Periscopi global

Elon Musk pateix la vaga més llarga de la història de Suècia

Els sindicats mantenen un pols amb Tesla des de l'octubre de l'any passat

Òscar Gelis
4 min
Les instal·lacions de la companyia Tesla a Estocolm. Suècia és uns dels països europeus amb més penetració del cotxe elèctric.

CopenhaguenL'hivern ha estat llarg per als piquets informatius del sindicat IF Metall que des de fa sis mesos s'han presentat cada dia davant del taller que l'empresa de cotxes elèctrics Tesla té als afores de Malmö (Suècia). La vaga contra Tesla va començar el 27 d'octubre de 2023 davant la negativa de la companyia a firmar un conveni col·lectiu per als seus 130 mecànics, i ja s'ha convertit en el conflicte laboral més llarg dels últims cent anys en el país escandinau. En aquest temps, les posicions entre l'empresa dirigida per Elon Musk i el sindicat suec continuen enrocades. Però rere la tanca on els piquets es manifesten cada dia no sembla que l'activitat s'hagi aturat. En aquest taller, els cotxes continuen arribant per ser reparats, i la majoria de mecànics segueixen al seu lloc de treball, una situació que es repeteix de manera semblant en els set tallers que la marca té al país.

Malgrat la durada del conflicte, que encara sembla estar lluny a resoldre's, el portaveu del sindicat IF Metall, Jesper Pettersson, assegura a l'ARA que "des del principi" estaven preparats "per mantenir un pols amb l'empresa que pogués durar molt de temps". A més, el representant sindical afirma que "els ànims entre els treballadors i el suport social a la lluita continuen intactes".

A l'octubre, el sindicat IF Metall, que compta amb més de 300.000 afiliats, es va posar en peu de guerra contra Tesla declarant una vaga general. Davant la negativa de l'empresa a establir negociacions, el sindicat va demanar a altres organitzacions de diversos sectors que s'unissin en una vaga de solidaritat. Al desembre, el conflicte laboral es va estendre pels països nòrdics quan organitzacions de Noruega i Dinamarca es van sumar a la protesta. Això fa que des de llavors Tesla no pugui descarregar els seus vehicles nous a cap port escandinau i hagi de transportar-los des d'Alemanya fins a Suècia per carretera, una situació insòlita que continua fins avui.

Per ara, hi ha deu sindicats suecs que mantenen el pols amb Tesla, i l'últim a unir-s'hi fa uns dies és l'organització Unionen, que reuneix el nombre més gran d'afiliats entre els treballadors administratius. Les conseqüències de la vaga de solidaritat impliquen que, més enllà de la vaga internacional d'estibadors, els pintors, electricistes i constructors no treballen a les instal·lacions de l'empresa, ni a les seves estacions de càrrega elèctrica repartides per tot el país. El servei postal tampoc entrega cartes, paquets ni remeses, el que suposa un impediment perquè els compradors rebin la matrícula del cotxe que acaben de comprar i hagin de sol·licitar-les ells mateixos. En aquests sis mesos des de l'inici del conflicte, tampoc es recullen les escombraries dels tallers de Tesla ni es netegen les botigues i concessionaris de cotxes de la marca.

Poc impacte de la vaga

Malgrat l'empenta dels sindicats en el boicot a Tesla, de portes endins sembla que la companyia hagi trobat la fórmula per no patir-ne gaire les conseqüències. A més, tant l'empresa com el sindicat han confirmat que el seguiment de la vaga entre els mecànics afectats per la negociació del conveni col·lectiu no és gaire alt: "Actualment tenim 40 treballadors en vaga", admet el sindicalista Jesper Pettersson, el que representa un terç dels treballadors. Per la seva banda, en un comunicat publicat als mitjans de comunicació Tesla assegurava que "més del 90% dels empleats han optat per continuar al seu lloc de treball, disposats a donar la benvinguda als clients tant en els centres de lliurament de vehicles com en els tallers i botigues". Sobre això, la presidenta d'IF Metall, Marie Nilsson, admetia que el baix seguiment de la protesta "és decebedor".

Des del sindicat també asseguren que una de les fórmules que Tesla ha emprès per esquivar la vaga ha sigut traslladar treballadors seus de la resta de països europeus per substituir els mecànics vaguistes a Suècia. "Es tracta d'una mesura insòlita", assegurava Pettersson. Des de les pàgines del Dagens Nyheter també s'explicava que malgrat els intents sindicals d'impedir els lliuraments de nous cotxes, la quota de mercat de Tesla a Suècia entre els cotxes elèctrics ha augmentat aquest febrer fins al 20%, tot i que sí que és cert que els nous cotxes s'estan entregant als clients amb retard.

En aquest punt de la vaga, des d'IF Metall s'admet que no queda cap altra opció que continuar amb la protesta, ja que la firma de convenis col·lectius és la pedra angular del sistema laboral suec, i en cas de perdre el conflicte amb Tesla, el model podria trontollar. En un sistema gairebé únic a Europa, a Suècia qüestions com el salari mínim o les hores de la jornada laboral no estan regulades per llei, sinó que es negocien entre sindicats i patronal en cada sector. D'aquesta manera es busca aconseguir un mercat laboral més flexible i a la vegada efectiu a l'hora de garantir els drets dels treballadors. Des de Tesla no han explicat per què es neguen a firmar un conveni, però és ben coneguda l'animadversió d'Elon Musk als sindicats. De cara als pròxims mesos, Pettersson assegura que no pot revelar l'estratègia que seguirà IF Metall per desencallar la vaga: "Fins ara Tesla s'ha mostrat molt poc disposada a negociar, fins i tot en el nivell més bàsic, així que només puc assegurar que la protesta continuarà".

stats