Una nova cadena de súpers només a domicili i amb ‘riders’ assalariats
Blok és un supermercat online català que promet portar la compra a casa en 10 minuts
Al nou supermercat que ha obert a la Via Augusta de Barcelona no s’hi entra pel carrer. De fet, en realitat no s’hi entra com a tal. Els veïns que s’hi acosten despistats buscant el Dia que abans ocupava l’espai ara topen amb dos carrets que fan de barrera física. L’improvisada construcció impedeix accedir a un comerç que aparenta ser un de queviurescorrent però que no ho és. Es tracta d’un magatzem des d’on una nova tongada de repartidors en bicicleta (aquests, contractats) recull comandes i les porta on calgui en temps rècord.
L’empresa darrere d’aquest desplegament és Blok, una petita cadena de supermercats online que es compromet a portar sobretot petites compres a domicili en 10 minuts. De moment sense cost addicional, encara que el pla de cara al futur és que el client pagui una mica més d’un euro pel transport o que hi hagi una tarifa plana. De passada, la seva voluntat és “refer” un model que veuen un pèl trencat, el dels riders. “Quan va començar, [aquest sistema] estava fet perquè hi treballés un estudiant a temps parcial, però avui dia el model presenta moltes dificultats, tant per la manera de contractar els repartidors, que és un punt clau, com pel balanç en la comissió que cobres al restaurant”.
Qui reflexiona és Hunab Moreno, antic treballador de Deliveroo i un dels dos fundadors de Blok. L’altre, Vishal Verma, ve de Glovo i abans havia estat a Uber Eats. De fet, va ser això el que els va unir quan es van conèixer tots dos treballant en aquestes empreses, competidores entre si, a Singapur. Els dos tenien ganes d’emprendre i els dos tenien clar que el model dels riders té cabuda a la societat sempre que s’hi llimin algunes qüestions. Aquí a Espanya, diu Moreno, la més evident és que no hi ha una fórmula laboral per contractar gent en molt poc temps, que és el que necessiten aquesta mena d’empreses.
Aquest rerefons, però, no va del tot amb ells. Precisament pels inconvenients del model van decidir no ser un portal que ven els productes de tercers, sinó un supermercat que guanya diners amb el marge que treu entre el preu de compra al proveïdor i el preu de venda. Aquesta és part de la diferència que explica que es puguin permetre tenir gent contractada. “El treballador del nostre supermercat, en comptes de ser caixer, va en bici”, raona l’emprenedor. A banda, el missatger farà feina de magatzem i ordenarà els productes per agilitzar la sortida de les comandes.
Perquè una altra de les particularitats d’aquest supermercat és la disposició dels elements. Les zones de les prestatgeries estan diferenciades per un codi alfanumèric i els productes d’una mateixa família, però de marca diferent, se situen lluny els uns dels altres per evitar confusions. Els encàrrecs arriben a les tauletes dels treballadors ordenats de manera que qui prepara la comanda pugui agafar tots els productes en un sol recorregut. Sense anar endavant i enrere entre prestatges. Ho han de fer en un minut i mig per poder entregar el paquet en el temps promès.
“A cada magatzem on operem mirem on podem arribar en vuit minuts i mig en bicicleta i així designem la zona d’entrega”, explica Moreno. “Estem cobrint el 70% de Barcelona i a poc a poc anirem agafant les àrees que ens queden: Sant Andreu, Horta, part de Sants... barris que són difícils perquè has de fer un sobreesforç brutal i hi ha molt poca demanda”, detalla.
Val a dir que Blok ha començat a operar a tot gas aquest passat mes de març i ja té tres locals a Barcelona, quatre a Madrid i un a Milà. Poc temps de rodatge per donar xifres de facturació, però prou per tenir dades que els engresquin: l’empresa ha arribat a tenir pics de 200 comandes en un dia, ja té 200 persones contractades i aspira a facturar 25 milions d’euros el març de l’any vinent. També han tingut prou temps per tenir ben identificat que el seu nínxol de mercat és el de la llista de les coses que s’obliden a la compra de la setmana o que es necessiten de manera urgent. No sorprendrà, doncs, que els productes estrella siguin els snacks, la cervesa, la pasta, el paper de vàter i els preservatius, esclar.