L'apòstol de la bona nova de la jornada de quatre dies
Una setantena d'empreses de tot tipus de sectors proven eliminar un dia de la setmana laboral al Regne Unit
“Has tingut mai una idea que pensaves que no funcionaria perquè era massa simple?” A Andrew Barnes se li va acudir el 2018 en un avió, l’única estona de la seva jornada laboral en què no el podia distreure un correu electrònic o una trucada. Va aprofitar el vol per llegir un article de la revista The Economist. El text explicava que els treballadors britànics només eren realment productius durant 2,5 hores al dia. Barnes, que era director d’una companyia a Nova Zelanda, es va preguntar el perquè i va arribar a la conclusió que la mateixa feina es podia fer en menys temps. A l'arribar a casa va córrer a escriure a la cap de recursos humans de l'empresa per fer-li la proposta: instaurar la setmana laboral de quatre dies.
Ni ella ni la resta de directius van mostrar gens d'entusiasme amb la idea i van contraatacar amb una llarga llista d’inconvenients. Aleshores Barnes va proposar preguntar-ho a la plantilla i que ells mateixos expliquessin com s’organitzarien el temps en cas de treballar un dia menys a la setmana. Si mantenien els mateixos estàndards en els resultats, els pagaria el mateix sense allargar la jornada. Tot i la controvèrsia –i malgrat que Barnes “oblidés” explicar-ho al consell de direcció–, ho van intentar. “Què va passar? Doncs, res”, confessava uns anys després el mateix directiu a una audiència expectant durant la seva TED Talk a Auckland.
La productivitat de l’empresa es va mantenir en els mateixos nivells. Això implicava que la plantilla era un 20% més productiva en els quatre dies en què treballaven. Però van ser tota la resta d’indicadors els que els van fer “explotar el cap”, recorda l’executiu. Va augmentar el compromís dels treballadors, van caure els nivells d’estrès i els empleats asseguraven que eren més capaços de gestionar la càrrega de feina. També van registrar una caiguda del 35% en l’ús de les cinc pàgines més populars a internet en aquell moment, entre elles Facebook. “Les persones estaven canviant de comportament. Reconeixien que el dia lliure era un regal que s’havia de guanyar i que no es podia donar per descomptat”, deia Barnes. Els resultats van ser convincents i la mesura es va convertir en permanent.
Fa uns anys que Andrew Barnes intenta que aquest “regal” arribi al màxim de treballadors possibles. La seva bona posició com a emprenedor i inversor li permet ara dedicar bona part del seu temps a fer de la setmana de quatre dies la seva principal causa social. Juntament amb la seva parella, Charlotte Lockhart, són els fundadors de 4 Day Week Global, l’entitat que aquesta setmana ha publicat els primers resultats d’una prova pilot al Regne Unit en què una setantena d’empreses estan portant a la pràctica el seu somni de treballar un dia menys. De moment, el test ha arribat a l’equador dels sis mesos amb una majoria de valoracions positives.
El 88% dels enquestats asseguren que la setmana de quatre dies funciona “bé” per al seu negoci arribats a aquest punt de l’experiment. Un 46% també indiquen que la productivitat s’ha “mantingut al voltant dels mateixos nivells”, mentre que el 34% contesta que ha “millorat lleugerament” i el 15% que ha “millorat significativament”. Com està sent de fàcil aquesta transició? El 29% de les respostes donen la màxima puntuació al procés, mentre que un 49% li atorguen 4 de 5 punts possibles i un 20% es queda en 3 punts. La majoria, doncs, se senten gairebé tan convençuts com Barnes quan va baixar d’aquell avió. El 86% responen que amb el que han vist fins ara durant la prova pilot és “extremadament probable” o “probable” que considerin instaurar definitivament aquesta política de treball.
“Les organitzacions de la prova pilot al Regne Unit hi estan contribuint amb dades en temps real i coneixement que valen el seu pes en or. Essencialment, estan construint els fonaments per al futur del treball a còpia de posar en pràctica la setmana de quatre dies, de manera transversal en totes les mides d’empresa i pràcticament en cada sector, i explicant-nos exactament què es troben pel camí”, confirma Joe O’Conner, conseller delegat de 4 Day Week Global. En l'experiment hi ha participat des d'un local de fish and chips fins a grans empreses de consultoria, serveis per a l'automoció o construcció. En total, més de 3.300 treballadors estan rebent el mateix salari per treballar un dia menys al Regne Unit mentre duri aquesta prova pilot.
"De moment l'experiment de la setmana de quatre dies ha estat extremadament exitós per a nosaltres. La productivitat es va mantenir elevada, amb un augment en el benestar de l'equip, a banda d'una millora del 44% en el rendiment financer del negoci", confessa Claire Daniels, consellera delegada de Trio Media, una agència de màrqueting digital de la ciutat de Leeds. Un altre enquestat anònim admetia, però, que cap fórmula és perfecta. Entaforar la feina de cinc dies en només quatre jornades els ha fet adonar d'altres fallades en l'organització, a les quals ara també hauran de posar remei.