Cera d’esquí neta per posar fi a la contaminació de la neu
L’empresa catalana Marteen Sports World fabrica material ecològic per practicar esport de forma sostenible
Amb lleganyes als ulls, les maletes al cotxe, una banda sonora per aguantar el fred i roba còmoda de colors cridaners, milions d’aficionats a l’esquí enfilen cada any el camí cap a l’alta muntanya. L’any 2013 fins a cinc milions de visitants es van acostar a les estacions d’arreu d’Espanya, i tots tenien una cosa en comú: els seus esquís estaven encerats amb la cera habitual, fabricada a base de parafina -un derivat del petroli- al qual s’afegeix normalment fluor. Aquest producte no és biodegradable i, quan la neu es desglaça, va a parar al cabal dels rius o a les aigües subterrànies. Davant d’aquesta situació, Guillem Capellades va decidir fundar el 2015 Marteen Sports World, una empresa barcelonina que, juntament amb el centre tecnològic Leitat de Terrassa, va crear i patentar NZero, la primera cera ecològica per a esquí i snowboard.
Capellades ofereix ceres tant fredes com calentes. Les primeres s’utilitzen per a moments puntuals, mentre que les segones tenen una durada més gran però també requereixen més temps per aplicar-se. Cada tipus de cera té les seves varietats: en funció de la temperatura de la neu, s’aplica un tipus de cera o altra. A l’empresa de Capellades es poden escollir pastilles que s’apliquen en neu amb temperatures d’entre zero i -30 graus. La cera de Marteen Sports World es ven en packs de quatre pastilles que valen 20 euros cada un.
Atès que l’esquí no és un esport amb una gran tradició a Espanya ni a Catalunya, Marteen Sports s’ha obert a l’exterior. De fet, la majoria dels seus clients són estrangers: el 70% de la seva producció va destinada a l’exportació. “Tot i tenir aquí mateix els Pirineus, tant la cultura d’encerar com l’ecologia estan més presents en altres països”, explica aquest emprenedor.
Per a aquesta empresa barcelonina hi va haver un abans i un després de la fira ISPO de Munic, un dels esdeveniments de referència dins del negoci esportiu. La cera NZero va ser premiada en la categoria de producte ecològic, i des de llavors la demanda ha augmentat significativament. Bona prova d’això és l’acord de col·laboració al qual va arribar l’empresa amb l’estació d’esquí Silvretta Montafon, “la més important d’Àustria”, segons explica Capellades. Gràcies a aquest acord, els productes de NZero estaran ara disponibles físicament a les diferents botigues que té aquesta instal·lació.
Tot i que des de Marteen Sports World prefereixen no revelar dades de facturació per una qüestió estratègica, Capellades assegura que “la cosa cada any va a més, sobretot per la banda de l’exportació”. Ara bé, la cera per a esquís és un producte molt estacional. “En ser un apassionat de l’esquí potser em vaig precipitar escollint l’esport”, reconeix Capellades. No obstant, el fundador de Marteen Sports World ja té al cap obrir noves línies de negoci. Des de Barcelona ja estudien com desenvolupar cera per a taules de surf, skateboards: això sí, seguint aplicant la filosofia de fer un producte 100% ecològic.
Malgrat que ja porta tres anys al mercat, Capellades creu que “encara hi ha molt de camí per recórrer”, sobretot per arribar a la gent del carrer. L’empresari admet que ara mateix “no recomanaria aquesta cera per als Jocs Olímpics per qüestió de rendiment en competició”. La seva voluntat és una altra: “Que els turistes i aficionats a l’esquí puguin esquiar de forma sostenible”. El mercat potencial d’usuaris és enorme. Marteen Sports World té l’únic producte que permet esquiar i tenir cura del medi ambient. Queda veure si aquest negoci agafa embranzida.