Empreses10/01/2016

Mòbils ‘made in Catalonia’

Les petites marques aconsegueixen fer-se un forat entre les grans multinacionals en un mercat cada cop més fragmentat

Marc Amat
i Marc Amat

CADA ANY QUE passa, el telèfon intel·ligent es consolida com un element imprescindible per al dia a dia de moltes persones. Cada any va a més: el 2015 es van distribuir 1.440 milions de mòbils intel·ligents arreu del món, un 10% més que l’any anterior, segons els càlculs de l’International Data Corporation. Pilotat per gegants com Samsung i Apple, el mercat continua creixent. Això sí: sembla que últimament d’una manera diferent.

Durant l’any 2015 els quatre grans fabricants de smartphones –com Samsung, Apple, LG i Sony– o bé van perdre quota de mercat a Espanya o bé es van estancar. I ho van fer a favor de marques encara poc conegudes. Si l’any 2014 tan sols un 5% dels mòbils eren de petits fabricants, l’any 2015 aquest percentatge es va enfilar fins al 15%, segons dades de la consultora Interactive Advertising Bureau. Intuint aquesta tendència, durant els últims anys han començat a aparèixer petites marques amb segell català com Poppox, LeoTec i PuzzlePhone, que somien fer-se un lloc dins del formatget dels smartphones més venuts. I podrien arribar a aconseguir-ho.

Cargando
No hay anuncios

“LES MARQUES CATALANES poden tenir bones oportunitats per entrar en el mercat espanyol”, defensa Aleix Valls, director d’emprenedoria i d’innovació del Mobile World Capital Barcelona. De fet, Espanya té una de les ràtios de smartphones per persona més elevades del món, cosa que pot ajudar a la implantació de noves marques. Tot i així, Valls recorda que és un sector amb una gran competència i en què les nombroses subvencions de les operadores per potenciar la venda dels telèfons de grans marques han fet augmentar l’exigència dels consumidors, que ja han tingut a les mans telèfons mòbils d’altes prestacions.

En aquest context, la madrilenya BQ és un exemple a seguir per a moltes de les empreses catalanes del sector. La companyia va néixer el 2005 fabricant llapis de memòria, i uns anys més tard va fer el salt als llibres electrònics, a les tauletes i, finalment, als smartphones. Explotant al màxim el valor de la proximitat i el made in Spain, BQ va aconseguir situar els seus mòbils en el segon lloc dels telèfons mòbils lliures més venuts durant el 2015.

Cargando
No hay anuncios

“Som l’única empresa espanyola amb capacitat per dissenyar els productes des de zero i conquerir el gran mercat”, presumeix Alberto Méndez, fundador i director general de BQ. El setembre passat ja tenien una penetració del 7% en el mercat de telèfons mòbils espanyol, per davant de Nokia o de Google, i retallaven distàncies a Sony.

Cargando
No hay anuncios

“Compartim gran part de la filosofia de BQ”, confessa Jordi Serra, director general de Poppox, amb seu a Mataró. L’estiu passat van treure el seu primer model de smartphone lliure dissenyat a Catalunya, el Poppox P1. Aquest Nadal hem arribat a esgotar-ne els estocs. “Ser petits és la clau del nostre èxit”, explica Serra, que reconeix que s’ha sorprès de la bona acollida del dispositiu. “El fet de fabricar un smartphone de proximitat, poc conegut i amb prestacions molt similars a les dels dispositius de les grans marques, fa que el producte sigui molt atractiu per als clients”, afirma.

L’exclusivitat és una de les claus de Poppox, que tan sols es pot comprar a través de la seva web o directament al Tecnocampus de Mataró, on són els mateixos enginyers i dissenyadors els que venen el producte i en resolen els dubtes. Aquest mes de febrer sortirà un nou model amb el qual buscaran créixer més enllà del mercat català, que actualment els suposa un 80% de les vendes. “De mica en mica anem agafant experiència”, conclou Serra.

Cargando
No hay anuncios

Una empresa que té més experiència és la també catalana LeoTec. Creada el 2002 i centrada en el disseny i la fabricació d’electrònica de consum, l’empresa ja ha dissenyat prop d’una desena de models de smartphones. Amb seu a Cornellà de Llobregat, LeoTec ha iniciat recentment un procés d’internacionalització a diversos països de l’Amèrica del Sud. De tota manera, les coses no li han anat gaire bé últimament: el 2014 va facturar 4,8 milions, gairebé la meitat que el 2012. La companyia, però, no vol fer valoracions i ha declinat participar en aquest reportatge.

“Fer un producte diferent és una de les claus per entrar al mercat espanyol”, revela Aleix Valls. És per això que l’empresa catalano-finesa PuzzlePhone va decidir crear un nou concepte de telèfon mòbil: l’ smartphone per peces. “Es tracta d’un telèfon d’última generació construït amb tres mòduls: la pantalla, el cervell i la bateria”, explica Alejandro Santacreu, fundador del projecte.

Cargando
No hay anuncios

D’aquesta manera, es pot reparar més fàcilment i el seu impacte ambiental és molt més baix que en els smartphones de nucli compacte. “No es pot continuar fabricant milers de milions de telèfons cada any que tenen una durada aproximada de tan sols 18 mesos”, diu Santacreu. L’emprenedor tampoc creu que el reciclatge sigui la solució per al problema, sinó que se n’ha d’impulsar la reutilització. Amb seu a Finlàndia i amb membres de l’equip captats arran de la seva participació a l’acceleradora barcelonina de start-ups 4YFN, l’emprenedor està a punt de transformar la seva idea en realitat. Després d’anys de recerca tecnològica i de finançament durant els quals Google ha posat en marxa un projecte molt similar– el primer PuzzlePhone veurà la llum aquesta primavera, fabricat per set proveïdors finlandesos i tres més provinents de la Xina, per bé que el producte té l’objectiu de convertir-se en 100% made in Europe.

De fet, totes les empreses catalanes de smartphones recorren al gegant asiàtic per fabricar els components dels seus productes. Però, a vegades, també n’exporten el producte sencer. És el cas de Zopo, una marca de smartphones d’última generació molt popular a la Xina que fa sis mesos va desembarcar a Catalunya de la mà de Víctor Planas, director general de la multinacional catalana Sunstech, especialitzada en electrònica de consum. Precisament, l’any 2013 Sunstech va aventurar-se en la fabricació de tauletes. I se’n va sortir molt bé. L’any 2014 les tauletes Sunstech van situar-se al quart lloc de les tauletes més venudes a Espanya, tan sols per darrere d’Apple, Samsung i BQ. Arran de l’èxit, l’empresa va decidir fer el salt als smartphones, per bé que no els va acabar de funcionar. “No vam captar l’atenció de les grans superfícies”, admet Planas. Aquest any Sunstech ha eliminat definitivament la seva línia de smartphones. Ara, amb Zopo, Planas busca fer-se un lloc entre les empreses catalanes que volen convertir-se en les noves BQ catalanes.