Directius

'Creativació' o extinció: el temps s'acaba

L'empresari català Josep Lagares posa mètode a les claus del seu èxit

Josep Lagares, president de Metalquimia
4 min

Creativació. Aquest és el neologisme que l'empresari català i president de Metalquimia, Josep Lagares, proposa com a clau de l'èxit, no només en el món empresarial, sinó a la mateixa societat. Ho recull en el seu últim llibre, Time-out, en què no només explica les claus de l'èxit (o la supervivència en un moment d'emergència climàtica i recursos minvants), sinó que també crea el mètode per fer-ho. Què és la creativació? Doncs la fusió de la creativitat i la innovació.

Hi ha un altre factor que s'ha de tenir en compte: el rellotge fa temps que va iniciar el compte enrere i el temps s'acaba; un concepte que lliga amb el títol del llibre. Lagares ja va escriure un altre llibre –amb el periodista Martí Gironell i el professor de l'Iese Josep Tàpies– titulat Pla de vol: La gran aventura de l'empresa familiar, en què explicava com aplicar a l'empresa la seva experiència com a paracaigudista d'equip. Time-out, el títol del llibre, és precisament l'alerta que rep el saltador quan acaba el vol lliure i ha d'obrir el paracaigudes. No fer-ho té una conseqüència clara: estimbar-se.

Lagares, que va promoure la Fundació per a la Creativació, i que ara n'és president d'honor, parteix de la teoria de l'evolució de Darwin: "No sobreviu l'espècie més forta, ni tampoc la més intel·ligent, sinó que sobreviu la que s'adapta millor als canvis". I recorda que les espècies que no podien seguir el ritme per adaptar-se a la velocitat dels canvis en l'ecosistema, o a l'esgotament de recursos, s'extingien. I aquesta és la situació actual. Els recursos minven, cada cop hi ha menys aliments per a una població més gran i urbanitzada, amb l'emergència climàtica canviant els paràmetres del món, amb més episodis de sequera i d'inundacions. Uns reptes per a la humanitat que l'empresari gironí creu que amb el seu mètode es poden afrontar.

Un invent fallit

També hi ha una fórmula: creativitat + innovació = creativació. Però si un factor és zero, la suma també és zero. Així, Lagares explica com només amb innovació es pot fracassar. I l'exemple és a la seva empresa quan encara la dirigia el seu pare, Narcís. Pels volts de l'any 1992, Narcís Lagares, fundador de Metalquimia, empresa líder global en maquinària per al sector de la carn, va inventar una màquina revolucionària per esterilitzar la superfície dels pernils cuits. Va triomfar a fires internacionals i fins i tot va rebre un premi a la innovació tecnològica de la Generalitat. Però l'invent va ser un fracàs.

Al pròleg del llibre el gurú català de la innovació, Alfons Cornella, ho fa valdre, perquè considera que el concepte i el mètode desenvolupat per Josep Lagares neix de l'experiència. "No es tracta d'un model extret d'una biblioteca externa, sinó que és el que la complexitat dia a dia ha exigit a l'empresa per disposar d'un mecanisme d'innovació que funcioni".

En conversa amb l'Empreses, Josep Lagares quantifica l'èxit del mètode. "En la innovació –diu– hem passat d'un 30% o un 40% d'èxit a un 90%". De fet, explica que el sistema, que ja ha explicat en conferències i escoles de negoci, s'ha exportat a 90 països de tot el món. Lagares explica que empresaris, directius de grans empreses de l'Íbex-35 i acadèmics de prestigi s'han interessat pel seu mètode, que "es pot aplicar al món de l'empresa, però també en temes socials i, fins i tot, a l'administració", diu. El llibre, publicat en català, ja té versió castellana i també sortirà en anglès. Unes traduccions que donen una idea de l'abast del mètode.

El mètode té 12 etapes. I es basa en potenciar la creativitat de tota la plantilla, del primer a l'últim, amb exercicis per generar idees, forçar la connexió entre l'hemisferi dret i l'esquerra del cervell, desvetllar el potencial creatiu de cadascuna de les persones, crear una cultura innovadora, aprendre a superar els problemes... i també recompensar les aportacions positives de cada persona. "És aplicable a qualsevol empresa", indica l'autor, tot i que matisa que cada empresa ha de veure quines etapes s'adapten millor al seu cas". Però també aposta per informar del procés dins de l'empresa; compartir, perquè promou la transferència de coneixement, impulsa la col·laboració i fomenta una cultura de millora continuada; reconèixer les aportacions, perquè el talent se senti estimat; i recompensar les contribucions, perquè catapulta el rendiment. I tot això es pot mesurar i "aporta un percentatge d'increment de la facturació", afirma Lagares.

Col·laboració amb la IA

Dins del debat actual sobre el paper de la intel·ligència artificial (IA), Lagares hi dedica un capítol i la conclusió és clara: "La col·laboració entre la ment humana i la intel·ligència artificial té el potencial d'alliberar el nostre poder creatiu i ajudar la humanitat a abordar els seus reptes més punyents". Lagares està convençut que humans i màquines crearan plegats i prendran junts les decisions. "La IA ens oferirà una col·laboració cabdal i incondicional per resoldre problemes i trobar solucions creatives en gairebé totes les àrees de l'activitat humana", conclou.

Tot plegat, indica l'autor, mostra que encara no hem passat "el punt de no retorn", tot i que assenyala que "en un moment de canvis exponencials molt ràpids i d'esgotament dels recursos, el temps se'ns ha encongit".

stats