El negoci català de la marihuana que sí que és legal
Hippy Collective comercialitza flors i olis amb el cannabidiol i es planteja fer roba de cànem
BarcelonaRelaxar el món a través de la democratització de l'ús recreatiu del CBD (cannabidiol). És la idea que va unir Marc Momplet, Lucas Larripa i Pol Buch, tres amics de la infància, per llançar Hippy Collective, una empresa emergent del Maresme dedicada a comercialitzar en línia flors, és a dir, cabdells de cannabidiol, i també olis. Els primers es fumen i els segons s'apliquen en un punt localitzat del cos o s'ingereixen amb una beguda o via sublingual.
"Vèiem que hi havia mercat emergent, ens agradava el producte i que no hi havia cap marca de referència a Espanya i al sud d’Europa. Ens vam ajuntar per ser un referent a escala estatal, però després també a escala internacional, sobre l'ús recreatiu del CBD", explica a l'ARA Momplet, conseller delegat de la companyia, quan es compleix poc més d'un any del llançament del projecte. Actualment, l'equip està integrat per set persones.
Ells són de Sant Vicenç de Montalt i van descobrir el CBD amb els amics. "Quan vam descobrir el CBD, tant nosaltres com tots els nostres amics, a tothom li va encantar el seu ús recreatiu", explica Momplet, que va decidir que era una bona idea entrar en el sector perquè té un ecosistema molt ampli. Va iniciar el projecte després d'haver fundat diverses empreses, mentre que Pol Buch, que exerceix de director creatiu, venia del món del cine i la publicitat. Lucas Larripa, actual director d'operacions de l'empresa emergent, sortia del sector de recursos humans.
El CBD és un cannabinoide, un component orgànic del cànnabis, que es diferencia del principal principi actiu d'aquesta planta, el THC, perquè no és psicoactiu ni és considerat una droga. I això no ho sap tothom. Momplet explica que l'ús de les flors és menys pal·liatiu que el dels olis, que es fan servir per atenuar dolors crònics, com la fibromiàlgia i l'artritis. Hippy vol "acabar amb l'estigma" i informar sobre els avantatges que té el CBD: tot i ser legal, a Hippy Collective lamenten que hi continua havent molta desinformació. I això que encara ara no és clar com el CBD afecta el nostre cos.
"Simplement, consisteix a agafar la planta i fer-la créixer amb unes llavors i unes tècniques determinades de cultiu perquè tingui menys THC i més CBD", explica Momplet. A diferència d'altres marques, Hippy Collective no compra el producte a Espanya, sinó a Suïssa. El motiu, explica, és que allà fa més anys que la indústria és legal i tota la tecnologia i innovació està més avançada. Això fa que el producte sigui una mica més car, però la qualitat i la seguretat són també més grans.
"Primer, fem un procés intern per decidir què és el que volem treure. Ho comprem a granel, en bosses de quilo, i aleshores ho posem en bosses d'uns tres o cinc grams i ho entreguem al client final", explica Momplet. Hippy Collective treballa amb unes vint referències, amb diferents aromes i efectes, que també comercialitzen en paquets variats perquè al client, que busca en aquest producte una mica de relaxació, també "li agrada provar coses diferents".
Fins al moment, Hippy Collective ha aixecat 420.000 euros a través de rondes de finançament i aspira a facturar més de dos milions d'euros aquest any. Uns xifres que esperen complir amb les seves dues línies de negoci, les flors i els olis, i estan estudiant entrar en el negoci dels vapers o cigarrets electrònics. Altres marques també comercialitzen cremes a base de CBD, cosa que no entra en els plans de Hippy Collective perquè se centren més en la part recreativa i de lifestyle.
L'empresa emergent, amb presència en onze països d'Europa, centra gairebé tot el negoci en la venda en línia directament al client, però també comercialitza els seus productes a tercers. "A finals d'aquest any és possible que provem d'entrar en algun país per veure si l’estratègia feta a Espanya ens funciona, el 2024 ens expandirem més agressivament", afegeix. El principal mercat de la companyia és Espanya.
Darrere l'aposta de Hippy Collective també hi ha la comercialització d'altres productes que van més enllà dels cabdells i els olis, com grinders, paper de fumar, encenedors i fins i tot roba. "De moment, oferim roba que no és de cànem, sinó de cotó, però en un futur a llarg a termini, en algun moment, tenim al cap intentar fer roba de cànem industrial", diu Momplet. Això significa fer peces de vestir amb les fibres de la planta del cànnabis, una pràctica que han vist en moltes empreses d'Austràlia. De moment, les peces que venen són samarretes, dessuadores, gorres i també accessoris com tasses, tovalloles i fundes per a telèfons mòbils.
"La qualitat és molt bona, el consum d’aigua per crear la peça respecte al cotó suposa un 90% d’estalvi. El cànem industrial està cultivat amb llavors certificades per la Unió Europea amb poc THC i molt CBD, i es fa amb les fibres de la planta, la tija i les branques. És molt sostenible", explica.
Tota aquesta gamma de productes i els plans d'expansió de l'empresa emergent d'aquests joves del Maresme van en direcció de satisfer un estil de vida o, fins i tot, una identitat: "Estem intentant crear el hippy del segle XXI".