Les dessuadores catalanes que porten Rauw Alejandro i la neta de Biden
Nude Project és la marca viral de dos nois de 22 anys i factura 11 milions d’euros
No és gaire habitual que, abans d’entrevistar un empresari, el periodista ja tingui accés a desenes de vídeos, podcasts i continguts en què aquesta mateixa persona explica tot tipus de detalls i anècdotes que ha viscut durant la creació de la seva companyia. Però Nude Project no és, almenys pel que fa a la comunicació, un negoci convencional. La marca de roba fundada a Barcelona per un madrileny i un burgalès s’ha convertit en un fenomen viral en només tres anys i ara les seves dessuadores les porten personatges famosos com Rauw Alejandro, Quevedo, Karol G, Aitana o, fins i tot, la neta del president dels Estats Units, Joe Biden. A tots aquests noms, però, hi arribarem una mica més endavant.
El primer rastre digital de Bruno Casanovas és un canal de YouTube on, com a adolescent que aleshores vivia a Bali per la feina dels seus pares, explicava la seva vida d’estudiant en un col·legi privat internacional on tots els companys parlaven en anglès. “Bali em va canviar la vida del tot. A nivell de cultura i valors t’enriqueix moltíssim”, explica a l’Emprenem Casanovas, un dels dos fundadors de Nude Project, que ara tenen 22 anys. Entre l’audiència dels seus vídeos de platges paradisíaques i bromes pesades hi havia Álex Benlloch, un noi de Burgos amb qui compartia un amic comú i que estudiava màrqueting a Madrid. “Ens vam conèixer i hi va haver molta química. Tots dos teníem moltíssima ambició i ni idea d’on abocar-la”, recorda. L’Álex volia crear un ecommerce i el Bruno –que aleshores havia canviat Bali per Barcelona per entrar a la universitat– estava interessat en la comunicació i la moda.
D’una pluja d’idees en va néixer New Polinesia, el primer nom pensat per a una nova línia de roba amb regust surfer que mai van poder registrar. “Un consell: quan comencis una empresa registra la marca al principi. Nosaltres no ho vam fer i després ja existia una altra marca amb un nom similar. Ens vam quedar sense identitat. Ara ens fa gràcia, però van ser sis mesos de pur drama”, diu Casanovas. Del nom original en van conservar les dues primeres lletres de cada paraula (NP), però la companyia es va convertir en Nude Project. “Ara hi ha un significat, té més catch, més hook i és més internacional”, opina l’emprenedor nascut a Madrid, que té un pare català i ha passat molts estius a casa la seva àvia a l’Empordà.
El discurs sobre com dos nois de 19 anys van poder crear una empresa que ara factura 11 milions d’euros ja el té molt “matxacat”. Casanovas assegura que tant ell com Benlloch van posar 300 euros cadascun (600 euros en total) per posar en marxa la firma de roba. “La moda té una cosa bona que és l’efecte bola de neu: tu compres estoc i si el vens tornes a tenir més diners i els reinverteixes per tornar a comprar més estoc”, argumenta.
El cofundador de Nude Project admet, però, que més endavant han fet servir línies de finançament per créixer quan els volums de comandes es disparaven en promocions assenyalades, com ara el Black Friday. Casanovas es mostra orgullós que el 100% del capital continuï sent dels seus creadors, encara que ja els han arribat ofertes. “Òbviament, quan tens 20 anys i t’ofereixen quantitats que mai esperaves que valdria el teu negoci, et tempta. Però també em pregunto, què faig amb la meva vida si venc Nude Project? La conclusió és que sempre que les hem rebutjat ens hem sentit molt contents”, assegura.
Però Casanovas reconeix que al darrere de Nude Project –com a mínim a l’arrencada– no hi havia cap gran pla de negoci. Les primeres vendes van ser a amics i coneguts. Intentaven oferir peces de roba que es voldrien posar ells mateixos, però que no trobaven al mercat. Què fa diferent la seva moda? Donant un cop d’ull a la web, els seus bestsellers són dessuadores i samarretes de color llis amb el seu nom estampat o on apareixen frases en anglès com “Mama, t’asseguro que és orenga” o “Sigues tan feliç com ho sembles a Instagram”. Els logos de mida gegant els van servir per cridar l’atenció al principi, però Casanovas avança que ara la seva intenció és desenvolupar una línia de bàsics més minimalistes per ampliar el seu públic potencial.
