Tecnologia

Big Fish, supermercats intel·ligents amb segell català

El Grup Moure inaugura els seus comerços autònoms per canviar el món del 'retail'

Els supermercats intel·ligents, en què els consumidors poden entrar, agafar els productes que vulguin i sortir per la porta sense haver de fer cues ni interactuar amb ningú, ja són una realitat a Catalunya. Sota la marca Big Fish, creada pel Grup Moure –hòlding empresarial del sector energètic i del rentat de cotxes amb marques conegudes com Elefante Azul, Petronet o Washnet– i en col·laboració amb Huawei Cloud com a partner tecnològic, han creat una nova categoria pròpia dins del sector del retail, coneguda com a techtail, "que fusiona la tecnologia amb els principis bàsics de la venda al detall", expliquen des de Big Fish.

És probable que el lector es pugui fer una idea sobre la realitat d'una botiga intel·ligent. Als Estats Units, i fins i tot en altres països europeus, com a Alemanya (la cadena Tegut) o a Dinamarca, ja hi ha marques que han creat els seus propis colmados autònoms. Sense anar més lluny, Amazon va crear, sota la marca Amazon Go, els supermercats amb intel·ligència just walk out (de l'anglès, només surt), que a través de sensors i reconeixement facial permetia als consumidors fer la compra sense necessitat de treballadors. Amb tot, l'any passat Amazon va anunciar que hauria de modificar la tecnologia d'aquests supermercats per deficiències de funcionament i canviar-la per carrets de compra intel·ligents. Però aquesta és una altra història.

Cargando
No hay anuncios

A Catalunya aquest tipus de botigues encara no estaven a l'ordre del dia, fins ara. "El Grup Moure és una empresa pionera a Espanya en l'àrea de les benzineres d'autoservei, i és amb aquesta mateixa filosofia de l'autoservei que hem buscat introduir-nos en el món del comerç al detall", explica a l'Empreses el conseller delegat de Big Fish, David Casanovas. "Amb Big Fish es crea un espai nou entre les màquines de vènding i les botigues de conveniència. Són mòduls de 18 metres quadrats, molt flexibles i adaptables a qualsevol entorn; es poden moure i tenen corrent i dades", apunta Casanovas.

Inicialment, la idea de Big Fish era crear un servei complementari a les benzineres que servissin com a botigues de les seves gasolineres, "però ara l'objectiu és portar-ho a hospitals, al carrer, a tot arreu", expliquen. De fet, la primera botiga Big Fish es va estrenar a principis d'any en una benzinera de Molins de Rei. El resultat va ser positiu: "Portem més de 500 operacions i funciona perfectament; ha tingut una gran acollida", detalla Casanovas. En el marc del Mobile World Congress, celebrat a principis de març a Barcelona, Moure va inaugurar una segona botiga Big Fish al port de Barcelona, i en aquests moments ja tenen tres botigues a Catalunya i l'objectiu és acabar l'any amb una dotzena.

Cargando
No hay anuncios

Com funcionen?

La idea de Big Fish és que, quan el client entra a la botiga, només hagi d'agafar els productes que vol i sortir, i no hagi ni de treure la cartera per pagar. Primer, perquè s'obri la porta, l'usuari ha de passar la seva targeta de crèdit per un sensor i posar el seu PIN. Quan la tecnologia ha validat la targeta, la porta s'obre i deixa entrar el client, que pot agafar els productes que necessiti. Un cop a dins, les càmeres segueixen el procés que fa el client dins la botiga, juntament amb uns sensors als prestatges que detecten els productes que agafa.

Cargando
No hay anuncios

Un cop l'usuari té a les seves mans els productes que vol, pot sortir directament i, al tornar a tancar la porta, Big Fish detectarà que s'ha acabat la compra i farà el càrrec a la targeta. A més, aquesta tecnologia, que funciona amb intel·ligència artificial, permet que hi hagi fins a 5 persones comprant alhora. "Ara estem desenvolupant un programari de gestió per a aquests comerços que permeti l'autonomia de les botigues", diu Casanovas, és a dir, per optimitzar el seguiment de l'estoc i les necessitats de cada punt de venda.

Pel que fa a la seguretat de les dades dels usuaris, Big Fish compta amb Huawei com a soci tecnològic, a través de Huawei Cloud. "Aquesta tecnologia permet personalitzar l'oferta, millorar l'eficiència i adaptar l'experiència de compra de manera dinàmica. Amb una infraestructura al núvol segura i escalable, el projecte està preparat per créixer sense límits –expliquen des de l'empresa–. Aquesta tecnologia no només agilitza el procés, sinó que permet millorar l'oferta contínuament, adaptant-se a les necessitats dels clients".

Cargando
No hay anuncios

Big Fish compta amb una inversió "del voltant de 2 milions d'euros" per part de l'empresa, que ara busca un soci inversor. De moment, l'objectiu de Big Fish és consolidar-se a Catalunya, créixer a les Balears i acabar-se fent un lloc a tot Espanya. "No ens posem límits; volem arribar a tot Europa", asseguren. Pel que fa al model de negoci, Casanovas ho té clar: "La gent té ganes de tenir les coses de seguida i sense perdre el temps. Es va veient que cada vegada s'avança més en l'autoservei i és cap on anirem", apunta.