02/04/2022

L’efecte dòmino

Acabem de deixar el mes de març enrere i podem dir que ha vingut ben farcit d’esdeveniments amb un fort impacte en l’economia i el comportament dels consumidors.

D’una banda, la guerra d’Ucraïna, lluny d’acabar pocs dies després del seu inici com havia previst el Kremlin, s’allarga amb un alt peatge en vides humanes, refugiats i mercats que pateixen. S’ha disparat el preu del gas, l’electricitat i els carburants i falten productes bàsics als supermercats com l’oli de gira-sol.

De l’altra, aquest alt preu de la benzina ha provocat un efecte dòmino i els transportistes s’han aturat i, entre vaga i piquets, han parat el país. Molts productes no han arribat a les botigues i després, quasi simultàniament, moltes fàbriques han hagut de parar per falta de subministrament de primeres matèries.

Cargando
No hay anuncios

Primer la guerra i després la vaga han acabat generant un efecte pànic en els consumidors. La setmana del 7 de març, les vendes dels supermercats pujaven un 23% a tot l’Estat i la setmana següent creixien encara un 10,7%.

Si la resposta dels consumidors fa un parell d’anys, a l’inici de la pandèmia, va ser acaparar paper higiènic, sembla que aquest cop hem estat més estratègics amb creixements setmanals del 49,3% en la llet, el 21,3% en alimentació seca, 19% en conserves i 18% en els ous. I, com era d’esperar, aquest excés de demanda, d’una banda, i la disminució de l’oferta, de l’altra, han portat un efecte addicional: la inflació s’ha enfilat fins al 9,8%, una xifra que no es veia feia més de 30 anys.

Cargando
No hay anuncios

Quan encara lluitàvem per sortir de la pandèmia, ens trobem amb una guerra, una vaga de transport i la inflació als nivells dels anys vuitanta. Aquesta és la mala notícia. La bona, només per a mànagers positius, és que encara queden vuit mesos per acabar l’any i potser, canviant-ho tot una vegada més, encara en farem alguna cosa, d’aquest 2022.