Un negoci pensat només per a Sant Joan
Aquesta darrera setmana m’ha permès, una vegada més, comprovar que les regles que vaig aprendre ja fa molts anys sobre com es fan créixer les marques també s’apliquen a la revetlla de Sant Joan.
Aquestes famoses regles van ser trobades pel professor Byron Sharp, de la Universitat d’Austràlia Meridional, i estableixen que perquè una marca creixi s’han de donar dues condicions: per un costat, ha de treballar bé la seva disponibilitat física i l’hem de trobar al màxim nombre de punts de venda possibles i, per l’altre, ha de maximitzar la seva disponibilitat mental i quan ens plantegem fer un acte de compra: hem de pensar en aquesta marca i no en les altres.
Com cada any, un parell de dies abans de la revetlla, la canalla em va demanar que anéssim a comprar els petards per a la nit de dijous. Automàticament em va venir al cap una marca de petards. Sí, noi, una marca d’un producte que només comprem un cop a l’any. La marca en qüestió, tot i no fer anuncis a la tele, m’ha perseguit durant tot l’any.
Viatjant pel país, he trobat les seves botigues en molts pobles i ciutats. Sempre m’ha sorprès la seva quasi omnipresència i, arribat el moment de comprar, m’ha estat molt fàcil pensar en un establiment seu.
Òbviament aquestes botigues han estat tancades tot l’any i només han obert faltant pocs dies per a la revetlla. Tancades o obertes, però, la visibilitat de la seva marca sempre ha estat molt alta, amb el seu logotip de color blau i la seva marca escrita en grans lletres de color blanc.
I, efectivament, aquest any ho han aconseguit també amb nosaltres i els petards els hem comprat a aquesta gent. És fàcil trobar una botiga seva i és fàcil recordar la seva marca. Ho tenen tot. Chapeau!
Un altre dia reflexionarem sobre la màgia d’un negoci que, a diferència de la majoria dels altres, té èxit només treballant pocs dies a l’any.