Periscopi global

El dilema entre l'híbrid i l'ofensiva xinesa al Japó

Els fabricants del gegant asiàtic prenen la iniciativa del cotxe elèctric a la indústria local

Josep Solano

TòquioEl fabricant de vehicles japonès Nissan planeja acomiadar uns 10.000 treballadors, a més dels ja anunciats en el marc del seu procés de reestructuració, cosa que comportarà una reducció aproximada de 20.000 empleats o al voltant del 15% de la seva plantilla mundial, segons ha informat aquesta mateixa setmana l'empresa. La raó és que la indústria automobilística japonesa es troba davant d'un fet que podria redefinir el seu futur: la competència aclaparadora dels fabricants xinesos de vehicles elèctrics. Mentre la Xina accelera la producció amb models més assequibles i tecnologia capdavantera, les marques nipones es debaten entre la seva aposta històrica pels híbrids i la necessitat d’adaptar-se a un futur cada cop més dominat per l’electrificació total. En aquest pols global, l’èxit o l’estancament del Japó podrien dependre de la rapidesa amb què abandoni l’estratègia conservadora i assumeixi els riscos d’una transformació radical.

La majoria dels fabricants japonesos mantenen una estratègia que prioritza els vehicles híbrids i híbrids endollables. Els híbrids representen més del 40% de les vendes nacionals de Toyota, la primera marca del món. Els crítics sostenen que aquest enfocament centrat en els híbrids ha alentit l’adopció plena dels vehicles elèctrics purs i ha deixat els fabricants japonesos en una posició de desavantatge respecte als seus rivals xinesos i europeus.

Cargando
No hay anuncios

El director gerent de l’empresa de consultoria i recerca de l’automoció Carnorama, Takeshi Miyao, no veu amb gaire optimisme el futur immediat de la indústria automobilística japonesa. “Les marques japoneses es troben en una cruïlla. Tot i que és cert que la seva dependència dels híbrids els ha donat avantatge a curt termini, ara haurien d’accelerar la transició cap als vehicles elèctrics per no quedar enrere respecte a la Xina i Europa”.

Toyota manté un fort enfocament en les cèl·lules de combustible d’hidrogen i en els híbrids d’alt rendiment. Aquesta diversificació de productes reflecteix l’estratègia de Toyota d’afrontar l’electrificació des de múltiples fronts, tot i que la seva adopció de vehicles elèctrics purs ha estat molt més lenta. Per altra banda, Nissan i Honda afronten desafiaments significatius en la seva transició cap als vehicles elèctrics. Nissan, pionera amb el seu model Leaf, ha intentat mantenir la seva posició en el mercat dels models endollables, però la recent cancel·lació dels plans de fusió amb Honda ha obligat les dues empreses a reavaluar les seves estratègies. Honda afronta el repte dels elevats costos de desenvolupament i la necessitat d’establir col·laboracions estratègiques per mantenir la seva competitivitat.

Cargando
No hay anuncios

La irrupció dels fabricants xinesos de vehicles elèctrics està transformant ràpidament el panorama de l’automoció al Japó. Un exemple destacat és BYD, que compleix amb la clàssica fórmula de fer cotxes bons, bonics i barats. Wang Chuanfu, el conseller delegat de BYD, vol que tots els ciutadans puguin accedir als seus cotxes: “Amb la nostra tecnologia i eficiència en costos, estem preparats per competir en qualsevol mercat, inclòs el japonès”.

Un factor clau darrere de l’èxit dels fabricants xinesos és la seva capacitat per optimitzar els costos de producció mitjançant processos més eficients. Una anàlisi acabada de realitzar al Japó sobre els automòbils elèctrics xinesos va revelar que aquestes companyies han perfeccionat les seves cadenes de subministrament i han simplificat el disseny dels seus vehicles, fet que redueix els costos sense sacrificar el rendiment ni les innovacions tecnològiques.

Cargando
No hay anuncios

Replantejar estratègies

Aquest avantatge dels fabricants xinesos està obligant les automotrius japoneses a replantejar-se les seves estratègies. En aquest sentit, l’expresident de Nissan, Hiroto Saikawa, creu que “la indústria japonesa ha d’adoptar una mentalitat més agosarada en la transició cap als vehicles elèctrics: no ens podem permetre ser conservadors en un mercat que avança tan de pressa”. I el govern japonès ha intensificat els seus esforços per accelerar la transició cap als vehicles electrificats. Tanmateix, les vendes de vehicles elèctrics purs al Japó encara són molt modestes en comparació amb les dels híbrids, i ridícules si les comparem amb la Xina. De fet, el 2024, el Japó va experimentar una disminució del 33% en les matriculacions de vehicles elèctrics en comparació amb l'any anterior, fins a menys del 2% del total de vendes de vehicles al país.

Cargando
No hay anuncios

L’expresident de Toyota i actual president de l’Associació de Fabricants d’Automòbils del Japó (JAMA), Akio Toyoda, assegura: “L’electrificació no és l’única solució per reduir les emissions. Els híbrids i els vehicles d’hidrogen també tenen un paper crucial en la transició cap a la neutralitat de carboni. Hem d’oferir opcions diverses per satisfer les necessitats dels consumidors de tot el món”. Aquest enfocament gradual cap a l’electrificació reflecteix tant les preferències dels consumidors com les estratègies de les mateixes automobilístiques japoneses, que continuen apostant per solucions intermèdies molt conservadores.