Marissa Mayer fa ressuscitar Yahoo
La nova consellera delegada de Yahoo ha aconseguit aixecar les vendes i la moral de la companyia
Marissa Mayer, pel sol fet de ser Marissa Mayer, ha fet més per la progressió de Yahoo durant els primers sis mesos com a consellera delegada del que qualsevol dels seus cinc predecessors van poder fer durant els anys que en van ser màxims directius.
Enginyera i executiva de prestigi, Mayer va fitxar per Yahoo al juliol, quan treballava a Google i ja era una persona famosa a Silicon Valley. Des d'aleshores, la seva simple presència a la seu central de l'empresa a Sunnyvale, Califòrnia, sembla haver ressuscitat Yahoo.
Fa dues setmanes la companyia feia públics els seus primers resultats trimestrals positius en quatre anys pel que fa a l'increment dels seus ingressos, i va superar les expectatives de Wall Street en un 30%. Uns resultats que van empènyer l'acció de Yahoo fins als 20,91 dòlars -el seu valor més alt en quatre anys- però encara per sota dels 31 dòlars que Microsoft va oferir a l'empresa l'any 2008.
Mayer atribueix aquest creixement al fet d'haver-se centrat de nou "en la gent i en els productes", va dir en una trobada recent amb els analistes.
La nova estratègia adoptada per Mayer ha permès a Yahoo aconseguir nous adeptes gràcies al seu renovat servei de correu electrònic i al nou disseny de Flickr, l'aplicació per compartir fotos de l'empresa, que ha elevat el nombre de fotos pujades en un 25%. "Estem aconseguint que els hàbits mundials siguin més estimulants i entretinguts", va dir Mayer als analistes.
Motivació del personal
Arran de la seva incorporació a l'empresa, s'hi han introduït un nombre de detalls pensats per animar una plantilla que últimament estava més acostumada a les retallades i acomiadaments, com per exemple esnacs de cafeteria gratis i mòbils nous per a tothom, iPhone i Android. I en un nou indici que l'empresa ja no està considerada un vaixell a punt del naufragi, el mes passat va arribar el fitxatge per al consell d'administració d'una altra estrella tecnològica de Silicon Valley, Max Levchin, cofundador de PayPal.
Buscadors
Però el que més ha impressionat els analistes han estat les millores de l'empresa en el negoci de buscadors. El 2009 Yahoo va subcontractar aquest servei a Microsoft i des de llavors s'havia anat adormint; només s'aguantava gràcies a una clàusula d'aquest contracte que li garantia un cert nombre d'ingressos, però aquesta clàusula venç al març.
La situació ha canviat. En l'últim quadrimeste, els ingressos de Yahoo pel negoci de buscadors han augmentat un 4% i han arribat a la xifra de 482 milions, en contrast amb els 465 milions del mateix període de l'any passat.
A escala global, Yahoo va obtenir uns ingressos nets en el quart trimestre de l'any de 272,3 milions de dòlars, o 23 centaus per acció, en contrast amb els 295,6 milions o 24 centaus per acció del mateix període de l'any passat.
Publicitat digital
El total d'ingressos ha pujat un 1,6% i ha arribat a la xifra de 1.350 milions de dòlars.
Tot i així, la millora en el negoci de buscadors té com a contrapartida el descens continuat dels ingressos de Yahoo per publicitat digital. L'empresa va guanyar 591 milions de dòlars en vendes de publicitat digital el trimestre passat, una xifra que significa un 3% menys que els 612 milions del mateix trimestre d'ara fa un any.
Yahoo, que durant un temps va ser el venedor més important d'anuncis digitals dels EUA, va passar de tenir el 15,5% de la quota de mercat nord-americà de la publicitat a internet el 2009, al 8,4% de quota l'any passat, tot i el creixement del total en despeses en anuncis digitals, segons eMarketer. Mentrestant, el seu competidor Google augmentava la seva quota fins al 41%.
"Fent uns continguts més personalitzats i productes més innovadors trobarem la clau per tornar al camí del creixement en ingressos per publicitat digital", va assegurar Mayer en l'última trobada amb els analistes.
Escepticisme
Els resultats del quart trimestre han deixat els analistes molt impressionats, però molts altres encara es mostren escèptics. "Meyer haurà de protegir el negoci heretat de Yahoo i a la vegada posicionar l'empresa per poder créixer en un futur", explicava en una entrevista recent Colin Gillis, analista d'internet a la consultora BGC Partners. "I això no serà fàcil", conclou l'analista. Una de les idees de Mayer és apostar pel sector mòbil.
Els inversors voldran veure si Mayer és capaç d'aconseguir un creixement sostingut. Yahoo, amb els seus 700 milions d'usuaris mensuals, gestiona una de les audiències més grans de la web. Però, fins ara, l'empresa, que és una de les pioneres d'internet, no ha sabut convertir els seus usuaris en beneficis sostenibles.