Tecnolgia

Silicon Valley abraça el negoci de la salut mental

Les aplicacions per meditar i les plataformes de teràpia online creixen amb la pandèmia i ja són objecte de desig dels grans fons de capital risc

“La nostra rebaixa més gran de l’any. Un 50% de descompte”. És una oferta del Black Friday, però no per comprar un nou portàtil, renovar el fons d’armari o aconseguir uns vols encara més low cost. La promoció l’enviava aquesta setmana Calm, una aplicació de meditació per allunyar l’estrès i l’ansietat i que s’ha convertit en un nou negoci milionari de Silicon Valley. La plataforma ja és un unicorn valorat en més de 2.000 milions de dòlars i comparteix inversors amb empreses de repartiment a domicili, software financer i portals de comerç electrònic. Per 15 dòlars al mes o 60 a l’any, Calm ofereix als usuaris una col·lecció de milers d’àudios que prometen ajudar a agafar el son més de pressa i exercicis de respiració per combatre l’angoixa.

La pandèmia ha agreujat (i ha fet aflorar) els problemes de salut mental. Els serveis de salut de tot arreu han vist com les consultes per episodis d’ansietat, trastorns alimentaris o idees suïcides augmentaven a conseqüència del confinament i els seus efectes socioeconòmics. I aquest context no ha passat per alt a les grans firmes de capital risc. El juny passat era Lyra Health, una companyia que ofereix a les empreses programes de salut mental per als treballadors, la que tancava una ronda de 200 milions dòlars per acabar amb una valoració de 4.600 milions. En les seves campanyes de màrqueting, les emocions i angoixes dels empleats es tradueixen a l’idioma dels negocis. “El 83% dels membres milloren o es recuperen”, “amb Lyra pots reservar cites amb només uns pocs clics”, “el retorn de la inversió és quatre vegades més alt en només un any”. La companyia amb seu a Califòrnia té entre els seus clients grans tecnològiques com eBay i Uber, a més del gegant financer Morgan Stanley.

Cargando
No hay anuncios

El fons Blackstone també es va enfilar al carro i es va convertir en el principal inversor de Ginger, una plataforma que trasllada la teràpia psicològica als xats i les videotrucades d’interfícies amables. Precisament, aquesta companyia es va fusionar a l’agost amb Headspace, la principal rival de Calm. Aquesta altra aplicació de meditació té més de 70 milions d’usuaris, segons Bloomberg, i ha guanyat popularitat en plena pandèmia gràcies a una sèrie produïda per a Netflix amb guies i tècniques per relaxar la ment. El fundador és Andy Puddicombe, un britànic que va deixar els estudis per viatjar per l’Àsia i fer-se monjo budista en un monestir tibetà de l’Índia. Ara la seva empresa factura més de 100 milions de dòlars a l’any.

A Espanya una de les companyies que segueix la tendència de monetitzar una versió digital de l’atenció psicològica és TherapyChat. Aquesta empresa madrilenya ven sessions per videotrucada “per un preu inferior a un servei presencial”, i va protagonitzar fa algunes setmanes una campanya de màrqueting força controvertida. Es tractava d’un espai efímer batejat com La Llorería per reflexionar sobre els tabús de la salut mental ple de racons i frases fets a mida per a Instagram. La promoció va generar retrets d’usuaris que criticaven les condicions laborals dels psicòlegs de TherapyChat, que treballen com a autònoms i cobren per sessió.

Cargando
No hay anuncios

El descobriment de la salut mental per part de les start-ups també ha arribat als emprenedors. WeTribu és una comunitat de fundadors d’empreses que es reuneixen un cop al mes durant tot un dia per resoldre les seves preocupacions. “Aquest projecte neix de la soledat, la frustració i la càrrega que sentíem els emprenedors a l’hora de liderar els nostres projectes”, explica Gonzalo Míguez, el cofundador. Ell i el seu soci, Tomás Andreu, trobaven a faltar un espai “on abaixar la guàrdia” i mantenir “converses que no sempre es poden compartir”. Aquest neguit es va transformar en un club de membres que, a canvi d’una subscripció, es troben en “cercles” per reflexionar “amb un acompanyament emocional”. De moment són uns 40 i volen arribar a 300. A finals del 2020 van tancar una ronda de 250.000 euros. “Hi ha un preu psicològic per tirar endavant la teva empresa i del qual no es parla”, defensa Míguez.