ALIMENTACIÓ
Empreses12/05/2019

El iogurt universal d’un nen del Raval anomenat Danone

El gegant francès va néixer a Barcelona ara fa 100 anys, quan venia les terrines com a medicament, primer, i de mans dels empleats del tramvia, després

Elisabet Escriche

Isaac Carasso, jueu sefardita nascut a Tessalònica, va arribar a Barcelona fugint de la Primera Guerra Balcànica. A la capital catalana va quedar colpit per les malalties intestinals que patien els nens. Ell i la seva família es van instal·lar al número 16 del carrer dels Àngels, al Raval. Pare de tres fills, estava molt sensibilitzat amb els problemes de salut infantil i va idear un iogurt basant-se en una recepta que tenia d’uns pastors búlgars que barrejava ferments i llet fresca i que va perfeccionar amb l’Institut Pasteur. El 1919 va començar a comercialitzar la creació i la va anomenar Danone en honor a un dels seus nens, el Daniel, a qui s’adreçava amb aquest diminutiu. Primer va vendre els iogurts a les farmàcies, amb recepta, però en poc temps, i amb una producció diària de 400 terrines de porcellana, els va començar a vendre a domicili. Eren els empleats del tramvia els que els distribuïen de matinada.

Dos anys després ja s’havia convertit en el proveïdor exclusiu dels hospitals de Sant Pau, el Clínic i el de la Santa Creu. A més, ja tenia una botiga a la plaça Sepúlveda (l’actual plaça Goya) i, posteriorment, una lleteria i pastisseria al número 1 dels carrer dels Àngels i una fàbrica a Madrid.

Cargando
No hay anuncios

El 1929, una dècada després del llançament dels primers productes, el Daniel, que també havia estudiat a l’Institut Pasteur, va unir-se al negoci i va decidir estendre’l a França, on actualment hi ha la seu central. És aquí on llança el seu primer eslògan, que incidia en les característiques mèdiques del producte: “Deliciós i sa, Danone són les postres per a una bona digestió”. Quan semblava que el negoci estava encarrilat, el 1939 mor Isaac Carasso, i l’any següent, quan s’entra en la Segona Guerra Mundial, el Daniel i la seva dona decideixen emigrar als Estats Units fugint de l’antisemitisme nazi.

Cargando
No hay anuncios

Allà de seguida hi va veure una oportunitat de negoci i va crear un producte adaptat als gustos locals: el primer iogurt amb una capa de melmelada al fons. Alhora americanitza el nom de l’empresa, que passa a dir-se Dannon Yogurt, perquè els sigui més fàcil de pronunciar. Abans de tornar a Europa encara va fer un últim canvi: substituir el recipient de porcellana per un de vidre perquè era més modern, més higiènic i lleuger. Paral·lelament, a Espanya Danone SA passa a estar presidida per Lluís Portabella.

Acabada la guerra, en plena industralització, Daniel Carasso s’instal·la altra vegada a París per fer créixer l’empresa. Segueix els passos del seu pare i no només investiga els beneficis del producte sinó que, a més, continua creant gustos. En aquest punt va conèixer Antoine Riboud, un empresari considerat el precursor del capitalisme social a França, amb qui compartia la mateixa visió de negoci. El 1972 els dos empresaris anuncien la fusió entre BSN i Gervais-Danone, el futur grup Danone, amb un clar objectiu: internacionalitzar la companyia, tant a nivell econòmic com social. El mateix Riboud defensa la vessant social del negoci en un discurs davant de 2.000 executius a les Assises du Patronat de Marsella on diu: “No s’ha d’acceptar que el creixement deixi enrere tantes persones desafortunades, especialment treballadors. És una qüestió de consciència col·lectiva”.

Cargando
No hay anuncios

Any rere any l’empresa va esgarrapant nous mercats i el 1994, després de crear l’Institut Danone a Espanya com a suport a la investigació nutricional, arriba un altre moment clau: el canvi de logotip. Un nen observant una estrella, que simbolitza el compromís de la multinacional de seguir innovant, passa a ser la nova imatge.

Cargando
No hay anuncios

Entre el 1997 i el 2007 Danone decideix fer un nou gir que l’encaminarà cap a l’actual estratègia empresarial d’apostar per productes saludables. El 1997 Franck Riboud, que succeeix el seu pare, es ven el 60% del negoci per unificar totes les marques i productes i centrar l’estratègia empresarial en tres sectors: els productes làctics frescos, les galetes -era propietari de la marca LU- i les begudes, que inclouen aigües i cerveses. El 2005, però, la companyia decideix vendre’s per 600 milions d’euros el 33% del grup Mahou-San Miguel a les famílies Gervás Sanz i Herraiz Mahou. Per acabar amb aquest gir, dos anys després adquireix per 12.300 milions d’euros Numico, el gegant del menjar infantil, cosa que li permet introduir-se en aquest mercat. També es ven el negoci de galetes a Kraft per 5.300 milions.

Encarada l’estratègia empresarial, la multinacional decideix desfer-se dels socis catalans de la seva filial a Espanya, alguns dels quals portaven més de set dècades lligats a la companyia. Són quatre famílies: Carasso, Botton, Fuster i Portabella, que controlaven el 7,3% del total de capital de la filial espanyola. L’operació es va anunciar el 2015 i els va costar 238 milions d’euros. Amb aquest pas, Danone passava a tenir tot el control de la filial espanyola, que també controla el negoci en el mercat portuguès.

Cargando
No hay anuncios

L’operació es produeix només un any després que Emmanuel Faber passés a ser el conseller delegat en substitució de Franck Riboud. Com el seu successor, té un clar discurs social i ecològic que queda reflectit en la línia que segueix la multinacional. L’aposta de futur passa pels productes làctics i d’origen vegetal -mercat en què ha entrat amb força amb la compra, el 2017, de WhiteWave Food-, aigües i productes de nutrició mèdica. “Aquest últims són aliments dietètics destinats a usos mèdics especialitzats i que s’administren sempre sota supervisió mèdica”, diuen des de la multinacional. A Espanya ven 218 productes diferents amb les marques Danone, Danone 1919 (iogurt i quefir), Danone Original, Activia, Actimel, Danacol, Densia, Light&Free, YoPro, Danonino, Mi Primer Danone, Oikos i Danet; i entre les aigües, Fontvella, Lanjarón i Levité.

La multinacional té més de 100.000 treballadors al món, comercialitza els seus productes a més de 120 mercats i l’any passat va facturar 24.700 milions d’euros. A Espanya ven diàriament 11 milions de iogurts i té una plantilla de 2.000 empleats, la meitat dels quals treballen en alguna de les tres seus que hi ha a Catalunya: al carrer Buenos Aires; al centre d’investigació, també a Barcelona, o la planta de producció de Parets del Vallès. A la borsa, l’empresa es mou en els màxims assolits el 1998, quan estava immersa en el gir per recuperar els orígens traçats fa cent anys per Carasso.