Alimentació

Un astrofísic i un arquitecte, pares de la segona millor hamburguesa d’Espanya

L’elabora la carnisseria Can Fanera de la Cellera de Ter amb poma de Girona, avellanes de Brunyola, ratafia i foie

Era l’any 1928 quan en Miquel Coll i l’Anneta Arnau van obrir una carnisseria i un bar, El Cafè, a la plaça de la Vila de la Cellera de Ter, un poble d’uns 2.000 habitants a tocar del massís de les Guilleries. Provinents de Sant Aniol de Finestres, la parella i els seus nou fills es van instal·lar en una masia, al costat de la font de la Fanera, que, amb el temps, va acabar donant el nom al nou negoci: Can Fanera. Gairebé un segle després la botiga continua al mateix local, però van canviar el bar per un supermercat i, a la part de darrere, on hi tenien el bestiar, ara hi ha l’obrador on elaboren l’Hamburguesa de les Guilleries, premiada amb el títol de la segona millor hamburguesa artesana d’Espanya, segons el concurs organitzat per Educarne, a principis de març, a Madrid.

Inscriu-te a la newsletter EmpresesInscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

El més curiós de tot és que els autors de la guardonada elaboració són la quarta generació que regenta el negoci, els germans Andreu i Josep Coll, un astrofísic i un arquitecte que fa uns anys van decidir fer un tomb a la seva vida per continuar el llegat familiar.

Cargando
No hay anuncios

El primer dels dos que va deixar la feina per incorporar-se a la botiga va ser l’Andreu, el petit, el 2015. “Treballava a Barcelona, però sempre he estat molt lligat al poble. La meva parella va venir a viure amb mi i, al cap de quatre mesos, ja tornàvem aquí”, recorda somrient l’astrofísic, que es va trobar amb una disjuntiva: intentar buscar feina del seu ofici o provar si s’hi veia en el negoci familiar, com finalment va triar.

Una vivència semblant a la del seu germà gran, en Josep, que va estar deu anys vivint a Suïssa, fins que va tenir el primer fill. “Vam veure que o tornàvem llavors o ja no ho faríem mai”, diu l’arquitecte, que va unir-se al seu germà el 2020. Des de llavors, tots dos comparteixen la batuta de la botiga amb els seus pares, en Miquel i l’Anna, que, amb 68 i 64 anys, respectivament, continuen rere el mostrador. “Si l’avi veiés que ells dos han agafat el relleu, estaria tan content!”, exclama en Miquel, orgullós, tot i que admet que tenen sentiments contraposats pel pas que van fer els seus fills. “D’una banda, ens fa recança perquè són molts maldecaps, moltes hores de feina i molt de sacrifici. Però, alhora, estem molt contents i ens fa molta il·lusió que continuïn amb el llegat familiar”, exposa l’Anna.

Cargando
No hay anuncios

L’arribada de la quarta generació es va notar, sobretot, en la modernització i actualització del negoci, “però sempre mantenint la tradició”, segons puntualitzen. Els dos germans tenen molt clar que volen potenciar el seu punt fort: els elaborats càrnics i els plats preparats, que venen des de la botiga i per internet. Actualment ofereixen prop de 400 productes: des d’embotits i carns d’elaboració pròpia fins a croquetes, canelons, peus de porc o vedella amb bolets.

“Volem que, en un futur, el supermercat perdi pes per centrar els esforços en l’elaboració d’aliments amb ingredients de proximitat. I també volem fer plats molt bons que permetin aprofitar les parts menys nobles dels animals, com el fetge o els ronyons, perquè no pot ser que d’un porc només n’aprofitem el llom”, recalquen.

Cargando
No hay anuncios

I va ser amb aquesta mentalitat que van crear l’Hamburguesa de les Guilleries, premiada al concurs. “Volíem que estigués feta de productes locals, perquè massa vegades valorem poc el que tenim aquí, quan hi ha productes molt bons i de molta qualitat”, subratllen els germans. Així, primer, van fer la llista dels elements que hi volien barrejar: poma de Girona, ratafia, avellanes de Brunyola i foie, amb una base de carn de vedella Angus. Els Coll destaquen que la recepta final va ser fruït d’una feina coral: la vintena de treballadors van participar en l’elaboració, que després van donar a tastar a clients i amics. “Vam fer moltes proves. Primer vam cuinar la poma amb diferents tècniques, i les que més van agradar les vam barrejar amb la carn, a veure quina preferien. I així amb cada ingredient, fins que vam trobar la recepta final”, detallen. Així mateix, van voler que es diferenciés a simple vista: és de forma quadrada i els laterals estan arrebossats de trossets d’avellana. La seva proposta va agradar tant al jurat que, per poc, s’enduen el primer premi: van quedar tan sols a mig punt de la guanyadora, l’hamburguesa Montañas de Aragón, de la carnisseria Garrote de Saragossa.

Ara que estan a tocar del centenari de Can Fanera, els Coll esperen que el premi sigui un impuls per aconseguir el seu proper repte: portar arreu de Catalunya el nom de la Cellera de Ter i de les Guilleries perquè siguin reconegudes pels seus productes de qualitat i de proximitat.