Compartir el teu compte de Netflix amb un desconegut per pagar menys
Pulpo és una plataforma que aprofita els plans d’usuaris múltiples per repartir el cost de les subscripcions
“Ep! Primer avís. Qui no m’ha pagat l’Spotify aquest mes?” Després de prémer el botó d’enviar, al grup de WhatsApp comencen a aparèixer tímidament els morosos i, amb una mica més d’insistència, aquest cobrador del frac acabarà aconseguint que tothom passi per caixa. La proliferació de noves plataformes de streaming - amb la corresponent oferta de continguts exclusiva- ha fet que sigui gairebé obligatori compartir el cost de les subscripcions, sobretot quan es vol contractar més d’un servei. Repartir aquesta despesa entre un grup d’amics o de familiars facilita l’accés de molts usuaris a Netflix, HBO o Filmin, però aleshores la complicació és una altra: gestionar els pagaments i les baixes dels integrants.
Aquest va ser el plantejament que van fer dos emprenedors catalans, Carlos Costa i Borja Solé, mentre rumiaven idees de negoci en ple confinament. En un primer moment havien llançat una web per comprovar en quina plataforma es podia veure una pel·lícula o una sèrie concreta. Però es van adonar que el model tenia poc recorregut a l’hora de monetitzar-lo i el projecte va virar. “Vam preguntar als usuaris quins altres problemes tenien amb les subscripcions de streaming i ens deien molt que no es podien permetre contractar totes les plataformes”, explica Costa.
Els primers dies de Pulpo van arrencar amb visites a un bufet d’advocats. “Òbviament, és un model de risc i ho sabíem des del principi”, admet Solé. El seu advocat, assegura, els va confirmar que no hi havia res d’il·legal en la idea, sempre que complissin les condicions que marquen les plataformes. De fet, els fundadors de Pulpo creuen que la companyia és més una eina contra la pirateria que no pas una via perquè els usuaris n’esquivin els pagaments. Solé recorda un estudi d’anàlisi de la consultora MoffettNathanson als Estats Units segons el qual només un 55% dels enquestats pagaven personalment el seu compte a Netflix. “Que es comparteixin les subscripcions és inevitable i nosaltres oferim una solució per compartir-les de manera limitada, legal i amb què paga tothom”, afegeix l’emprenedor.
La plataforma -ara per ara no té aplicació per a iOS ni Android- mostra als usuaris quins grups hi ha amb places disponibles per compartir la subscripció a Netflix, HBO, Disney Plus, Filmin i Spotify. Un cop l’usuari paga la seva part del cost mensual, Pulpo li dona l’accés a la contrasenya i també permet posar-se en contacte amb l’administrador del compte per si sorgís algun problema. Quan es tracta d’un usuari que busca desconeguts que vulguin compartir despeses, la companyia comprova que les credencials siguin reals abans de posar-lo en contacte amb futurs companys de streaming. El model de negoci de Pulpo, expliquen els fundadors, se sosté amb la comissió de 80 cèntims que cobren als usuaris per cada transacció mensual que els faciliten. “Intentem que siguin grups amb gent de confiança, però també n’hi ha que són entre desconeguts”, diu Costa.
Tot i així, Pulpo compta amb una altra via d’ingressos sobre la qual encara no volen donar gaires detalls. “Tenim acords contractuals amb plataformes que ens paguen per captar usuaris. Veuen que no és il·legal, sinó que pot ser una manera per arribar a un nou públic”, apunta Solé. Els creadors de la plataforma -ara hi ha uns 35.000 usuaris- asseguren que també tenen directius del sector entre els accionistes. “A finals de mes tancarem una roda de mig milió amb inversors d’Espanya, Israel i els Estats Units”, diu Costa.
A la costa oest dels EUA, a San Francisco, va ser on es van conèixer fa tres anys mentre participaven en un programa d’emprenedoria. Costa (26 anys, nascut a Vic) i Solé (24 anys i de Girona) tenen previst traslladar-hi l’empresa el 2022 i ampliar el negoci a subscripcions més enllà del camp audiovisual, com els gimnasos. De moment tenen un equip de vuit persones en unes oficines al barri de Gràcia.
Els dos emprenedors insisteixen en la legalitat del model de Pulpo, però la veritat és que companyies com Netflix han avisat recentment que posarien fre a l’ús compartit dels seus comptes. Segons el portal Gammawire, la plataforma ja està provant una eina per limitar el tràfic de contrasenyes i impedir que facis servir una subscripció si no vius al mateix domicili que el titular. Spotify ja va introduir mesures semblants per als seus plans familiars i ara demana el lloc dels usuaris per verificar que viuen junts.