11/11/2012

Javier Maldonado: "Per evitar la fuga de talent cal educar els inversors, no els emprenedors"

Perfil

Javier Maldonado va estudiar enginyeria industrial i sempre ha estat un aficionat a les tecnologies de la comunicació. L'any 1999 va marxar a Boston per participar en el llançament de la plataforma d'e-commerce de la multinacional Picking Pack i quan va tornar a Barcelona va fer el mateix per a la filial espanyola. Després d'una temporada a Absis, proveïdora de tecnologia i serveis per a l'administració pública, Maldonado decideix deixar-ho tot i fer la volta al món amb la seva dona. Es queda fascinat per Santiago de Xile, on s'acaba instal·lant i muntant la seva pròpia consultora de màrqueting digital, K-Dreams. Santiago es converteix en el nucli per expandir-se a altres països de Llatinoamèrica. L'any 2011 decideix obrir K-Dreams a Barcelona per ajudar les empreses europees a penetrar en els mercats hispans.

Per què has tornat a Barcelona en plena crisi?

Cargando
No hay anuncios

Em vaig adonar que les empreses europees necessiten ara més que mai internacionalitzar-se, i Llatinoamèrica és un mercat amb molt potencial de creixement per al comerç online . ¿I hi ha una opció millor que fer-ho de la mà d'una consultora europea, que coneix bé el mercat hispà? Fins ara moltes empreses espanyoles no s'havien preocupat d'adaptar la seva estratègia de màrqueting digital a cada país llatinoamericà. Nosaltres oferim assessorament en tots els nivells: des de com dissenyar la web i els sistemes d'informació, fins a augmentar la seva visibilitat a les xarxes socials i aplicacions mòbils. Tenim un coneixement del mercat llatí que la competència no té: és el nostre valor afegit. La segona raó per tornar és Barcelona. La nostra ciutat està considerada a Llatinoamèrica com un referent de la creativitat i el disseny.

Quins són els factors claus d'èxit al mercat hispà?

Cargando
No hay anuncios

Quan vaig arribar a Santiago de Xile, l'any 2005, el mercat d'internet estava molt verd. Per aconseguir els primers clients em va ajudar la meva experiència prèvia en desenvolupament de sistemes d'informació (SI) i plataformes de comerç electrònic. També va ser clau aconseguir un contracte amb Falabella -el Corte Inglés xilè-, que té botigues a Colòmbia, l'Argentina i el Perú. A partir de llavors hem anat creixent. Primer vam obrir a Buenos Aires, després a Lima. Expandir-se és necessari per garantir la capil·laritat en tot el continent llatinoamericà. Es tracta d'un mercat gegant, amb punts de connexió, però cal saber adaptar-se a les particularitats de cada país, sobretot pel que fa a temes fiscals, legals i de recursos humans. Les empreses han d'eliminar el clixé que tots els llatinoamericans són iguals.

Què pot aportar un europeu al mercat digital llatinoamericà?

Cargando
No hay anuncios

Europa té el disseny i la innovació. És una sort dir que véns de Barcelona. En aquests moments, però, els empresaris espanyols hi estan arribant com paracaigudistes, sense els recursos suficients per garantir un servei professionalitzat, i això està posant en perill la nostra imatge. D'altra banda, Llatinoamèrica té una inquietud i una empenta empresarial importants. L'augment de la inversió en publicitat online a la regió l'any 2011 va ser del 14% i s'espera que el 2015 la inversió total en el sector online sigui de 5.000 milions de dòlars. A Llatinoamèrica hi ha cada cop menys fuga de capital intel·lectual. Tenen empreses grans i recursos educatius molt competitius. La nostra idea és convertir-nos en una agència digital de referència, que connecti Europa amb el món llatí. Apostem pel triangle San Francisco - Barcelona - Santiago de Xile: un mercat potencial de 700 milions de persones [50 milions als EUA, 57 a la Península i 570 a Llatinoamèrica], amb un creixement demogràfic del 20% i una mitjana d'edat de 28 anys, mentre que a Europa és de 41.

També ets assessor del fons d'inversió Tritalent Partners. Barcelona és un bon lloc per als emprenedors?

Cargando
No hay anuncios

Estic sorprès pel talent emprenedor d'aquesta ciutat. Tot i així, cal millorar els vehicles d'inversió. Els emprenedors locals tenen dificultats per arribar a aconseguir els diners que necessiten en unes condicions raonables. Aquí no hi ha cultura del risc, o n'hi ha poca. Els inversors no entenen que el capital risc implica poder perdre. A Catalunya hi ha gent amb molts diners, però van de garrepes, inverteixen el mínim, en lloc d'anar més enllà. Així s'escanyen molts projectes. Molts negocis no surten a la llum per falta de finançament. Els emprenedors no poden perdre tant temps buscant capital. Per evitar la fuga de talent cal educar més els inversors, i no tant els emprenedors.