setmana l'aventura d'endinsar-s'hi és diferent: les lleixes canvien d'articles cada dos per tres. Avui, a Catalunya, Flying Tiger ja hi té 22 botigues, 9 de les quals són a Barcelona. Però d'on surten? 

Inscriu-te a la newsletter EmpresesInscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

Flying Tiger és una multinacional danesa nascuda el 1988 a Copenhaguen. Darrere el primer local hi havia el matrimoni format per Suzanne i Lennart Lajboschitz. Aquella primera botiga no es deia Tiger, sinó Zebra. A dins, tots dos passaven gran part de la jornada laboral reparant paraigües i revenent-los a preus més baixos, al costat d'altres articles d'ocasió. Set anys més tard van expandir el negoci amb un nou local a la mateixa ciutat, però amb un nom i un concepte diferent: el van anomenar Tiger i van començar a vendre-hi productes de tota mena sempre a 10 corones daneses. De fet, en danès tiger es pronuncia gairebé igual que tier, la paraula per designar el bitllet d'aquest valor. Va ser un èxit rotund. Només tres anys després ja s'havien convertit en una cadena important, amb 40 botigues a tot el país. 

Cargando
No hay anuncios

El salt internacional

Amb el negoci plenament consolidat a Dinamarca, el matrimoni va provar sort al Regne Unit i també se'n va sortir. Hi van irrompre amb una línia de productes de disseny propi, pensats per als consumidors de baix poder adquisitiu que premiaven més l'estètica que no pas la qualitat del que compraven. La fórmula els va obrir les portes d'un munt de països. Avui, la marca Flying Tiger és present en 35 països, amb 926 botigues, i dona feina a més de 4.000 treballadors. L'any passat va facturar 636 milions d'euros a tot el món, 40 dels quals al mercat espanyol. La primera botiga de la cadena a Espanya va arribar-hi el 2008, a Madrid, coincidint amb el 20è aniversari. Actualment, l'Estat és un dels seus mercats més importants, al costat d'Itàlia. 

Cargando
No hay anuncios

Però no tot son flors i violes. El 2015, la companyia va provar de desembarcar als Estats Units i no se'n va acabar de sortir. Malgrat l'obertura d'una gran botiga al districte Flatiron de Manhattan i la previsió d'arribar a obrir 20 botigues als EUA, el 2020, enmig de la pandèmia, Flying Tiger va deixar-ho córrer. "Els darrers mesos han estat, per raons òbvies, una lluita més gran del que hauríem pogut imaginar i per això hem pres la decisió extremadament difícil de tancar totes les nostres botigues als Estats Units", va assegurar la companyia en un comunicat difós a les xarxes socials. La marca no passava per bons moments. A Dinamarca també va haver d'abaixar la persiana d'uns quants establiments. Un any més tard, després de tancar exercicis amb pèrdues de més de 35 milions d'euros, els Lajboschitz van vendre's l'empresa al fons d'inversió danès Treville, per una xifra que no es va fer pública. 

Un model consolidat

El nou equip al capdavant de la companyia des del 2021 va assegurar de seguida que el model de negoci estava plenament consolidat i que era capaç de sobreviure a èpoques de crisi. Ho han demostrat: després de sanejar l'empresa, durant els dos darrers anys han obert botigues en 11 països més, la majoria al Sud-est Asiàtic. "La fórmula d'oferir productes funcionals, creatius i atractius a preus assequibles els ha funcionat molt bé a Catalunya", analitza Carolina Luis-Bassa, directora del màster de màrqueting de la UPF-Barcelona School of Management: "Estan situats en llocs molt cèntrics i, quan s'hi entra, és molt difícil sortir-ne sense res". Per a ella, la cadena ha sabut reconvertir el model dels clàssics tot a cent posant l'accent en l'experiència de compra. "Des de la decoració fins als productes, tot està pensat perquè el client vulgui endinsar-se en una espècie de descoberta cada cop que hi passa per davant", conclou.