Eureka

Uns germans de Barcelona o un carnisser anglès: qui va crear els gelats Frigo?

El fabricant de gelats emblemàtics com el Frigopié i el Calippo forma part ara de la multinacional Unilever

Amb l'arribada de la calor, als plafons publicitaris que omplen el metro, els autobusos i els quioscos de Barcelona hi han aparegut una sèrie de pòsters curiosos. En uns s'hi veu només un color: el rosa. En uns altres, un parell de tonalitats de verd. També n'hi ha de totalment negres, però amb la cantonada superior esquerra pintada de vermell. "Pensa en un gelat", s'hi pot llegir escrit al mig de tots els anuncis. La resposta ve com un llampec a la ment de qui els mira: la solució de l'enigma és el Frigopié, el Calippo de llima i llimona i el Drácula, respectivament. Són tres dels gelats més emblemàtics de la marca Frigo. Avui, els productes de la marca del cor vermell són presents a mig centenar de països i són propietat de la multinacional Unilever. Dins el segment dels gelats, a banda de Frigo, el gegant empresarial controla Magnum, Cornetto i Ben & Jerry's, entre altres. El 2023 aquest sector li va aportar 7.900 milions d'euros, un 16% dels ingressos del grup. Ara bé, qui va ser l'inventor de tot plegat?

Inscriu-te a la newsletter EmpresesInscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

La resposta pot generar certa confusió. Oficialment, la pàgina web de Frigo explica que la història de la marca del cor comença el 1786 en una carnisseria del Saint James's Market, a Londres. Segons la companyia, amb el pas dels anys l'establiment T. Wall & Sons va diversificar el seu negoci cap a la venda de gelats. "El 1913, Thomas Wall va tenir un moment eureka per augmentar els ingressos a l'estiu: canviar els entrepans de salsitxa per gelats refrescants", explica l'empresa. El relat continua amb to heroic, narrant com "gràcies a un munt d'anys d'intens treball i enginy" s'han pogut crear "alguns dels gelats preferits dels consumidors d'arreu del món". Ara bé, fan un incís: adverteixen que els gelats de Wall avui es venen a més de 50 països, però sota noms diferents. És el cas d'Espanya, on es comercialitza amb el nom de Frigo. "Però és igual on siguis ni com ens vulguis dir –deixa clar la companyia–. Sempre podràs identificar el gelat de Wall gràcies al nostre llegendari logotip del cor".

Cargando
No hay anuncios

I l'origen català?

La pàgina web de Frigo se centra a explicar, únicament, la història de Wall's, la marca de gelats més antiga que té Unilever, perquè avui tant Wall's com Frigo comparteixen el logotip del cor. Ara bé, Frigo ja tenia història abans de ser comprada per la multinacional a mitjans de la dècada del 1970 i no tenia res a veure amb cap carnisser de Londres: es va fundar al barri del Poblenou, a Barcelona, el 1927. Al capdavant hi havia els germans Joan i Josep Rimblas. Acabaven d'arribar de Cuba, on la seva família se n'havia anat a fer fortuna a l'època dels indians. A la capital catalana van decidir dedicar-se a la fabricació de gelats, un producte que ja causava furor a la resta d'Europa i, sobretot, als Estats Units. De fet, va ser d'aquest país d'on van importar la maquinària per fer funcionar Industrias Frigoríficas de la Alimentación, l'empresa que van fundar i que va fer-se popular amb el nom de Frigo.

Cargando
No hay anuncios

Al cap d'uns quants anys, els germans van obrir una fàbrica a la cantonada dels carrers Casanova i Aragó de Barcelona, on hi havia hagut la Casa del Poble dels radicals de Lerroux. Amb l'esclat del turisme als anys 60, les vendes dels gelats que produïen es van disparar. El 1972, amb el règim franquista ja a les acaballes, Frigo va tancar acords amb Disney per incorporar elements col·leccionables als seus gelats i van estrenar-se en el món dels espots televisius, amb la campanya Frigolandia. El 1973, Frigo era líder al mercat espanyol, tenia una plantilla de més de 700 treballadors i una facturació anual que avui equivaldria a uns 30 milions d'euros. Això va cridar l'atenció de la multinacional Unilever, que va comprar-la. Des d'aleshores, ha mantingut la marca viva a Espanya, però el 1998 li va atorgar una nova imatge gràfica: el logotip del cor. Això la va unificar visualment amb la resta de marques i filials del grup.

Per completar la història d'èxit de Frigo a Espanya cal esmentar un altre nom: el de Joan Viñallonga. Va entrar a treballar a la fàbrica de Frigo al Poblenou el 1976, ja sota la tutela d'Unilever. De la seva ment van sortir els productes més icònics, com el Frigopié, el Calippo, el Twister i el Drácula.

Cargando
No hay anuncios
Les dades clau
  • 1786<p>T. Wall &amp; Sons obre una carnisseria al St. James’s Market de Londres, origen de la marca britànica Wall’s, segons el relat oficial d’Unilever</p>
  • 1913<p>Thomas Wall decideix vendre gelats a l’estiu per compensar la caiguda de vendes de productes carnis</p>
  • 1927<p>En paral·lel, els germans Joan i Josep Rimblas funden Frigo al barri del Poblenou, a Barcelona, després de tornar de Cuba</p>
  • 1960<p>L’auge del turisme fa disparar les vendes de gelats Frigo arreu de l’Estat</p>
  • 1972<p>Frigo signa acords amb Disney i estrena la campanya Frigolandia, amb espots televisius i regals promocionals</p>
  • 1973<p>La multinacional Unilever, propietària de Wall&#39;s, compra Frigo, que ja és líder del mercat espanyol</p>
  • 1976<p>Joan Viñallonga entra a Frigo i idea alguns dels gelats més populars: Frigopie, Calippo, Twister i Drácula</p>
  • 1998<p>Frigo adopta el logotip del cor, símbol global de les marques de gelats d’Unilever</p>
  • 2023<p>El negoci de gelats genera 7.900 milions d’euros per a Unilever, un 16% dels ingressos globals del grup</p>