Càpsules i batuts per augmentar el desig sexual (oblidat) de les dones
La catalana FemmeUp busca millorar la salut hormonal femenina amb els seus productes
BarcelonaSuplements, llibres electrònics i assessorament. És la recepta per millorar el benestar i la salut hormonal de les dones que planteja FemmeUp, una start-up catalana que va irrompre l'any passat per omplir un buit històric: el que separa aquestes necessitats femenines i l'androcentrisme d'una medicina que sempre ha mirat el cos femení "des del prisma del cos masculí".
El tedi del confinament l'any 2020 va empènyer Jou López i Marcelo Lewin, que dos anys més tard es convertirien en els fundadors d'aquesta empresa emergent, a elaborar enquestes i a navegar entre estudis per posar magnituds als problemes femenins relacionats amb el cansament i la fatiga, la sequedat, la disrupció del son, la falta de concentració o els símptomes específics de la menopausa. Tots dos acumulaven anys d'experiència en temes de salut femenina.
"Vam fer enquestes a prop de 700 dones i deien que necessitaven ajuda sobretot pel tema de la libido. Està absolutament invisibilitzada. No tenim libido, anem al ginecòleg i no ens en parla", lamenta López sobre una casuística que afecta dones de totes les edats. "Van començar a sortir temes molt grans de l'enquesta: el 52% de les dones deien que tenien problemes amb la libido, dones que prenen anticonceptius, sotmeses a l'estrès o en postpart, dones amb menopausa o amb hipotiroïdisme. També vam detectar que el 21% de les dones parlaven de dolor en les relacions". De fet, el 50% de les seves clientes tenen entre 25 i 45 anys: "Les dones joves, el que més demanen és libido i el que més ignoren és que pot ser per un efecte secundari d'un medicament".
Tot això, a ulls de López, conformava un buit genèric que partia d'una falta de pedagogia: moltes dones no saben el que els passa ni a qui han de preguntar. A partir d'aquí va arrencar una segona fase que la va portar a dedicar hores i hores a navegar entre tota la literatura acadèmica sobre ingredients i principis actius que actuen com a reguladors hormonals, així com la interacció entre si i les diverses formulacions possibles.
FemmeUp va començar abordant la falta de libido a través d'un únic suplement i, de mica en mica, amb les demandes que els arribaven, van anar incorporant més suplements: un per a la sequedat, un per als problemes d'estrès i un per a la menopausa. Tots busquen solucionar els símptomes dels canvis hormonals femenins. "Quan hi ha falta de libido pot estar relacionat amb caigudes hormonals i d'estat d'ànim, però hi ha altres casos en què l'estrès és el que la fa caure", explica López. Ara aquesta empresa emergent ven cinc suplements i un batut energètic, el FemmeUp Shakes, a base de maca, cacau i veça, una espècie de planta.
Aquests productes formen part d'una proposta més integral per acabar d'omplir el buit que moltes dones troben a l'hora de gestionar aquests problemes: FemmeUp capta la majoria de visites de forma orgànica a través dels més de 200 articles referenciats sobre el benestar i la salut hormonal de la dona. "Identifica què li passa i es compra el suplement, i també ens pregunta. Després rep un correu amb les instruccions i un llibre electrònic relacionat amb la seva molèstia". També ofereix assessorament per a les dones que vulguin anar més enllà, a través del servei d'una nutricionista o biòloga especialista en salut hormonal, una fisioterapeuta especialitzada en sòl pelvià, una sexòloga o una psicòloga.
"Volem explicar a la dona com funciona el seu cos. Molts dolors en la dona es normalitzen i aquesta normalització de dolor es converteix en un inhibidor. Tota aquesta formació en salut de la dona ens l'hem perdut", explica. Tot i néixer per al públic femení, l'empresa emergent està fent passos per encabir l'interès de l'altra meitat de la població. De fet, un 20% dels clients són homes que s’informen i cerquen solucions per a les parelles. "Hi ha molts homes que tenen la mateixa simptomatologia que les dones, que tenen caiguda de libido per estrès o depressió, i tenim productes que han donat evidència en la millora de la fertilitat en homes", explica López.
FemmeUp té una plantilla de tres persones treballant a la seva seu de Badalona i va tancar la primera ronda de finançament, de 70.000 euros, el desembre passat. Ara aspiren a tancar-ne una altra de 300.000, en un any en què volen arribar a unes vendes de 500.000 euros. Un camp, el de la inversió, en què també volen trencar barreres: "Quan vam anar a buscar inversió, la sorpresa va ser que el món start-up és masculí: el 98% de les inversions que es fan acaben en projectes d'homes i les dones conselleres delegades són menys d'un 20%".
Els seus productes, tots fets a Catalunya, ja es venen en països com Espanya, Portugal, Itàlia, Bèlgica i també a l'Argentina, Xile i Panamà. També busquen tenir un soci propi a Mèxic i créixer a l'Amèrica del Nord a través d'un distribuïdor.