Mauricio Sabater va néixer a Barcelona l’any 1987, malgrat que es va criar a l’estranger. “Vaig passar tota la meva infantesa a fora perquè el meu pare treballava per a un organisme internacional. Vaig viure a la Guaiana Britànica de petit i més tard vam traslladar-nos a Viena, a Àustria, on vaig estar fins als 15 anys”, recorda. Sabater admet que va ser dur tornar a casa després d’haver viscut tants anys a fora, però que, d'altra banda, hi va tornar amb moltes experiències internacionals a la butxaca. Un cop acabat l’institut, Sabater va tornar a marxar per estudiar ADE a la Toulouse Business School, a França: “Sempre m’havia sentit atret pels aspectes comercials i vaig veure que m’obriria moltes portes, sabia que em volia dedicar al món de l’empresa”. Sabater va viure a Tolosa de Llenguadoc cinc anys, del 2005 al 2010, quan va acabar el màster, va entrar al món laboral i va marxar a treballar a Brussel·les.
Una carrera vinculada al motor
“La meva primera feina va ser a l’equip de màrqueting de Lexus a Bèlgica. Va ser una causalitat, però ja vaig entrar al món del motor on he desenvolupat tota la meva carrera professional”, explica Sabater. Però al cap d’un any va marxar a Colònia, a Alemanya, per formar part de Citroën i el primer projecte de carsharing que l’empresa va desenvolupar al país: “Va ser una experiència molt diferent només pel fet de llançar un negoci tan nou en una ciutat com Berlín”. El 2013, Sabater va decidir deixar Alemanya i va acabar en una altra empresa de carsharing, Zipcar. “Era la matriu de la coneguda Avancar i em dedicava a obrir el cotxe compartit a nous mercats com Costa Rica, Taiwan i Islàndia”, explica. Segons ell, aquesta experiència professional va ser un punt d’inflexió en la seva trajectòria, perquè encara no hi havia gaires mercats que es plantegessin aquella opció i la mobilitat sostenible no entrava encara en l’agenda de molts països.
Tornar a casa i emprendre
El 2019, ja establert a la capital catalana, Sabater va entrar a formar part de la start-up francesa Virtuo, la primera aplicació de lloguer de cotxes a demanda. “Ja feia molts anys que era dins el sector i ells buscaven entrar als mercats del sud d’Europa. Ara, després de quatre anys, ja gestionem tot el mercat espanyol i italià des de Barcelona”, afirma Sabater. Tot i això, reconeix que el començament no va ser fàcil: “Ara soc el director general, però quan vam començar vaig arribar a netejar els cotxes que llogàvem en un pàrquing a mitjanit, perquè érem només dues persones a Espanya i vam començar des de zero”. Segons explica, el mercat espanyol encara està en desenvolupament pel que fa a models de negoci de mobilitat sostenible: “Espanya necessita consolidar-se i democratitzar aquestes opcions, que puguin arribar a tothom. A més, cal més electrificació dels vehicles, les ciutats encara no s’han posat les piles per tenir una infraestructura verda de veritat com altres països que són capdavanters en aquestes polítiques sostenibles”.
Lliçons de vida
“Les ciutats cada vegada estan més saturades de vehicles i, en un futur, les opcions de carsharing o les polítiques de mobilitat sostenible seran una solució per reduir la petjada de carboni, reduir el trànsit i estalviar diners. Tenir un cotxe en propietat és una despesa que a moltes persones no els surt rendible i s’acabarà convertint en un luxe”.
“Per progressar, tant a la vida com en l’àmbit professional, cal ser curiós i sempre tenir ganes d’investigar, saber-ne més i qüestionar-s’ho tot. Les persones que no surten de la seva zona de confort i no tenen prou esperit crític, no podran assumir posicions de responsabilitat en un futur”.