19/02/2023

La capacitat sobrevalorada dels xatbots

Aquests dies de comunicació de resultats empresarials anuals, els directius de qualsevol sector han de tenir a punt una resposta a la pregunta inevitable d’algun periodista no del tot indocumentat: ¿com preveuen vostès que afectarà el ChatGPT –punts extra si dius intel·ligència artificial generativa– al seu negoci? Fins i tot, circula una suposada resposta del director financer de Bic –l’empresa francesa dels bolígrafs, els encenedors i les maquinetes d’afaitar– que assegura que el xatbot podria fer-los vendre més bolígrafs quan els professors comencin a acceptar només treballs de classe manuscrits per evitar que els alumnes els endossin documents generats automàticament.

Sigui veritat o no això de Bic, la irrupció de la IA en el discurs públic està causant vertigen en l’ensenyament, l’economia i el conjunt de la societat. Més enllà de reaccions com la creació d’eines que detecten si un text l’ha redactat un robot, convindria moderar les expectatives, perquè la capacitat actual dels xatbots s’està sobrevalorant. T’expliquen les coses tan convençuts que poca gent dubta del que diuen, però una mica d’esperit crític permet veure que molta de la informació que donen és dubtosa.

Cargando
No hay anuncios

És veritat que Bard, el xatbot de Google, va respondre incorrectament a una consulta sobre el telescopi James Webb. Això li va costar a l’empresa 100.000 milions de dòlars en pèrdua de valor. Però el mercat no ha sigut igual d’estricte amb Microsoft, tot i que la seva integració de ChatGPT dins de Bing i Edge també falla: els directius de Microsoft presumien del fet que podia resumir en tres paràgrafs els conceptes i les xifres principals d’una memòria corporativa de 15 pàgines. Però algunes xifres del resum no es corresponien amb les del document original.

La IA conversacional és una revolució en marxa, però encara està en fase experimental i només l’ànsia de notorietat explica que ja s’hagi posat a l’abast del públic. En aquest sentit, i contra tot pronòstic, l’empresa més honesta ha sigut Meta. A mitjans de novembre van fer públic el seu model de llenguatge Galactica, però només va estar disponible tres dies. Quan van veure com la pifiava, el van retirar per millorar-lo.