Tesla Model 3
El 31 de març de 2016 a dos quarts de 9 del vespre, hora de Califòrnia, Elon Musk i la seva gent feien la presentació del Model 3, la darrera etapa del Masterplan. Pràcticament 16 mesos després d'haver-lo presentat, el 28 de juliol de 2017, Elon Musk feia entrega dels primers 30 vehicles, enmig d'una petita festa a l'empresa californiana, doncs els primers centenars de vehicles seran pels treballadors de Tesla que van fer comanda d'un Model 3.
Encara no hi ha data per entrega a altres paísos, ni els més geogràficament propers als EUA, com Canadà, ni els més allunyats, com és el cas dels que han fet comanda des de la Unió Europea. El que sí sabem, és que Musk ha fet superat les expectatives d'autonomia i capacitat de la bateria. El Model 3 surt al mercat amb dos equipaments diferents en quant a bateria:
- Model 3 amb bateria de 60 kWh i una autonomia de 220 milles, 352 km. Acceleració de 0 a 100 en 5,6 seg. Velocitat màxima de 130 mph (210 km/h). Recàrrega ràpida de 208 km en 30 min. La garantia de la bateria és de 8 anys o bé 100,000 milles (160.000 km). Aquest model es començarà a fabricar el proper novembre. El preu de sèrie $35.000.
- Model 3 amb bateria de 80,5 kWh i una autonomia de 310 milles, 500 km. Acceleració de 0 a 100 en 5,1 seg. Velocitat màxima de 140 mph (225 km/h). La garantia de la bateria és de 8 anys o bé 120.000 milles (192.000 km). Aquest model de més prestacions és el primer que s'ha començat a fabricar aquest juliol. El preu base és de $44.000.
Ambdós models tenen garantia de 4 anys o bé 50.000 milles (80.000 km).
Novetat del Model 3 és que la capacitat de la bateria no s'anunciarà a cap punt de la carrosseria (sí que s'anuncia en el Model S); Tesla es centra de cara als nous compradors a comunicar només l'autonomia, doncs s'han adonat que parlar d'eficiència i kWh porta a confusió pels nous compradors, a diferència dels compradors inicials, més inclinats a les xifres i la tècnica i eficiència. Tampoc duu cap indicació en cap punt de la carrosseria que digui 'Model 3', sino simplement Tesla.
El model 3 té un motor posterior de 258 cavalls.
L'equipament de sèrie inclou: Navegador, WiFi, seients posteriors plegables 60/40, càmera posterior, mirall retrovisor d'enfosquiment automàtic, finestres amb polsador d'un toc, sortida elèctrica a 12V, Autopilot 2.5 hardware (amb 8 càmeres, radar i 12 sensors), Sistema per evitar col·lisió, ABS, Airbags 6 davant + 2 als costats, ancoratge per dos seients per infants, control electrònic d'estabilitat i tracció, alarma anti-robatori, Sistema de monitoratge de la pressió dels pneumàtics.
Hi ha disponible un paquet Premium per $5.000, així com el pilot automàtic amb totes les seves funcionalitats per $8.000 (de sèrie només incorpora la protecció passiva).
Aquí hi trobareu les especificacions i preus al complet, de moment només pels EUA.
No és pas petit el repte que Musk té per davant. Ell mateix ho ha qualificat d'entrar en el 'Production Hell'. Durant el juliol s'han fabricat aquests 30 vehicles a la planta a Fremont. Durant el mes d'agost en volen produir 100 cotxes, 1.500 durant el mes de setembre i tancar el 2017 amb 5.000 vehicles per setmana, 20.000 per tot el mes de desembre. És un creixement exponencial i un gran repte, que no quedarà pas tancat al desembre, sino que continuarà durant el 2018, on la producció ha d'assolir els prop de 10.000 cotxes per setmana, mig milió de cotxes el 2018. La cua d'espera és llarga, tan en el temps, doncs arrenca el març de 2016, com en tamany, superant de llarg els 500.000 compradors que han dipositat via tarja de crèdit els $1.000 (1.000€ a les nostres contrades).
Tal com ha escrit Tom Randall a Bloomberg tres dies després de la festa d'entrega dels Model 3, el Model 3 de Tesla ho canvia tot. Fa tot just un parell de dies el setmanari The Economist publica l'article 'La mort del motor de combustió interna', on conclou que la màquina que va canviar el món, té els dies comptats.
Crec que no cal afegir rés més.