Toni Pérez va néixer a Barcelona l’any 1972. Els seus pares, migrants de Melilla a Catalunya, van establir-se al barri de la Sagrera, on ell va criar-se durant tota la seva infantesa. “Des de ben petit ja vaig tenir interès per la informàtica i la programació, suposo que per influència del meu pare, que era enginyer industrial i tenia molta curiositat pel tema”, admet Pérez. Gràcies a aquests inicis, Pérez es va acabar matriculant a la carrera d’informàtica a la Universitat Autònoma de Bellaterra, que va cursar entre els anys 1992 i 1997. Segons recorda Pérez: “En aquell moment era una carrera tan nova que no teníem ni una facultat pròpia gairebé, i érem uns nerds. Estudiar informàtica a l’època, especialment abans del boom d’internet, significava tancar-se en un soterrani gairebé”. El directiu també explica que, durant molts anys, va intentar combinar la informàtica amb la seva altra passió, el bàsquet, però, al final, va acabar centrant-se en els estudis i en la feina perquè no ho podia compaginar tot.
Aprenentatge i ambició
Mentre acabava els estudis, Pérez va entrar a treballar com a becari a una consultora tecnològica, on va anar escalant posicions i es va convertir en director de projectes al cap d’uns anys. “Quan acabaves la universitat, era molt fàcil trobar feina en aquell moment; vaig entrar a una companyia i, al llarg de dotze anys, vaig fer tot el recorregut clàssic dins de consultoria, passant de programador novell fins a director d’equip”, diu Pérez. Tot i això, el 2012 va decidir sortir de l’empresa i va crear el seu propi e-commerce: “Tenia ganes de fer un projecte propi i vaig crear un negoci de moda en línia, però, al cap de dos anys, en vaig sortir perquè tenia més ambició”. El 2014 Pérez va entrar a UserZoom, una empresa d'experiència d'usuari (UX) fundada a Barcelona i en què ell va exercir com a director de màrqueting fins que el 2016 va marxar a Red Points amb un càrrec similar. “UserZoom i Red Points van marcar molt la meva trajectòria, perquè vaig poder aprendre molt dels seus fundadors i de com van créixer dues empreses tecnològiques de referència que van ser creades aquí”, afirma Pérez.
Emprendre en solitari
Després de les etapes a UserZoom i Red Points, Pérez va decidir crear la seva primera empresa el 2018, The SaaS Institute, una companyia de serveis informàtics enfocats al software de vendes i màrqueting: “Vaig llançar-me a la piscina tot sol i ho vaig fer en un context diferent al de molts altres emprenedors tecnològics: tenia més de quaranta anys i una família amb tres fills. Podia haver-me quedat al món corporatiu i no haver assumit aquest risc, però vaig voler intentar-ho”. Més tard, però, Pérez va fer un pas més i va fundar Bloobirds, empresa on actualment és el conseller delegat, que aposta pel seu propi software de vendes.
Lliçons de vida
“Ara miro enrere i veig que un error que vaig cometre quan vaig crear Bloobirds van ser les presses o la impaciència. Quan crees un producte t’has assegurar que no hi ha errors, sinó després costa molt rectificar, però teníem pressa per sortir al mercat i no vaig saber respectar la complexitat del projecte en un inici”.
“Emprendre per guanyar diners no té sentit. Crear la teva empresa pensant en un objectiu final és perillós i s’ha de gaudir de l’experiència, tot i que el camí sol estar ple de dificultats. Un emprenedor ha de saber que trigarà molt més del que pensa a aconseguir el que es proposa”.