Construcció
Innovació19/02/2023

Del porc s’aprofita tot, fins i tot per asfaltar carreteres

La constructora lleidatana Romero Polo s’alia amb la UPC, la UVIC i la URV per utilitzar els purins com a material

Ja se sap que del porc tot s’aprofita, però Catalunya, una de les principals zones d’Europa de producció porcina, té un autèntic problema amb les seves dejeccions, els purins, que contaminen sòls i aigües amb nitrats. De fet, la Comissió Europea ha portat Espanya davant del Tribunal de Justícia de la Unió Europea per aquest problema. El Principat, segons les dades de Brussel·les, té el 40% de la superfície del país dins del que s’anomenen zones vulnerables per la presència de nitrats. L’economia circular ha avançat i, per exemple, tot i els problemes per la normativa, s’han construït plantes de tractament de purins per convertir-los en energia i també s’utilitzen per produir biogàs. Ara la constructora lleidatana Romero Polo ha fet un pas més: vol fer servir els purins com a aglutinant per a l’asfalt. L’economia circular arriba a la construcció de carreteres.

Ara per fer aquest aglutinant s’empra un subproducte del refinament del petroli per obtenir gasolines i gasoil. La idea, explica Jaume Gasia, responsable d’R+D+i de Romero Polo, és fer de forma accelerada el que la natura ha tardat milions d’anys en aconseguir. És a dir, el petroli és fruit de la descomposició durant milions d’anys de restes orgàniques que van quedar soterrades sota capes de terra i que la temperatura i la pressió van anar transformant per la seva descomposició sense oxigen. La idea, és “reproduir-ho en un procés termoquímic”, detalla Gasia. Com? “En un reactor a una temperatura molt alta i amb molta pressió”, detalla el responsable d’innovació de la companyia.

Cargando
No hay anuncios

El projecte ha comptat amb el finançament del Centre de Desenvolupament Tecnològic Industrial (CDTI). De moment, s’ha fet la prova de laboratori, un procés en què s’han invertit uns 250.000 euros. El següent pas és fer una prova en un petit tram de carretera per analitzar la seva viabilitat tècnica. Però, per introduir-ho de forma massiva a l’asfaltatge de les vies, caldria una planta industrial, i això comportaria fer una important inversió. Gasia no veu clar que ho pugui afrontar una empresa privada de la dimensió de la lleidatana Romero Polo, però creu que si les proves són positives, es podria posar en marxa com a col·laboració publicoprivada. “A una inversió 100% privada només hi podria fer front una gran multinacional”, afirma. Gasia calcula que hi haurà dades sobre la viabilitat industrial i econòmica del projecte en els pròxims tres anys.

El responsable d’innovació de la companyia admet que el sistema potencia l’economia circular, però, perquè sigui totalment descarbonitzat, la font energètica del reactor per produir aquest aglutinant dels àrids en l’asfalt haurien de ser les energies renovables.

Cargando
No hay anuncios

Finançament i col·laboradors

En el projecte, Romero Polo no ha avançat sola. L’empresa ha comptat amb el finançament del CDTI, però també amb l’aportació de tres universitats catalanes, cadascuna puntera en el seu camp. Així, la Universitat de Vic (UVIC), ubicada en una de les zones de més producció porcina, és capdavantera a Europa en l’estudi de la gestió de les matèries orgàniques. D’altra banda, la Universitat Rovira i Virgili (URV) és referent en el coneixement dels processos termoquímics. I, finalment, la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) és un referent en enginyeria civil.

Cargando
No hay anuncios

Si finalment el projecte es considera viable per a l’ús massiu dels purins en l’asfalt, “no serà la solució al problema de les dejeccions ramaderes”, indica Gasia, però “serà una bona via per començar a resoldre’l”. La circularitat no és l’únic objectiu del projecte. També es vol aportar al territori. Al cap i a la fi, Romero Polo té la seu central a Lleida i dues plantes d’asfalt a Torrelameu, a la comarca de la Noguera, una de les zones de Catalunya amb més producció porcina.

El grup familiar Romero Polo, nascut fa quasi 40 anys, està format per un conjunt de 20 empreses que facturen uns 75 milions d’euros i donen feina a més de mig miler de treballadors. Aquest grup d’empreses s’ha convertit en un referent en la construcció de carreteres i autopistes i el seu asfaltat, però també en obres hidràuliques, urbanització i edificació. A més, també es dedica al medi ambient, la gestió de residus, les renovables, la neteja viària i l'enllumenat públic.