30/10/2021

Més val prevenir que curar

S’acaba d’anunciar que l’any que ve entrarà en vigor la llei que prohibirà la publicitat destinada al públic infantil de galetes, gelats, sucs, begudes calòriques i altres aliments amb un alt contingut de sucres i greixos.

Tots aquests aliments es consideren nocius per a la salut segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS) i Espanya segueix el que ja ha succeït en països com Anglaterra, Portugal i Noruega, on s’han adoptat decisions similars.

Cargando
No hay anuncios

Sembla que el Codi PAOS, llançat el 2005 per prevenir l’obesitat reduint la pressió de venda als nens i millorant el contingut dels anuncis a través de la coregulació entre els diferents actors del mercat, no ha funcionat prou bé. El sobrepès en els nens d’entre 6 i 9 anys arriba al 23% i l’obesitat al 17%, percentatges similars als que hi ha en poblacions com la nord-americana i la mexicana, que pensem que mengen pitjor que nosaltres.

És cert que la indústria alimentària ha fet esforços molt importants durant els darrers anys per reduir els nivells de sal, sucre i greixos dels seus productes. Tot i així, sembla que fem tard.

Cargando
No hay anuncios

Països ben propers com França van optar el 2007 per pràctiques ben diferents a les de la coregulació dins el sector i van imposar un parell de mesures. La primera, una taxa d’un 1,5% sobre la inversió publicitària per constituir un fons que permetés a l’Estat invertir en campanyes per fomentar la bona alimentació. La segona, imposar a totes les empreses que incloguessin en els seus anuncis missatges com els següents: “Per la vostra salut, mengeu cinc peces de fruita i verdura al dia”; “Per la vostra salut, eviteu menjar massa greix, sucre o sal”, i “Per la vostra salut, practiqueu activitat física de forma regular”.

També deu ser gràcies a això que a França només tenen el 18% dels nens amb sobrepès i el 4% amb obesitat, percentatges molt inferiors als nostres. Més val prevenir que curar.