Eureka

Samurais, rellotges, orgues i motos: la insòlita història de Yamaha

Torakusu Yamaha és l'ideòleg d'un imperi que va facturar prop de 20.000 milions d'euros l'any passat

Avui Wakayama és una de les ciutats més importants de la regió de Kansai, al Japó. Hi viuen prop de 400.000 persones. Si s'escala fins al cim de l'Iwagami-yama, un petit turó d'uns 240 metres d'altitud, se'n pot veure tota l'extensió. En primer terme, les cases tradicionals japoneses que es barregen amb els nous gratacels; a l'horitzó, les xemeneies de la indústria metal·lúrgica que fumegen; abraçant-ho tot, el golf d'Osaka. És en aquest indret on, el 20 d'abril del 1851, una família de samurais del clan Kishu Tokugawa va tenir un fill, Torakusu Yamaha. De petit, corria pel poble amb una obsessió: els rellotges. En aquells moments, tot just s'estaven començant a fer populars a Osaka. Quan va créixer, va acabar darrere el taulell d'una rellotgeria, una feina que combinava amb els estudis d'empresarials. A classe, encara ningú sabia que compartien aula amb l'home que donaria nom a un autèntic imperi: Yamaha.

Inscriu-te a la newsletter EmpresesInscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

Només el 2024, aquesta multinacional japonesa va facturar prop de 20.000 milions d'euros arreu del món venent des d'instruments musicals fins a motos. Les dues grans divisions de l'empresa –Yamaha Corporation, dedicada als instruments musicals, i Yamaha Motor, als vehicles i motors– sumen més de 80.000 empleats. Però ¿com s'ho va fer el fill de la família samurai per plantar la llavor d'aquest negoci gegantí? 

Cargando
No hay anuncios

L'inici: un harmònium

L'origen de Yamaha és curiós. Un dia del 1887 l'escola elemental Hamamatsu Jinjo va posar-se en contacte amb Torakusu per fer-li un encàrrec. Se'ls havia espatllat l'harmònium del centre, un instrument semblant a un orgue però sense tubs, i li van demanar si el podia reparar. "No només va acceptar el repte i se'n va sortir, sinó que va fer un plànol detallat de com era l'interior de l'instrument", recorda avui la companyia. A casa, va construir-ne un prototip millorat.

Cargando
No hay anuncios

"Es diu que, quan el va tenir fet, se'l va carregar a l'espatlla i va travessar les muntanyes fins a arribar a l'actual Universitat de les Arts de Tòquio", continua amb to èpic el relat de la marca. Allà, però, no es van estar per orgues: el van provar i van sentenciar que tenia greus problemes d'afinació. "Torakusu no es va rendir –assegura Yamaha–. Es va apuntar a llenguatge musical i no va parar fins a trobar la fórmula d'afinar-lo a la perfecció", conclou. Tot el dia anava amb un diapasó, un petit instrument metàl·lic que quan es fa vibrar produeix un so pur, que es fa servir de nota de referència per afinar un altre instrument. Per això, encara avui, el logotip de Yamaha són tres diapasons encreuats.

La diversificació sona bé

Cargando
No hay anuncios

Tot plegat va acabar amb Torakusu Yamaha obrint el seu propi taller de fabricació de pianos, el 12 d'octubre del 1897. Al cap de tres anys, ja va presentar el primer model de piano. El 1903, aprofitant l'experiència que havia assolit fent aquests instruments, va començar a fabricar mobles de luxe. El 1915 va incorporar les harmòniques al catàleg i, quinze anys més tard, va inaugurar un laboratori d'investigació acústica per continuar millorant els seus productes. Quan va esclatar la Segona Guerra Mundial, però, la producció va canviar. Les seves fàbriques van adaptar-se a l'economia de guerra: de les línies de producció de Yamaha van sortir-ne des d'hèlices fins a components de tota mena per a avions. 

Tot el coneixement que va aconseguir durant aquesta etapa convulsa va revertir ben aviat en una altra línia de negoci de la companyia. El 1953, amb les instal·lacions parcialment infrautilitzades i una economia que encara s'estava reconstruint, Yamaha va provar sort al sector de les motocicletes. El 1955 va escindir una part de l'empresa i la va batejar sota el nom de Yamaha Motor. El primer model, la YA-1, ja va ser un èxit de vendes. Avui Yamaha és una de les marques de motocicletes més venudes del món. 

Cargando
No hay anuncios

A la dècada del 1960, mentre el braç musical i tecnològic de Yamaha innovava amb els teclats i els sintetitzadors electrònics, Yamaha Motors també triomfava, més enllà de les motos, amb motors per a vaixells, motos de neu i quads, per exemple. Actualment, Yamaha Corporation i Yamaha Motor són empreses independents, però comparteixen origen, nom i valors fundacionals. A Espanya, les primeres motos Yamaha van arribar a la dècada del 1980, amb la creació de SEMSA, una aliança entre Banesto, Banca Catalana i la japonesa Yamaha. El 1983 Yamaha va comprar tota l'empresa.

Les dades clau
  • 1851<p>Neix Torakusu Yamaha a Wakayama, en una família de samurais del clan Kishu Tokugawa.</p>
  • 1887<p>Repara un harmònium escolar a Hamamatsu i en construeix un prototip propi.</p>
  • 1897<p>Funda la seva pròpia empresa de fabricació de pianos.</p>
  • 1903<p>Inicia la producció de mobles de luxe.</p>
  • 1930<p>Inaugura un laboratori d’investigació acústica pioner al Japó.</p>
  • 1940<p>Durant la guerra, les fàbriques de Yamaha produeixen hèlixs i components per a avions.</p>
  • 1953<p>Inicia el desenvolupament de motocicletes, aprofitant l’experiència industrial.</p>
  • 1955<p>Es crea Yamaha Motor Co., Ltd., que llança el primer model de moto, la YA-1.</p>
  • 1960<p>Yamaha es diversifica: sintetitzadors, teclats electrònics, motors marins, quads i motos de neu.</p>
  • 1981<p>Yamaha arriba a Espanya a través de SEMSA, una aliança amb Banesto i Banca Catalana.</p>
  • 2024<p>La facturació global de Yamaha suma uns 18.800 milions d’euros, amb més de 80.000 treballadors a escala mundial.</p>