Ciclistes amb intermitents incorporats
Un grup de recerca inventa una motxilla amb intermitents i llum de frenada per millorar la seguretat dels ciclistes urbans
Al món hi ha més de 1.000 milions de bicicletes, i en alguns països com Dinamarca i Holanda ja hi ha més bicicletes que habitants. Cada vegada hi ha més ciutats que integren serveis de bike sharing i integren vies especialitzades per a aquest mètode de transport. Un grup d’enginyers del centre tecnològic Eurecat han creat una motxilla amb intermitents incorporats perquè la convivència entre els automòbils i les bicicletes sigui més segura.
Abans d’iniciar un trajecte per la ciutat, el ciclista descarrega la ruta a Google Maps, i a través de Bluetooth el mòbil es comunica amb un panell de llums que va incorporat a una motxilla. Els cotxes veuen com els llums de la bossa, amb forma de fletxa, s’il·luminen uns metres abans que el ciclista tingui intenció de girar cap a un dels costats. A més dels indicadors a dreta i esquerra, la bossa té un punt de llum al mig que s’encén quan un sensor de moviment detecta que la velocitat baixa.
Per als usuaris que tinguin pressa per sortir de casa i no vulguin programar la ruta, els intermitents també podran activar-se a través d’un comandament o amb el moviment d’una polsera intel·ligent. La bateria dels llums té una autonomia de 8 hores en funcionament i permet la connexió d’una bateria externa, a través d’una entrada de USB. Un dels enginyers d’innovació del producte, Santi Pérez, explica que el pes addicional de la tecnologia no arriba als 70 grams, i afegeix que volien aconseguir “una motxilla funcional que no limités la llibertat de l’usuari durant el dia”.
La motxilla amb intermitents encara no és al mercat, però es preveu que el preu rondarà els 60 euros. Els inventors volen comercialitzar el producte a través d’alguna empresa especialitzada en motxilles, però encara estan en fase de negociacions. Pérez creu que el target d’aquest article se centra en els països que han incorporat la bicicleta com a mitjà de desplaçament durant els últims anys. Encara que sembli una contrarietat, “a Holanda i Bèlgica, on l’ús d’aquest vehicle és tan comú, és on menys es preocupen per millorar la seguretat”, segons Pérez.
El cost total per desenvolupar el producte ha rondat els 40.000 euros, invertits íntegrament per Eurecat. L’equip comptava amb tres empleats de la unitat d’innovació i dos enginyers elèctrics que han treballat durant els últims dos anys en aquest projecte.
La idea va ser inspirada per la tercera llum de frenada dels cotxes. “En ser més visible van disminuir els accidents”, assenyala Pérez. Per això, el projecte inicial era crear uns intermitents per als cascos de moto, però es va haver de descartar perquè la regulació espanyola no permet portar objectes lluminosos al casc per evitar distraccions.
L’equip d’innovadors va decidir adaptar l’invent a les bicicletes perquè “com que és un vehicle que s’ha popularitzat en els últims anys, la regulació és més laxa”, afirma Pérez. A més, els accidents entre ciclistes i automòbils han crescut fins a esdevenir una problemàtica social. Pérez destaca que aquest gadget no està pensat per a ciclistes professionals, ja que en general no s’entrenen per dins de la ciutat, que és on el trànsit és més intens. Malgrat que l’invent no va dirigit a tota la comunitat ciclista, l’enginyer recorda que “l’augment de la seguretat és un benefici social i econòmic per a tothom”, i que els esforços per prevenir els accidents sempre seran benvinguts.