Més val prevenir que curar
S’acaba d’anunciar que l’any que ve entrarà en vigor la llei que prohibirà la publicitat destinada al públic infantil de galetes, gelats, sucs, begudes calòriques i altres aliments amb un alt contingut de sucres i greixos.
Tots aquests aliments es consideren nocius per a la salut segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS) i Espanya segueix el que ja ha succeït en països com Anglaterra, Portugal i Noruega, on s’han adoptat decisions similars.
Sembla que el Codi PAOS, llançat el 2005 per prevenir l’obesitat reduint la pressió de venda als nens i millorant el contingut dels anuncis a través de la coregulació entre els diferents actors del mercat, no ha funcionat prou bé. El sobrepès en els nens d’entre 6 i 9 anys arriba al 23% i l’obesitat al 17%, percentatges similars als que hi ha en poblacions com la nord-americana i la mexicana, que pensem que mengen pitjor que nosaltres.
És cert que la indústria alimentària ha fet esforços molt importants durant els darrers anys per reduir els nivells de sal, sucre i greixos dels seus productes. Tot i així, sembla que fem tard.
Països ben propers com França van optar el 2007 per pràctiques ben diferents a les de la coregulació dins el sector i van imposar un parell de mesures. La primera, una taxa d’un 1,5% sobre la inversió publicitària per constituir un fons que permetés a l’Estat invertir en campanyes per fomentar la bona alimentació. La segona, imposar a totes les empreses que incloguessin en els seus anuncis missatges com els següents: “Per la vostra salut, mengeu cinc peces de fruita i verdura al dia”; “Per la vostra salut, eviteu menjar massa greix, sucre o sal”, i “Per la vostra salut, practiqueu activitat física de forma regular”.
També deu ser gràcies a això que a França només tenen el 18% dels nens amb sobrepès i el 4% amb obesitat, percentatges molt inferiors als nostres. Més val prevenir que curar.