Periscopi global

El ramen, en perill al Japó

L'elevada inflació ha provocat una onada de fallides rècord entre els restaurants d'aquest plat popular nipó

PequínEl ramen, la sopa amb fideus, verdures i algun tipus de carn que s'ha convertit en ambaixador de la gastronomia nipona al món, està en perill al Japó. La inflació ha disparat els costos d'un plat popular perquè és barat, nutritiu i saciant. Els japonesos el consumeixen durant la pausa del dinar o en sortir de la feina.

Inscriu-te a la newsletter EmpresesInscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

La proliferació de restaurants de ramen i el seu èxit entre els consumidors és precisament perquè està associat al menjar barat i ràpid. Normalment, un bol d'aquesta contundent sopa no supera mai els 1.000 iens (6 euros), i més enllà de Tòquio i altres grans ciutats la mitjana és encara més baixa i se situa al voltant dels 700 iens (4,26 euros). És precisament aquesta barrera psicològica dels 1.000 iens el que fa molt difícil als restauradors apujar-ne el preu. Els consumidors no semblen disposats a gastar més diners per un plat senzill que sempre ha estat lligat a la classe treballadora, tot i que sedueix els turistes.

Cargando
No hay anuncios

Els últims anys, el Japó ha registrat un augment del preu de l'energia, les matèries primeres i la mà d'obra, que ha repercutit en tots els sectors. Els consumidors japonesos tenen menys diners i han reduït la despesa. Segons les estadístiques del sector de la restauració, es calcula que el 2024 els ingredients que s'utilitzen per cuinar el ramen s'han apujat més d'un 10% en comparació amb el 2022, una pujada que resulta molt difícil de repercutir a la clientela.

La inflació ha anat ofegant els restaurants de ramen els últims anys. El 2023 un 61,5% dels negocis van reduir els seus beneficis i un 33,8% van tancar amb pèrdues. Va ser el pitjor resultat dels últims vint anys, descomptant el període de la pandèmia. Els resultats del 2024 aprofundeixen aquesta crisi en registrar un augment de les fallides del 30%, per l'acumulació d'un deute mitjà igual o superior als 61.000 euros. També s'adverteix que un altre 30% dels negocis han tancat en números vermells, tot un avís de cara al futur.

Cargando
No hay anuncios

La inflació afecta el sector de la restauració, que ja arrossegava les pèrdues provocades pels tancaments durant els anys de la pandèmia. Les populars tavernes izakaya són un altre dels damnificats per la pujada de preus i els canvis en l'estil de vida dels ciutadans. Els japonesos redueixen les despeses en restauració i lleure.

La restauració no és l'únic sector que ha estat torpedinat per la inflació. El Japó depèn alimentàriament de les importacions, l'arxipèlag és molt muntanyós i en molts llocs hi ha un clima extrem. El país té una població de 124 milions d'habitants, però no té gaire terreny per a l'agricultura, i, per exemple, el cultiu de l'arròs està protegit. Un altre problema afegit és que no té prou mà d'obra per treballar el camp, ja que la població autòctona ha emigrat a les ciutats i encara hi ha moltes restriccions en la contractació d'immigrants.

Cargando
No hay anuncios

Males collites pel canvi climàtic

En els últims anys, la pujada de preus als mercats internacionals de productes alimentaris a causa de males collites provocades per alteracions climàtiques, juntament amb l'increment del cost de l'energia necessària per al transport han impactat en el cistell de la compra dels japonesos. La depreciació del ien és un factor més que encareix les importacions.

Cargando
No hay anuncios

Aquesta setmana la cadena de botigues de conveniència 7-Eleven ha anunciat una pujada de preus a tot el país en els seus productes a base d'arròs, com els onigiri, el sushi o l'arròs que s'inclou als bento, les tradicionals capses de dinar. La companyia justifica la decisió a causa de l'augment constant del preu del gra. Precisament, aquesta pujada —que s'implementarà a partir del 27 de gener— afectarà una línia de productes de baix cost dissenyada per la companyia per atraure un públic preocupat pels preus.

El suc de taronja és un altre dels productes que gairebé han esdevingut un luxe al Japó. El 90% de les taronges s'importen, i les males collites registrades als països productors, com el Brasil, n'han disparat el preu. El març del 2024 l'Oficina d'Estadístiques Comercials del Japó va confirmar que els preus del suc de taronja importat havien augmentat un 69% interanual. Els elevats preus han provocat que destacats fabricants de begudes nipons com Asahi Soft Drinks, Megmilk Snow Brand o Morinaga Milk Industry hagin decidit reduir la seva oferta de productes elaborats amb suc de taronja concentrat. Aquestes begudes pràcticament han desaparegut de les lleixes de les botigues.