Amazon fa créixer el consum de paper en l’era digital
Les grans companyies cotitzades del sector inverteixen en productes més sofisticats com ara cartrons, envasos i material d’embalatge
Amazon, el comerç electrònic i la digitalització general de les empreses i les administracions estan canviant els paràmetres d’actuació de la indústria paperera a Espanya. Sempre s’havia pensat que la digitalització representaria la fi de l’ús del paper i que això ho pagarien els grans fabricants del sector. Però l’evolució a la borsa de les grans indústries papereres espanyoles l’últim any fa pensar tot el contrari: és un sector en auge.
¿Com es pot disparar als mercats un sector que ha passat una profunda crisi (com molts altres) i que a més té l’amenaça a sobre de la possible desaparició dels documents impresos per passar només als formats electrònics? El sector sembla revifar en gran part gràcies a un canvi d’estratègia. La nova política passa per les inversions en un esforç per adaptar-se a un nou model econòmic i empresarial. Ja no es tracta de fabricar i d’oferir als clients només paper blanc, o paper de premsa. Ara per sobreviure cal optar per la tecnologia i oferir papers tècnics o industrials, molt més sofisticats, i que requereixen inversions importants en investigació, innovació i desenvolupament.
Un clar exemple d’aquest canvi de negoci l’ha explicat més d’un cop el president de la paperera catalana Miquel y Costas & Miquel, Jordi Mercader. La diversificació geogràfica és important, però també la tecnologia que permet fabricar paper de fumar que passa totes les exigències sanitàries dels països més desenvolupats, papers de gramatge mínim i de gran resistència per imprimir grans volums, com Bíblies i l’Alcorà, o papers per a la indústria de l’alimentació, com els que s’usen en bosses de te i magdalenes. Fins i tot hi ha papers industrials que es posen a les bateries dels cotxes, o que s’utilitzen per fer la sensació de fusta natural en terres laminats en el sector de la construcció.
La digitalització treu paper de les oficines, i les companyies s’han d’espavilar per trobar nous mercats. Un dels mercats importants és el dels sobres i embalatges, que viu una bona època gràcies a Amazon i altres actors del sector del comerç electrònic. Correus ja s’ha beneficiat de l’auge del comerç electrònic i prova d’adaptar cada cop més el seu negoci de paqueteria (vegeu l’Emprenem del 13 de desembre del 2015). El sector paperer també ho està notant. Això es pot veure mirant els residus que generem els ciutadans. Cada espanyol consumeix de mitjana 143 quilos de paper i cartró a l’any. D’aquesta quantitat, 88 quilos són envasos i embalatges, uns 30 quilos són paper premsa i d’impressió, 15 quilos paper higiènic i sanitari, i la resta paper d’altres usos. Segons el director general d’Aspapel -la patronal del sector paperer-, Carlos Reinoso, a banda que els envasos i embalatges són la part més important, també són la que més creix.
Per això les empreses del sector, en plena recuperació de la inversió (vegeu el gràfic), destinen una bona part d’aquests recursos per preparar-se per a un augment del 50% de la producció. Per al 2017 s’espera que les inversions de les papereres espanyoles superin els 372 milions d’euros, la quantitat més alta des del 2009, quan s’hi van destinar quasi 425 milions, segons les dades de la patronal. La inversió prevista enguany supera fins i tot la del 2007, l’últim exercici abans de la crisi.
L’oficina electrònica havia de deixar sense feina les empreses papereres, però la digitalització no ha posat fi del tot a la paperassa. Encara hi ha moltes oficines que utilitzen paper, fins i tot a l’administració. Però, a més, la digitalització dona noves oportunitats al sector, com l’embalatge necessari per als enviaments del comerç electrònic.
Potser l'empresa del sector que ho ha percebut més clarament és Europac, que ha vist en el reciclatge i en la fabricació de cartrons i embalatges la diversificació que necessitava arran de la caiguda del negoci tradicional. Ha desenvolupat productes innovadors que funcionen molt bé per al comerç electrònic, com una caixa de cartró que aguanta el transport de peix fresc, o una caixa de cartró per a cerveses i més begudes que permet refredar l’envàs amb gel i mantenir-ne la temperatura durant cinc hores. Són tan sols exemples dels nous productes que els actors del sector del comerç electrònic demanen als fabricants d’embalatges per poder complir les expectatives dels seus clients que, a cop de clic, compren el dinar o el sopar des del mòbil i el volen tenir al cap de pocs minuts a taula. Fonts de la companyia Iberpapel destaquen que la digitalització pot fer mal a la fabricació de paper tradicional, però hi ha noves oportunitats de negoci si s’està pendent del que demana cada moment el mercat i s’adapta la gamma de productes a la qualitat, els formats i les característiques que reclamen els clients.