El gran negoci de blanquejar la pell
Mesoestetic esquiva la crisi espanyola venent massivament a l’estranger, principalment a Llatinoamèrica, productes de medicina estètica
“SOM UN MEDIA MARKT farmacèutic, una mena d’Ikea on pots trobar de tot”. Així defineix Joan Carles Font el ventall de productes de Mesoestetic, l’empresa que ell mateix va fundar fa 30 anys i que es dedica al desenvolupament i la fabricació de productes farmacèutics orientats principalment al camp de la medicina estètica. Actualment té més de 300 referències, des de cremes per tractar les estries fins a tractaments anticel·lulítics o injectables que serveixen per despigmentar les taques a la pell. Aquesta àrea, la dels productes blanquejadors de la pell, és la gran aposta de Mesoestetic, explica Font en una entrevista a l’ARA. El producte estrella, el Cosmelan, li està donant molt bons resultats, especialment a la zona de països tropicals, que són el principal focus d’exportació d’aquesta empresa amb seu a Viladecans que ven a 82 països a tot el món. El tractament despigmentador, explica Font, té un públic potencial enorme. “Només al Brasil, per exemple, el 33% de la població té taques a la pell”, afegeix. En quest país, juntament amb Veneçuela i Colòmbia -on la preocupació per l’estètica és més pronunciada que a Espanya-, és on el Cosmelan ha trobat el seu principal focus de vendes.
L’èxit s’estén a tota la gamma de productes blanquejadors i va més enllà de Llatinoamèrica, diu Font. “Fins i tot hem hagut de fer una crema per blanquejar tot el perímetre de l’anus perquè al mercat asiàtic n’hi havia demanda”, explica l’empresari. Els tractaments blanquejadors, explica, eliminen taques de diferents orígens (depilacions, problemes hormonals, etc.) i per això s’han convertit en la gran font de vendes els últims anys. És un dels secrets de l’èxit de Mesoestetic, la capacitat per detectar cap on van les tendències i innovar per servir el que vol cada consumidor en els diferents mercats.
Darrere de cada tractament i innovació, però, hi ha abocades moltes hores i molts diners en R+D. “Cada any reinvertim el 40% dels beneficis nets de la companyia només en recerca”, afegeix. L’any passat van ser prop de dos milions d’euros. La feina és intensiva, hi participen farmacèutics, metges i biòlegs i inclou investigació en cèl·lules mare. Els productes de Mesoestetic, tot i estar formats en molts casos per principis actius farmacèutics, no es venen com a medicaments. La majoria tampoc van destinats al consumidor final sinó que es venen a metges i clíniques, que són les que les recepten als clients. Que no hagin de passar els mateixos tràmits que un medicament, però, no vol dir que s’estalviïn burocràcia, lamenta Font. “En un dels nostres productes injectables van caler 20 anys per tenir l’autorització; vaig plorar quan fa quatre anys ens la van concedir”, rememora el fundador de l’empresa.
l’origen de Mesoestetic es remunta a una petita oficina farmacèutica al carrer Diputació de Barcelona, en la qual Font treballava. Tip de despatxar bolquers i capses d’aspirines, va trobar l’oportunitat gràcies als encàrrecs que li feien els metges d’un centre pròxim a la farmàcia quan, als anys 80, no trobaven al mercat espanyol molts dels productes que els calien per als seus tractaments.
“Anaven a Andorra, però si aconseguien el medicament molts cops trigava mesos a arribar i el pacient s’havia mort del fàstic”, lamenta. Sovint, recorda, acabaven portant els medicaments amagats al maleter del cotxe. Aquesta solució de desenvolupar-los a la farmàcia va durar un temps, fins que les grans companyies farmacèutiques van convèncer els governs per legislar de manera molt més estricta el que podien fer i el que no els farmacèutics des de les seves oficines. Llavors va venir el moment del canvi i el naixement de Mesoestetic. Primer a Barcelona, després a Gavà i, ara que el creixement ha desbordat totes les previsions, a Viladecans, on fa tres anys que van inaugurar una fàbrica després d’una inversió de més de 20 milions d’euros.
El creixement ha sigut imparable i aliè a la crisi al mercat espanyol, en gran part gràcies a la forta presència mundial de l’empresa. La facturació de l’any passat va superar els 55 milions d’euros i els plans passen per aconseguir un ritme de creixement del 13% de mitjana durant els pròxims tres exercicis. Aquest any, en què s’han retardat alguns llançaments, les vendes creixien a un ritme pròxim al 10% fins al juny.
L’estratègia de creixement de l’empresa, que comença a dissenyar el primer relleu generacional a mans dels dos fills del fundador, descansa sobre dos pròxims llançaments. D’una banda, una crema anestèsica dirigida al món dels pírcings i tatuatges. De l’altra, una pistola automàtica que ha desenvolupat amb un soci francès per aplicar els tractaments injectables i que confien que professionals mèdics i estètics sabran valorar. L’empresa augura que si el creixement continua aviat podran arribar al centenar de treballadors (actualment n’hi ha 72) a les instal·lacions de Viladecans, on fabrica quasi el 100% de la gamma de productes.