Les dessuadores de Nude Project costen al voltant de 70 euros, els pantalons 80 i les samarretes 40, però el seu fundador rebutja que els etiquetin com a roba per a cayetanos que fan surf. “És una marca que no discrimina, és molt inclusiva i no ens hem tancat a cap tipus de client”, argumenta. De fet, considera que el seu consumidor serien més els “alternatius” que els “pijos”. Tampoc se sent còmode quan els diuen que fan roba per a la generació Z, perquè vol que a la seva botiga hi comprin clients de qualsevol edat. “Els preus estan molt justificats pel producte i tot el que l’acompanya. M’agradaria que qualsevol persona que ho critiqui vagi al mercat a buscar un producte de la nostra qualitat a un preu inferior. No existeix, és impossible”, remarca Casanovas.
Pel que fa a la sostenibilitat de la seva producció (la majoria es fa a Turquia, però les jaquetes venen de la Xina), l’emprenedor justifica que la millor manera de fer roba sostenible és que duri molt. No obstant, insisteix que aviat començaran a buscar opcions de cotó reciclat per millorar en aquest aspecte. “Hi ha moltes marques que paguen una mica més per posar una etiqueta de reciclatge i no miren més enllà, simplement perquè és la moda. Si nosaltres ho fem, ho vull fer amb solidesa i un discurs que ho acompanyi”, apunta el creador de la firma.
Si Nude Project s’ha convertit en una marca viral és, precisament, pels esforços que dedica a la seva imatge. I aquest objectiu també l’han aconseguit a base de vincular-se amb cares conegudes. El dia de Reis del 2022, l’Ana, una de les treballadores de l’empresa, va saber que Rauw Alejandro seria en un hotel de Barcelona, va contactar amb la seva mànager i s’hi va plantar amb una bossa amb roba de la marca. “A ell li va agradar, hi va haver una afinitat instantània i vam acabar fent una col·laboració per al llançament del seu nou àlbum”, recorda Casanovas. Aquelles dessuadores d’edició limitada es van esgotar en pocs minuts.
Aquesta estratègia de “provar-ho i a veure què passa” ha servit perquè la cantant Bad Gyal o l’actriu Ester Expósito també apareguin amb la seva roba. Però potser el cas més curiós va ser la visita de Maisy Biden, neta del president dels Estats Units, a la botiga de Madrid mentre acompanyava el seu avi durant la cimera de l'OTAN a la capital espanyola. “Hem anat parlant per WhatsApp i encara ens segueix demanant roba”, afirma Casanovas.
El fenomen Nude Project continua amb les festes i els tours –sí, com si ells mateixos fossin un grup de música– amb què la marca s’ha dedicat a obrir botigues efímeres arreu d’Espanya i que aquest 2023 volen internacionalitzar a països com Portugal, Itàlia o Alemanya. També compten amb dos establiments permanents a Madrid i València i aviat n’obriran un tercer a Barcelona, a la zona del Portal de l’Àngel. Per entendre la importància dels esdeveniments i el confeti en aquesta empresa, l’any passat van portar un grup d’influencers fins a un xalet amb piscina i minigolf a Califòrnia per després assistir al festival Coachella, on van aconseguir que els seus barrets de vaquer de color rosa amb el logo de la marca acabessin als caps de Billie Eilish i Harry Styles.
Tots dos fundadors ara presenten el seu propi podcast, on entrevisten personalitats famoses. En el seu primer any de vida, Nude Project va facturar uns 600.000 euros; en el segon, 2,5 milions d’euros, i en el tercer, 11 milions. A més, Casanovas assegura que sempre han estat rendibles i en els últims comptes disponibles al Registre Mercantil (els del 2021) es confirma que van guanyar uns 280.000 euros.
A les seves oficines –ara en busquen unes amb més espai– hi ha taules de snowboard amb el nom de la companyia imprès a les parets, un ós de peluix gegant, màquines de videojocs retro i hi treballa una plantilla de 45 treballadors en què la mitjana d’edat s’apropa més als 20 anys que als 30. Casanovas fa broma i assegura que tot i aquest tràfec encara troba hores per dormir, però admet que Nude Project és ara mateix el seu “focus absolut”: “Hem sacrificat moltes coses a la vida. Jo sempre dic que estic casat amb l’empresa”.