Tecnologia
EmpresesAct. fa 6 min

L'hegemonia d'OpenAI es comença a esquerdar

L'optimisme de Nvidia, que presenta resultats rècord, xoca amb els temors per la competència entre els creadors de ChatGPT

The Economist

El panorama tecnològic del segle XXI s’ha construït amb una mentalitat d'“el guanyador s’ho endú tot”. Aquesta va començar amb el quasi monopoli del Windows de Microsoft a finals dels anys 90. Des de llavors, Google –propietat d’Alphabet– ha acaparat les cerques a internet i Amazon s’ha convertit en el rei del comerç electrònic. Meta també ha estès les seves xarxes socials arreu del planeta, tot i que el 18 de novembre un jutge de Washington la va salvar de la humiliació de ser declarada formalment un monopoli.

Inscriu-te a la newsletter EmpresesInscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

No és estrany, doncs, que amb l’auge de la intel·ligència artificial (IA) generativa tothom s’hagi afanyat a ser, si no el vencedor absolut, almenys part de l’equip guanyador. Des que va llançar ChatGPT a finals del 2022, OpenAI ha estat l’adversari a batre. Però la seva hegemonia trontolla. Això va quedar clar el mateix 18 de novembre, quan Microsoft i Nvidia, dos dels grans patrocinadors d’OpenAI, van donar suport a Anthropic, un dels seus rivals més potents, fins ara finançat per Amazon i Google. El mateix dia, Google va tornar a entrar en la batalla amb un nou model d'IA.

Cargando
No hay anuncios

L’acord amb Anthropic té totes les característiques de l’entusiasme desbocat que ha definit l’actual boom de la IA. Nvidia i Microsoft van prometre invertir-hi 15.000 milions de dòlars, i Anthropic, al seu torn, gastarà 30.000 milions en la plataforma de núvol Azure de Microsoft durant un període no especificat, fent servir els xips d’IA de Nvidia com a base. Fa no gaire, aquest circuit –amb OpenAI al centre de tot plegat– enlluernava els mercats. Ara, però, els inversors s’inquieten: les accions de Microsoft van caure un 2,7% després de l’anunci.

Les sacsejades causades per la “infidelitat” d’OpenAI expliquen en part aquest canvi d'ànims. L'investigador de la firma d'inversió D.A. Davidson Gil Luria situa l’inici de les vendes massives de valors tecnològics al mes del setembre, quan OpenAI va acordar gastar 300.000 milions de dòlars en cinc anys en capacitat de computació del gegant Oracle, i Nvidia va dir que hi invertiria fins a 100.000 milions.

Cargando
No hay anuncios

Aquest va ser el punt de partida d’unes promeses de despesa que ja s’enfilen als 1,4 bilions de dòlars per part d’OpenAI, cosa que ha despertat temors als mercats financers sobre un festival de crèdits dubtosos per finançar nous centres de dades d’IA. El 19 de novembre Nvidia va intentar calmar els ànims: va anunciar unes vendes rècord el tercer trimestre i va elevar les previsions d’ingressos del quart trimestre per damunt de les expectatives de Wall Street. Les vendes dels xips Blackwell de Nvidia estan “desbocades”, va dir el seu director executiu, Jensen Huang. “S’ha parlat molt d’una possible bombolla de la IA. Des del nostre punt de vista, veiem una realitat ben diferent”.

Cargando
No hay anuncios

Despesa colossal

El pacte a tres bandes d’Anthropic reflecteix aquest optimisme per part de Nvidia. Per primera vegada, el laboratori entrenarà els seus models amb les unitats de processament gràfic de Nvidia. Els detalls sobre les inversions de Microsoft i Nvidia eren imprecisos, però la cadena de televisió CNBC informava que valoraven Anthropic en uns 350.000 milions de dòlars, enfront dels 183.000 milions del setembre, acostant-la als 500.000 milions d’OpenAI. El Wall Street Journal va informar el 18 de novembre que XAI, la IA d’Elon Musk negociava aixecar 15.000 milions per al seu laboratori d'avantguarda, amb una valoració de 230.000 milions.

Cargando
No hay anuncios

I no són només els laboratoris d’IA els que posen pressió sobre OpenAI. El 18 de novembre Google va presentar el seu nou model, Gemini 3, que segons l’empresa millorarà les funcions d’IA del cercador, a més de les seves eines de programació i altres serveis. Gemini té 650 milions d’usuaris mensuals de mitjana, lluny encara dels 800 milions que OpenAI diu tenir setmanalment a ChatGPT. Però s’entrena amb xips propis de Google, i no amb els de Nvidia, cosa que li pot donar un avantatge notable en els costos. El 19 de novembre les accions d’Alphabet van pujar fins a rècords històrics, en part pel convenciment que potser està retallant distàncies amb OpenAI.

Per als usuaris, com més competència, millor. Vol dir que els laboratoris d’IA continuaran abaixant preus mentre cremen capital. Però també pot fer que les pors d’una bombolla de la IA passin del debat públic als mercats privats. Com més competidors hi hagi, més difícil serà generar els ingressos necessaris per justificar aquesta despesa colossal –per no parlar de les valoracions astronòmiques.