Oxford, les llibretes amb espiral 'made in Girona' que són líders a Europa
A la fàbrica de Flaçà d'Hamelin Brands, on produeix Oxford, es fan cada any 25 milions d'unitats
FlaçàFins fa pocs mesos era un volum gris i desgastat a la carretera comarcal que porta de Girona a Flaçà. Ara és una fàbrica que dona la benvinguda amb tot de colors vius. La remodelació de la façana de la planta d’Hamelin Brands al Gironès encarna l’esperit de transformació que ha viscut la seva principal marca, Oxford, en els darrers anys. En plena crisi del paper, amb un augment exponencial dels costos, la planta gironina continua mantenint-se líder en la fabricació de llibretes d’espiral a Europa gràcies a una diversificació de l’oferta i a l'ampliació de la gamma de productes.
"La tònica general fins ara havia estat d’un augment anual dels preus d’un 2 o un 3% –explica Anna Pla, directora de màrqueting d’Hamelin Ibèria–. Ara hem viscut increments de fins a un 25% en el paper, que ens han obligat a augmentar el preu de cost diversos cops l’any". Pla va entrar a l’empresa gironina ja fa un quart de segle, cinc anys després que Hamelin, una companyia paperera familiar fundada al nord de França, decidís provar sort per primer cop fora del país gal. Va quedar-se amb la planta que TorrasPapel, de Sarrià de Ter, havia construït el 1975 a Flaçà i on fabricava les seves populars llibretes Enri, que Hamelin no ha deixat de produir.
Però des de França, la companyia va decidir deixar Enri per a una gamma més baixa i inventar-se una nova marca de llibretes: Oxford. Era un nom amb un escut que emulava un col·legi privat britànic que a Pla, com a responsable de màrqueting,no li acabava de convèncer i no sabia si encaixaria en el mercat estatal. Amb el temps, però, s'ha consolidat com una de les marques referents per a joves d'entre 12 i 25 anys, segons els estudis interns de l'empresa. I ha passat alhora que dues grans empreses de la competència a Catalunya, Miquel Rius i Unipapel, han tancat o bé les han comprat altres grups. "Hem vist caure dos monstres", diu la directora de màrqueting.
50 milions de facturació
Des de fa 25 anys, sense cridar massa l’atenció a qui passa al davant cada dia en cotxe, la planta no ha parat de créixer. Ho ha fet sobretot per darrere, amb un magatzem més gran i des d’aquest any amb dues màquines noves. "Era una fàbrica acostumada a fer pocs productes i tirades molt llargues –assenyala Pla–. Ara hem creat moltes referències noves. Això suposa baixar la productivitat, però té sentit perquè el que fabriquem té més sortida".
La planta té una plantilla de 120 treballadors i s’hi fabriquen més de 25 milions de llibretes amb espiral cada any. Amb una facturació el 2022 de 48,8 milions d’euros (gairebé 8 més que l’any anterior), aquest any té una previsió de 50 milions, dels quals 16 són en concepte d’exportació. L’any passat van desembarcar a Mèxic per establir-hi la base logística a l’Amèrica del Nord. El creixement ha anat acompanyat d’una remodelació de les oficines, que arriba en un moment decisiu per a la companyia: Hamelin Brands va anunciar al juliol un acord per comprar la marca alemanya Pelikan, especialitzada en la fabricació sobretot de material d’oficina.
Diversificar els productes
Obrir-se al món de l’oficina i a tota mena de productes escolars és el que ve fent justament la marca Oxford a Espanya i Portugal, que té el centre d’operacions a Flaçà. Aquest curs acaben de llançar per primer cop motxilles, fetes a través d’un estudi de mercat amb estudiants de les comarques gironines. I també han llançat fa poc una línia d’ampolles tèrmiques i estoigs que porten una goma per poder enganxar a llibretes petites. Això sumat a l'aplicació que permet digitalitzar tot el que s’escriu a les llibretes Oxford a través de la plataforma Scribzze. Tots els fulls tenen unes marques a cada cantonada que permeten que, a través de fer una foto amb l’apli, es puguin classificar, compartir i fins i tot buscar-hi paraules clau. A més d’afegir-hi fotos i fusionar pàgines diferents a partir de les actualitzacions amb intel·ligència artificial.
La diversificació de productes ha anat de bracet amb obrir-se també al territori amb el patrocini del bàsquet femení de l’Spar Uni Girona i donar a conèixer que la marca Oxford és 100% gironina. "Volem reivindicar territori –diu Pla–. Que la gent ens conegui, perquè a l’hora de captar talent costa més si ets lluny de Barcelona". Durant els anys del Procés, la direcció d'aleshores d'Hamelin Brands va decidir que la planta passés desapercebuda per por a un boicot a la resta d'Espanya. Ara, però, vol tornar a ser una planta més propera als joves locals i reivindicar el passat i present paperer de Catalunya i, sobretot, del Gironès.