Epic fail

El sonat naufragi de Kanoa, els auriculars sense fils que volien batre els AirPods

El retard del seu llançament i les males crítiques van obligar el seu creador a tirar la tovallola

2 min
Il·lustració

En forma de pentàgon, tintats d'un exclusiu color turquesa i amb prestacions que, sobre el paper, semblaven cridades a sacsejar de valent el sector tecnològic. "Hem creat els auriculars sense fils del futur", assegurava l'emprenedor Cival van der Lubbe. Va batejar-los amb el nom de Kanoa. "El disseny i la tecnologia que hem patentat permetran gaudir d'una experiència de so perfecta en dispositius sense fils", especificava orgullós el fundador. Els auriculars permetien a l'usuari regular la quantitat de so ambient que volien escoltar i es carregaven guardant-los en una capsa d'allò més chic.

Era el 2014 i, aleshores, encara faltaven uns dos anys perquè Apple comencés a comercialitzar els primers AirPods, els auriculars sense fil del gegant tecnològic. Mentrestant, Van der Lubbe havia ideat un dispositiu que podia revolucionar la manera d'escoltar música. Ara bé, Kanoa va fer aigües abans d'arribar a les orelles dels consumidors. 

"Aquest és un fracàs de manual, protagonitzat per un emprenedor sense formació ni estratègia que va errar en pràcticament tots els passos", sintetitza Mia Torner, experta en anàlisi d’empreses de la Universitat Pompeu Fabra. Per finançar el desenvolupament dels auriculars, l'emprenedor va impulsar una campanya de micromecenatge. "Si no s'aconsegueix finançament de grans inversors o d'entitats bancàries, obtenir els diners per aquesta via pot ser una bona alternativa, però cal que qui hi participa entengui molt bé que no està comprant directament un producte, sinó que està contribuint a fer que pugui ser una realitat", adverteix l'experta.

De primeres, a Kanoa, la jugada li va anar bé: va obtenir 150.000 dòlars, segons dades de Crunchbase. La companyia havia promès enviar els auriculars a tothom qui hi invertís 150 dòlars, la meitat del que costarien un cop arribessin a les botigues. 

Les primeres unitats havien d'arribar als compradors l'abril del 2016, però el termini d'entrega es va anar allargant. L'estiu del 2017, encara no s'havien enviat. Mentrestant, Apple ja havia presentat els seus flamants AirPods i els Kanoa havien perdut atractiu. Per calmar els ànims dels compradors, l'empresa va fabricar una vintena de prototips en fase beta, que va enviar a youtubers i analistes tecnològics perquè els poguessin provar i fer-ne ressenyes. El resultat no va ser l'esperat. El creador de contingut iTwe4kz va publicar un vídeo en el qual mostrava com de malament li havien anat els auriculars: no se li connectaven correctament al dispositiu mòbil, perdien la cobertura quan es col·locava el telèfon a la butxaca dels pantalons i la capsa no els carregava.

La ressenya es va fer viral. Al cap de quatre dies, Kanoa va tirar la tovallola. "Els contratemps i una mala publicitat, com les ressenyes d'unes unitats beta que no s'havien d'haver enviat, han afectat la confiança del nostre públic i han provocat la retirada dels inversors amb qui volíem tancar la ronda de finançament que ens calia per fer-ne la producció –va confessar l'empresa en un comunicat–. No podem continuar endavant", va concloure. 

La lliçó

"Quan es vol llançar al mercat un producte com Kanoa cal tenir clar el pla de negoci, la previsió de vendes, un prototip funcional, un mercat ben definit i un profund coneixement dels requisits legals", resumeix Andrei Boar, professor de la UPF. L'expert afegeix que la inversió en campanyes de micromecenatge també pot ser arriscada.

stats