Comerç
Empreses20/02/2021

BrickBox: l’estanteria modular que va dir ‘no’ a Ikea

Un dissenyador català va llançar en plena crisi una empresa de prestatgeries que ven per internet

Si tecleges a Google “llibreria modular”, el primer resultat que surt no és d’Ikea, ni de Maison du Monde ni de cap altra multinacional gegant. El primer resultat visible és BrickBox, les llibreries i prestatgeries de disseny nòrdic d’una petita empresa catalana. Sense grans campanyes de publicitat ni botiga física, els seus productes han trobat un nínxol de mercat a través d’internet. La pandèmia i les llargues setmanes de confinament en què molta gent va redescobrir -i redecorar- casa seva han donat una empenta definitiva a la companyia que va crear ara fa deu anys Antxon Salvador, el dissenyador i empresari que hi ha rere les BrickBox.

Inscriu-te a la newsletter EmpresesInscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

Hi ha emprenedors que persegueixen somnis i n’hi ha que tenen idees quan no hi ha cap més sortida. Antxon Salvador és dels segons. Segurament no hauria posat mai en marxa l’empresa si no s’hagués quedat a l’atur en plena crisi econòmica. Havia treballat durant quinze anys amb el dissenyador català de mobles de luxe Jaume Tresserra, però amb la crisi del 2008 hi va haver reducció de plantilla. “Em van acomiadar i vaig decidir muntar l’empresa amb els diners de la liquidació del contracte. No tenia gaires més opcions: tenia 45 anys i trobar feina en aquell moment hauria estat molt difícil”, recorda.

Cargando
No hay anuncios

Tenia clara la idea i el disseny. A diferència de les llibreries que hi havia al mercat, les BrickBox -són caixes de fusta apilables- es munten i desmunten en qüestió de minuts sense cargols i s’adapten a qualsevol espai. “El disseny se’m va acudir en una sola nit. Havia d’escriure un llibre sobre cine i durant dos anys em vaig comprar tants llibres per documentar-me que no m’hi cabien i els acabava apilant a terra. En aquella època volia canviar de casa i no trobava cap llibreria que fos modular i que em permetés muntar-la i desmuntar-la fàcilment si em mudava. Vaig decidir dissenyar-la jo mateix. Així van néixer les BrickBox”, explica. “Desmuntar una llibreria ha deixat de ser un drama”.

Cargando
No hay anuncios

ArrEncar l’empresa tampoc va ser fàcil. Tenia la idea i el disseny, però necessitava el fabricant i no el trobava. Va arribar a negociar amb Ikea: “Em van fer una oferta molt decebedora i vaig decidir que ho havia de fabricar jo pel meu compte”. També es va trobar amb el problema de la distribució, perquè vendre les prestatgeries a través de botigues encaria molt el preu de les BrickBox, fabricades amb bons materials -que no són barats- i pensades per aguantar molts trasllats. “Tinc un esperit bastant nòmada i m’horroritza la idea d’empaquetar els meus llibres”, explica el dissenyador.

Va acabar triant el camí difícil i, en aquell moment, més agosarat: encarregar-ne la fabricació a Catalunya (a la Sènia, Montsià) i vendre el producte per internet. “Ara no ho sembla, però el 2011 era molt aviat per vendre mobles per internet. Era una aposta arriscada. Es venien bitllets d’avió i reserves d’hotels, però les coses materials com la roba i els mobles encara no. Ara ho tenim molt assumit, però fa deu anys no era així”, explica Salvador, un navarrès que va arribar a Barcelona l’any 1985 per estudiar disseny a Elisava.

Cargando
No hay anuncios

Els dos primers anys van ser molt durs perquè no acabava d’arrencar. “De vegades havia de sobreviure amb només 20 euros per anar al supermercat a fer la compra”. A poc a poc les comandes van anar augmentant i avui, deu anys després, l’empresa factura prop d’un milió d’euros. El 80% de les vendes són fora d’Espanya. Les BrickBox es venen sobretot als EUA i a Europa (a Alemanya principalment, però també als països nòrdics).

Durant el 2020, amb la pandèmia, la companyia va augmentar les vendes un 50%. “D’una banda, la gent ha perdut la por de comprar per internet i, de l’altra, ha invertit diners en casa seva. El que no et pots gastar en viatges i restaurants, ara ho inverteixes per tenir la casa bonica. El 2020 ha sigut un any econòmicament molt bo per al sector de la venda de mobles per internet”, assegura Antxon Salvador. Una dècada després d’arrencar BrickBox, en fa un balanç positiu: “Tinc la sensació que l’he encertat. Cada dia, quan entren les comandes, és un moment molt bonic”.