Jaguar Land Rover: primer rescat financer al Regne Unit per un ciberatac
El govern avala 1.500 milions de crèdit per sostenir els proveïdors després d’un mes llarg d’aturada de la producció
LondresAlguns dels noms més coneguts del món empresarial del Regne Unit –marques també conegudes arreu del món– s'han vist afectats aquest 2025 per grans ciberatacs que els han ocasionat greus conseqüències des del punt de vista operacional i enormes pèrdues econòmiques. Marks & Spencer, Co-operative Group, Harrods –que n'ha sofert dos, un al maig i el segon la setmana passada– o HM han patit els efectes de l'assalt dels pirates. Qui també n'ha sofert dos ha sigut la companyia automobilística Jaguar Land Rover (JLR): el primer, el passat mes de març, a càrrec d'un grup que es fa dir Hellcat. Aleshores, però, l'empresa va poder continuar la seva activitat sense grans disrupcions.
Però el 31 d'agost, Jaguar Land Rover va ser objectiu d'un altre ciberatac. I en aquesta ocasió, va haver d'aturar la seva producció en tres de les seves plantes al Regne Unit –a les West Midlands i Merseyside (al voltant de Birmingham i Liverpool)–, i també a Eslovàquia, el Brasil, l'Índia i la Xina. Uns hackers d’un altre grup conegut com a Scattered Lapsus$ Hunters s’han atribuït la violació de la seguretat. En principi, Jaguar havia apuntat que no podria reprendre la producció fins al novembre. Però aquest mateix dilluns ha informat que la producció es recuperarà el 6 d'octubre a la planta de motors de Wolverhampton, i s'estendrà de manera gradual a altres factories.
Jaguar Land Rover ocupa directament 34.000 treballadors. Però són uns 200.000 els que viuen de les petites i mitjanes companyies que contribueixen a la cadena de subministrament. Moltes de les afectades només disposaven de dies de liquiditat. Per evitar-ne el col·lapse, aquest passat dissabte el govern ha garantit un préstec de 1.500 milions de lliures –el primer en la història del país per un fet d'aquestes característiques– per mantenir-les surant mentre no es recuperen els canals de pagaments, també afectats per la caiguda dels sistemes informàtics.
Impacte econòmic
A llarg termini, l'impacte econòmic de l'atac sobre Jaguar és imprevisible. Però alguns especialistes n'han fet càlculs. El professor d'economia dels negocis de la Universitat de Birmingham David Bailey sosté que "els beneficis de Jaguar Land Rover sens dubte es veuran afectats, com va passar a M&S i Co-op quan van ser víctimes de ciberatacs a principis d'aquest any". Normalment, apunta, JLR fabrica uns mil vehicles al dia, amb un preu mitjà d'unes 72.000 lliures. "Això significa que JLR perd unes vendes diàries d'uns 72 milions de lliures i uns beneficis de cinc, també al dia".
Les característiques del negoci de Jaguar compliquen la situació. Perquè la companyia només produeix per comanda confirmada. Almenys durant tot el mes de setembre no n'ha pogut acceptar cap. Per tant, el mateix professor Bailey assegura que, en el millor dels casos, si l'activitat retorna a les plantes el dia 6, a 1 d'octubre les pèrdues directes hauran ascendit a no menys de 2.000 milions de lliures. Plou sobre mullat perquè la producció de vehicles elèctrics s'ha estancat i ha ajornat el llançament de dos models, i perquè l'erràtica política aranzelària de Donald Trump ha obert més interrogants que no pas ha ofert certeses a la indústria.
I si es prenen com a referència les dades oficials del 2024, quan Jaguar Land Rover va produir 401.303 vehicles durant l'exercici fiscal fins al 31 de març, amb unes vendes al detall que van arribar a les 431.733 unitats, el sotrac econòmic seria encara més greu.
El que també s'ha pogut quantificar grosso modo és l'impacte de l'aturada de la producció en les empreses que abasteixen la cadena de subministrament, que la setmana passada van llançar un crit d'alarma. Amb la producció aturada, sense feina a les seves petites o mitjanes factories, algunes van haver de començar a acomiadar o suspendre els contractes dels seus treballadors. Per exemple, Webasto, que dona feina a 350 treballadors a Birmingham. L'empresa, que fabrica sostres solars de vidre que s'utilitzen als Range Rover, va informar que no podia mantenir la plantilla a temps complet a conseqüència del tancament.
Arran del seguit de greus episodis d'aquest any, el centre de ciberseguretat del Regne Unit ha posat el focus en la fragilitat d'un sistema que va molt per darrere dels delinqüents i, a més, en les coincidències dels assalts. Perquè l'assalt de Marks & Spencer i el de Jaguar Land Rover han sigut possibles a través de Tata Consultancy Services (TCS), la multinacional índia de serveis tecnològics que gestiona bona part dels programes informàtics de les dues empreses. TCS, per cert, pertany al grup de l'Índia Tata, que al seu torn és l'amo de JLR.
No hi ha dades exactes sobre el cost total dels piratejos informàtics a les empreses del Regne Unit. Però l'enquesta feta pel Departament de Ciència, Innovació i Tecnologia (DSIT) i pel ministeri de l’Interior d'aquest any ofereix una radiografia detallada de l’estat de la ciberseguretat al país. Segons l’informe, el 43% de les empreses i el 30% de les entitats benèfiques han patit algun tipus de ciberatac o bretxa de seguretat en els darrers dotze mesos. En total, 612.000 empreses i 61.000 organitzacions afectades. Jaguar Land Rover i Marks & Spencer s'han endut la pitjor part. De moment.