EDUCACIÓ
Empreses12/06/2016

La nova vida de Patatabrava et porta el professor a casa

La plataforma universitària s’alia amb Sharing Academy, un Airbnb de docents particulars

Júlia Manresa
i Júlia Manresa

La col·laboració lícita o il·lícita entre estudiants és tan antiga o més que la mateixa universitat. De la mateixa manera, la cooperació entre particulars amb finalitats econòmiques no té res de nou. Tot i això, l’economia col·laborativa està de moda i Patatabrava.com, la famosa plataforma universitària que recull tant apunts com frases cèlebres de professors, també en vol formar part.

Aquesta setmana la web fundada ara fa 14 anys per tres estudiants de periodisme de la Universitat Autònoma de Barcelona ha anunciat un acord amb Sharing Academy, una plataforma que posa en contacte alumnes que necessiten classes particulars amb professors d’aquelles mateixes matèries. Aquesta plataforma va néixer ara tot just fa un any, impulsada pel pilot Jordi Llonch i el seu soci, Joan Lozano.

Cargando
No hay anuncios

Sharing Academy sí que s’autoclassifica intencionadament dins el segment dels negocis de l’economia col·laborativa. Aquesta plataforma neix de la necessitat dels estudiants de trobar professors particulars especialitzats en una assignatura concreta i, fins i tot, impartida per un docent concret. Per això Sharing Academy filtra els professors, acredita el seu certificat acadèmic i, a través d’un algoritme intern de reputació similar al que utilitza Airbnb, els situa dins la plataforma. D’aquesta manera, un cop els alumnes s’hi registren i introdueixen les dades de les seves respectives carreres i universitats poden veure el catàleg de professors més adequat al seu perfil.

Com explica Llonch, Sharing Academy, que actualment té 4.500 usuaris registrats, 1.300 dels quals són professors, només fa pagar als usuaris en dos casos: quan un alumne vol connectar amb algun professor o quan reserva la classe a través del portal de reserves. En aquest últim cas, la plataforma s’emporta un 20% de l’import que fixen els professors per cada classe reservada.

Cargando
No hay anuncios

“Ja hi érem sense saber-ho, en això de l’economia col·laborativa”, explica Andreu Caritg, un dels fundadors de Patatabrava. De fet, aquesta plataforma universitària també va començar sent una xarxa social abans que es parlés d’aquest concepte i Caritg té la sensació que amb l’economia col·laborativa els ha passat el mateix. “Si ho penses ara, compartir apunts a través d’una plataforma digital és economia col·laborativa, però no ho sabíem”, reflexiona. Per això, tots dos emprenedors consideren que les dues eines es complementen entre si. Des d’aquest mes Patatabrava oferirà un espai amb alguns dels professors de Sharing Academy segons el perfil de l’usuari.

Com que en registrar-se a Patatabrava un estudiant ha de detallar els seus estudis i el curs que fa, és senzill utilitzar el mateix filtratge per oferir-li professors de les assignatures més demanades. “Hem notat que les carreres tècniques i filosofia tenen molta més demanda que les assignatures d’humanitats, per això hem començat amb aquest perfil d’estudiants”, explica Llonch. De moment, explica Caritg, es tracta d’una prova pilot i si funciona l’obriran a tots els usuaris al setembre.

Cargando
No hay anuncios

14 anys després, Patatabrava.com és un negoci rendible, que factura uns 250.000 euros a l’any, amb un equip de cinc persones i 800.000 usuaris registrats a tot Espanya. “Ens hem hagut d’anar adaptant constantment als canvis però sempre hem anat creixent, els últims anys a un ritme del 10%”, explica Caritg. Un dels cops més durs per a ells va ser l’arribada de Facebook. Patatabrava havia nascut com una plataforma amb dos eixos clars, l’educatiu i el social, però la irrupció de Facebook va fer caure amb força aquest segon segment. Des d’aleshores, Patatabrava ha impulsat amb més força el seu vessant acadèmic, ha simplificat la plataforma i ha potenciat un dels seus projectes més exitosos, les frases cèlebres de professors, que està disponible en una aplicació de mòbil.

Aquesta plataforma es finança a través de la publicitat i també d’acords amb proveïdors de tecnologia, per exemple, per oferir descomptes. Fins ara funciona i per això estan preparant el salt a l’Amèrica Llatina, començant per Mèxic, on hi ha el doble d’universitaris que a Espanya i on han aconseguit 250.000 usuaris en un any.