L'operadora de 'telecos' catalana que vol ser un moviment social
Som Connexió porta el moviment cooperatiu al sector de les comunicacions
El sector de les telecomunicacions a Espanya i a Europa està vivint un moment de consolidació, amb grans companyies que es van fusionant entre elles per ser cada cop més globals i més grans. Dins d'aquest moviment treu el cap una petita operadora catalana, Som Connexió, que vol esdevenir alguna cosa més que un proveïdor de serveis per a les llars i les empreses. "Més que una empresa som un moviment social", explica a l'Empreses Mercè Botella, una de les sòcies fundadores d'aquesta cooperativa, que desenvolupa tasques de coordinació i promoció a la companyia.
Som Connexió és una cooperativa de consumidors que té uns 9.500 socis. Uns socis cooperativistes que per ser-ho aporten una quota de 100 euros, al marge dels serveis que contractin. Però per ser client no cal ser soci de la cooperativa, i de fet ja hi ha uns 20.000 clients que tenen contractats serveis de telecomunicacions amb ells. Perquè, com els altres operadors, la cooperativa ofereix serveis de telefonia fixa, mòbil i internet als seus clients, tant particulars com empreses. Com a proveïdors majoristes tenen Vodafone i MasOrange.
Malgrat que tenen més clients que socis, la cooperativa treballa per intentar convertir aquests clients en socis. L'avantatge competiu ve d'externalitzar el que no dona valor i l'objectiu és clar: duplicar l'activitat en dos o tres anys. La cooperativa va començar a funcionar fa onze anys, el març del 2014. Tot i que no hi ha vinculació societària, sí que es busquen sinergies amb altres cooperatives similars d'altres sectors, com ara Som Energia i Som Mobilitat.
Com és lògic, durant aquest període el creixement ha estat molt en l'àmbit de l'economia social. Però ara l'estratègia també inclou créixer en productes per a empreses. En aquest negoci ja tenen clients, sobretot en l'àmbit de l'economia social, fundacions i el tercer sector. Per créixer en el negoci, els primers anys la cooperativa s'ha basat molt en el boca-orella, però ara, amb aquests productes per a empreses i l'objectiu de duplicar el nombre de clients, cal recórrer al màrqueting, invertint en xarxes i màrqueting digital.
A la cooperativa hi treballen unes 40 persones, amb un pes important de perfils tecnològics. Uns treballadors que en altres empreses del sector, no cooperatives, segurament guanyarien més diners. "Tenim una escala salarial gens atractiva per a aquests perfils", indica Mercè Botella, que reconeix que es manté el talent perquè són persones "activistes".
El gran repte
El negoci és rendible, en gran part per la gestió molt prudent que s'ha fet des de l'inici. "Sabíem que arribarien moments difícils", explica la sòcia de la cooperativa. I així ha estat. "Aquest any no tenim subvenció de la Generalitat", indica, i reconeix que això dificulta quadrar els números (uns 250.000 euros d'ingressos menys). "El 2026 tenim un repte brutal sobre la taula", diu Botella, que tot i això es mostra optimista i creu que el projecte continuarà avançant.
La cooperativa calcula que tancarà el 2025 amb uns ingressos d'uns quatre milions d'euros, una xifra pràcticament igual que la del 2024, però fia al creixement en nombre de socis i de clients els pròxims anys per continuar avançant oferint els seus servies sense renunciar al cooperativisme i a l'economia social sense passar angúnies financeres.
L'objectiu social és clar. No es tracta només de vendre telefonia o internet. També hi ha una part que vol aportar valor afegit de caràcter social. Per exemple, l'accés a telèfons recondicionats, o projectes relacionats amb la reducció de la bretxa digital o relacionats amb la infància i les pantalles. Així, la cooperativa ha fet publicacions com la Guia per a famílies cruels i malvades, que intenta explicar com fer la introducció progressiva al primer mòbil; Despantalla'm, una guia per criar sense pantalles els nens d'entre 0 i 3 anys, i Repte: sense mòbil, per a famílies, una guia per aconseguir una relació més sana amb el mòbil i la família.
Dins d'aquest projecte també s'han publicat diferents fulletons amb consells per a nens de 0 a 6 anys i per als de 7 a 12 anys, així com per a adolescents de 12 a 16 anys; i també s'han organitzat tallers per a famílies.