Sagalés: tretze generacions i 375 anys d’història
La companyia, nascuda per distribuir gel des de Moià fins a Barcelona, s’acosta als quatre segles de vida gràcies a la seva capacitat d’adaptació
Tretze generacions i 375 anys d’història. És la trajectòria de l’empresa Sagalés, una de les més antigues de Catalunya. Entre les seves virtuts destaca la seva adaptabilitat. Si no fos per això no s’explicaria que hagués sobreviscut a múltiples conflictes i s’hagués adaptat a les necessitats econòmiques de cada època.
Els orígens de Sagalés, que actualment gestiona més d’un centenar de línies d’autobusos i ofereix diversos serveis relacionats amb el sector del transport, difereixen molt de la situació actual de la companyia. El negoci va arrencar el 1641, quan el matrimoni entre Josep Sagalés i Elisabet Ombert va iniciar la seva activitat econòmica en el món de la llana i l’agricultura. El primer contacte amb els mitjans de transport es va produir el 1711, quan la família s’encarregava de distribuir gel des dels pous de Moià fins a Barcelona. Aquest primer trajecte de gairebé 60 quilòmetres, que en aquell moment es cobria amb carros i animals de tir, es fa ara en poc menys d’una hora i 40 minuts en autobús. Per ser respectuosos amb la història, Sagalés ha mantingut la línia des que la va començar a explotar. A més, la seu corporativa de la societat es troba a la plaça Tetuan, punt de la ciutat on es troba l’última parada d’aquesta línia.
A banda d’aquesta primera activitat, Sagalés va incorporar noves línies de negoci els anys següents. Això sí, sempre relacionades amb el sector del transport, com per exemple l’enviament de missatgeria. Però la primera línia de transport estrictament de passatgers no va arribar fins al 1820. Llavors, dos carruatges de Sagalés sortien cada dia del carrer del Pi de Barcelona cap a Caldes de Montbui, transportant viatgers que, majoritàriament, es dirigien als balnearis del municipi vallesà. El negoci va mantenir els carros fins al 1909, moment en el qual es van incorporar els primers vehicles de motor.
L’empresa ha sobreviscut a la Guerra de Successió, la Guerra del Francès i el que va ser el moment més crític de la seva història: la Guerra Civil. Sagalés va veure com la seva flota de 48 vehicles es col·lectivitzava i, amb la fi del conflicte, era totalment destruïda. El que va venir després va ser una autèntica història de superació i resurrecció. L’empresa va veure’s obligada a recuperar peces d’autobusos per reconstruir la seva flota i, el 1941, es va constituir de forma oficial sota el nom d’Empresa Sagalés SA, la denominació que encara conserva.
Però l’existència de l’empresa no ha perillat només per conflictes armats, sinó que la seva supervivència també va estar amenaçada pels volts de l’any 2000. La supressió de les concessions no subvencionades, juntament amb l’auge de l’ús del tren i també del vehicle privat, van fer perillar diverses empreses del sector. Francesc Sagalés, actual director general de la companyia, recorda el canvi d’estratègia que van adoptar a casa seva. “Vam haver de reduir el volum de clients i centrar-nos en les línies més rendibles”, explica. Des de llavors, les vendes de l’empresa han aconseguit remuntar alhora que els beneficis també han crescut.
Sagalés assegura que aquest any facturarà 80 milions, una xifra similar a la de l’any passat. Del total de les vendes, la companyia assegura que un 70% procedeixen de la xarxa de línies regulars, mentre que la resta es divideixen entre els seus serveis discrecionals, immobiliaris i de manteniment de flotes.
És precisament en aquestes noves línies de negoci on la firma s’ha anat reforçant els últims anys per tal de diversificar les seves fonts d’ingressos. A hores d’ara, Sagalés organitza rutes per assistir a tota mena d’esdeveniments, des d’un espectacle de flamenc fins a visites guiades al Camp Nou. A banda d’aquesta línia de negoci, Sagalés compta amb una àrea especialitzada en el sector immobiliari (es tracta de Norte de Inversiones, una empresa que presideix el mateix Francesc Sagalés i que es dedica a la gestió de pàrquings i estacions d’autobusos). Finalment, també compta amb una línia de tallers per reparar vehicles propis i d’altres companyies.
Estar al capdavant d’una empresa amb més de tres segles d’història suposa una gran responsabilitat, però Francesc Sagalés no s’arronsa. Amb la seva arribada a la direcció, l’any 2014, Sagalés va comandar l’expansió de l’empresa fora del territori català per primera vegada en la història de la companyia. Des del 2015, els seus serveis també es troben a les Balears. A banda d’això, l’empresa es troba en un procés de “digitalització”, assegura el directiu. De fet, la majoria dels autobusos de la marca incorporen wifi gratuït. Tota una sèrie de canvis que queden a anys llum del que va fer créixer l’empresa en els seus llunyans inicis.