Abertis llança l'ofensiva americana
El grup d'infraestructures analitza oportunitats d'inversió per valor de 20.500 milions d'euros
Enllestit el procés de revisió estratègica iniciat fa dos anys per Abertis amb la segregació de les activitats d'aparcaments i logística (en la nova Saba) seguida de les desinversions en aeroports, el grup d'infraestructures ha presentat aquesta setmana els plans per al període 2013-2015. I ho ha fet a Rio de Janeiro, al Brasil, el símbol de la nova Abertis, que mira desacomplexadament cap al continent americà.
El grup català es va erigir l'any passat en el líder mundial del negoci d'autopistes en integrar nou concessions d'OHL al Brasil i tres a Xile. L'empresa gestiona ara més de 7.000 quilòmetres d'autopistes arreu del món (4.000 a Amèrica). El grup ja ha reiterat en els últims mesos que les seves prioritats estratègiques són les autopistes i el negoci de les telecomunicacions, bàsicament els satèl·lits (per això ha comprat la majoria del capital d'Hispasat) i torres de telefonia (acaba de comprar 4.000 torres a Telefónica i Yoigo).
En la presentació davant dels inversors, la companyia -controlada per La Caixa (23,1%), OHL (18,9%) i CVC (15,6%)- va apuntar que té sobre la taula projectes d'inversió per un valor total de 20.500 milions d'euros fins al 2016. D'aquests, un total de 16.500 milions corresponen al negoci de les vies de peatges i 4.000 milions a les telecomunicacions.
El principal objectiu, amb gran diferència, són els Estats Units. Ja fa temps que el grup dirigit per Francisco Reynés mira de molt a prop -té oficina a Washington- el mercat nord-americà, molt necessitat d'inversions en ampliació i modernització de la seva xarxa de carreteres. Concretament, Abertis avalua inversions en autopistes per valor de 5.000 milions als EUA, corresponents a tres concessions de grups amb dificultats (un és l'espanyol Ferrovial). Entre els estats que presenten més oportunitats hi ha Virgínia, Carolina del Nord, Florida i Ohio.
L'Amèrica Llatina continua presentant un gran atractiu per a la companyia. El pla d'infraestructures anunciat pel govern brasiler és un dels eixos de treball. També ha iniciat negociacions a Xile per invertir 500 milions. En total, Abertis estudia inversions de fins a 7.000 milions a l'Amèrica Llatina, tant en carreteres com en torres de telefonia. El grup també vol estrenar-se a Austràlia amb l'estudi de tres autopistes, que sumen un valor de 2.000 milions. A Europa analitza projectes per 6.500 milions. En torres de telefonia estudia inversions al Regne Unit, Suïssa i Itàlia. A més, Abertis negocia amb el govern francès allargar les concessions de Sanef entre dos i sis anys a canvi d'inversions per valor de 700 milions d'euros.
Respecte a l'operador de satèl·lits Hispasat, la companyia preveu duplicar la dimensió de l'empresa en vuit anys fins a superar els 600 milions d'euros d'ingressos el 2022, gràcies al creixement orgànic i a adquisicions.
Reynés va considerar que les accions d'Abertis estan infravalorades un 32%.