Així serà el futur de la televisió, segons Rakuten TV
El conseller delegat de Rakuten TV, Cédric Dufour, detalla els plans de la plataforma i la seva aposta per fugir de les subscripcions
Si mirem pel retrovisor, costa de creure la rapidesa amb què ha canviat la manera com consumim la televisió. S'ha passat de l'antena a l'streaming –televisió a través d'Internet– en temps rècord, i més enllà dels telenotícies, la majoria d'usuaris consumeixen contingut audiovisual a través de plataformes com Netflix, HBO, Amazon Prime, YouTube, Rakuten TV o plataformes que les mateixes cadenes han creat per no perdre quota de mercat; a Catalunya mateix en tenim l'exemple recent de TV3 amb 3Cat.
És en aquest context que la divisió audiovisual de la japonesa Rakuten, Rakuten TV, amb seu a Barcelona i liderada pel francès Cédric Dufour, té clar que el futur de la televisió passa per la gratuïtat dels continguts, però amb anuncis. En una conversa amb l'ARA en el marc del Mobile World Congress (MWC), el conseller delegat de l'empresa explica que els plans de Rakuten s'allunyen del model de la majoria de plataformes. La seva gran aposta és l'oferta de continguts a demanda, però gratuïts i amb anuncis, anomenada AVOD, per les seves sigles en anglès.
"A partir dels nostres estudis, ens hem adonat que els usuaris paguen moltes subscripcions, però no tenen temps de veure el contingut que ofereixen totes les plataformes, i amb l'augment del cost de vida són despeses que volen estalviar-se", explica Dufour. Així doncs, Rakuten TV fa una altra aposta: "La nostra proposta de valor és molt senzilla: oferim un contingut de pagament per veure les últimes estrenes, que es pot llogar o comprar, el que anomenem pay per view o TVOD. La resta és contingut de qualitat, que és gratis i a demanda, però amb publicitat", detalla.
Fugir de les subscripcions
A Rakuten TV tenen clar que el model de subscripcions que utilitzen la majoria de plataformes més conegudes no és per a ells. "En el passat el teníem, però el vam deixar per dues coses: perquè hi ha una gran competència i perquè creiem que ara hi ha una evolució de la manera de consumir en què la gent no vol estar lligada", reflexiona el directiu.
De fet, els números els donen la raó. Des que Rakuten TV va apostar per l'AVOD, aquesta és la branca del seu negoci que més ha crescut. De moment, però, no es plantegen reemplaçar la part de pagament per AVOD. "Tenim un creixement tant d'ingressos com d'audiència de dos dígits cada any, i el de la part AVOD és gairebé de tres dígits", desglossa Dufour.
D'aquesta manera, gran part dels ingressos de Rakuten TV prové dels anunciants. "Cada vegada més anunciants estan fent un traspàs del seu pressupost de la televisió tradicional a la televisió connectada i, per tant, hi ha molts més recursos destinats al nostre sector, cosa que ens beneficia", explica el conseller delegat de Rakuten TV.
L'empresa compta amb 18.000 títols a Europa de TVOD entre nous llançaments i contingut local, i pel que fa al contingut gratuït, ja supera les 4.000 pel·lícules a Europa, 1000 sèries i documentals i disposa d'una trentena de programes propis de Rakuten TV.
Acords amb les principals 'telecos'
Fa dos anys que Rakuten TV va tancar el seu primer acord a Espanya amb una teleoperadora, Orange. Ara, el 2024, Rakuten TV va aprofitar el MWC per anunciar diversos acords amb empreses de telecomunicacions i plataformes de TV en diferents països europeus. "Per a les telecos, el contingut audiovisual a demanda és important perquè és un tema de retenció del consumidor per a ells, un servei que han de facilitar als seus clients, però no és el seu principal negoci i estan obertes a externalitzar aquest servei –detalla Dufour–. Fa ja catorze anys que estem en aquest negoci i, per tant, tenim acords amb tots els estudis i podem beneficiar-nos d'aquests acords amb les telecos", afegeix.
La seva aplicació està disponible a 43 països, amb contingut tant local com global en prop de 30 d'aquests països. "Els continguts venen dels estudis de Hollywood, però també d'estudis locals, i per això tenim gent a tots els països per assegurar-nos que tenim el contingut de cada país", explica.
Sense acomiadaments
La crisi a les grans tecnològiques que els últims dos anys ha provocat acomiadaments també al sector de les plataformes de streaming, com ara a Netflix o Disney+, no és una opció per a Rakuten TV. "Nosaltres no hem fet acomiadaments; de fet, més aviat al contrari: ara hi ha més empleats que fa dos anys", assegura Dufour. "Aquest creixement de dos dígits l'hem aconseguit amb pràcticament la mateixa plantilla, cosa que ens diu que hem millorat l'eficiència dels nostres equips mantenint la mateixa estructura", explica.
Alhora, un altre dels anuncis de la companyia al MWC va ser la renovació i ampliació de la seva seu a la capital catalana, ara al 22@. "Som aproximadament uns 200 empleats a Barcelona, vam començar el negoci de Rakuten TV a Barcelona, vam apostar per Espanya i estem molt orgullosos de ser una plataforma d'aquí amb petjada a 43 països. Tot ho fem in house des de la nostra seu de Barcelona –explica–. Tenim enginyers molt potents, tenim més de vint nacionalitats diferents de les nostres oficines i sabem que Barcelona atrau gent de molts països diferents: l'Índia, Japó, Alemanya, el Brasil... i això és una riquesa que valorem molt", explica Dufour.
Amb tot, és taxatiu quan li pregunten pel futur: és imprevisible. "Ens hem adaptat tan de pressa a les demandes del mercat que quan em pregunten com serà Rakuten TV d'aquí a cinc anys responc que no en tinc ni la més remota idea, perquè, per exemple, fa cinc anys no sabíem que llançaríem l'AVOD i ara, en canvi, és el nostre servei número 1", reflexiona el francès.