L’Apple Watch s’examina per Nadal
El rellotge intel·ligent que es va llançar a la primavera podria arribar a una xifra rècord de 12 milions d’unitats venudes després de Reis
Com té per costum, Apple va arribar tard a la cita amb la categoria dels rellotges intel·ligents, altrament anomenats smartwatches, però amb pas ferm. Si en el passat van ser els ordinadors, els telèfons mòbils intel·ligents i les tauletes, ara l’ smartwatch de la companyia, l’anomenat Apple Watch, sembla que ha venut des del seu llançament més que tots els seus altres rivals junts.
Segons les diverses fonts que intenten quantificar la venda d’aquest producte –cosa que no és fàcil perquè Apple amaga les xifres quan presenta els resultats–, les unitats col·locades fins ara podrien oscil·lar entre els quatre i els sis milions. La consultora Canalys calcula uns set milions d’Apple Watch venuts fins al novembre, mentre que IDC estima que a la tardor s’havien col·locat quatre milions de rellotges.
Aquestes xifres el situarien al capdavant de les vendes de rellotges intel·ligents, per davant de competidors com el Gear de Samsung i altres models de Motorola, LG o Sony, que li porten més d’un any d’avantatge en el mercat. No obstant, encara que la dada pugui semblar impressionant, no ho és tant. S’ha de tenir en compte que es tracta d’un sector molt dispers i incipient, amb apostes molt ambigües per part de la majoria dels fabricants, més per moda que per trobar utilitats al rellotge.
Molts models dels que s’han llançat tenen poca relació amb els seus corresponents telèfons intel·ligents, i això sempre és negatiu perquè els smartwatches són sobretot un complement o una extensió del telèfon dels seus propietaris. A més, el llançament de l’aposta d’Apple era molt esperat, sobretot per temes de disseny, en què no ha decebut. És per això que en el primer trimestre de vendes, a l’estiu, es va estimar que les vendes ja van superar els quatre milions d’unitats venudes.
Ara les expectatives dels analistes de les consultores i els blogs especialitzats són molt altes de cara a la campanya nadalenca. Esperen grans volums de vendes que podrien sobrepassar els sis milions d’unitats en tan sols dues setmanes. Les estimacions procedeixen tant d’enquestes (en què la majoria de propietaris d’un Apple Watch asseguren que pensen regalar-ne com a mínim un), com d’estimacions més serioses sobre l’augment de vendes que es pot preveure per a un producte de luxe al Nadal segons el ritme registrat la resta de l’any.
Si l’Apple Watch aconseguís arribar als 12 milions de rellotges venuts un cop passades les festes de Nadal, podria dir-se que s’ha consolidat, un cop més, com la marca de referència del sector, i segurament esborraria del mapa molts dels seus rivals. Tot i així, no es podria estimar amb facilitat la xifra de negoci que aquestes vendes suposen, ja que el rellotge d’Apple és un producte molt variable en preu i qualitat, amb una gamma de models que van des dels 400 euros als 16.000 euros.
Entremig abunden els models que tenen un preu que ronda els 900 o 1.000 euros. Són més cars que qualsevol iPhone i molt més cars que les propostes dels seus rivals, que segurament podrien sobreviure amb models de baix preu, mentre que l’Apple Watch seria una referència de classe. En aquest sentit, Apple sembla que ha sabut jugar bé les seves cartes després d’aprendre la lliçó dels smartphones amb Android: si has de tenir rivals més competitius en el preu, deixa almenys clar que ets el que té més classe.
De totes maneres, algunes filtracions han deixat caure que Apple podria llançar al març una nova versió de l’Apple Watch amb millores en el maquinari, la bateria i el processador, i al costat d’un possible nou model d’iPhone més petit que els actuals, i probablement més barat, que els analistes anomenen iPhone 6c. Es creu que la nova versió del rellotge milloraria aspectes com la capacitat d’executar pagaments amb el sistema Apple Pay, de manera que n’hi haurà prou acostant el rellotge al datàfon per pagar el compte d’una manera segura.
Potser l’Apple Watch és una peça més important del que molts creuen en l’engranatge d’Apple. Al gener es veurà si es consolida al nivell de l’iPad, el Macbook o fins i tot l’iPhone. De moment la tendència és bona, malgrat que certes notícies podrien fer ombra a l’optimisme de l’empresa que dirigeix Tim Cook. Per exemple, la informació que l’ smartwatch Gear 2 de Samsung podria desenvolupar una aplicació per a iOS que li permeti funcionar connectat amb els iPhones. Al cap i a la fi és el principal competidor de l’Apple Watch i aquesta jugada el col·locaria a casa del seu rival. A més, és una alternativa de preu més assequible, cosa que suposaria tornar a l’escenari del mercat dels smartphones, en què les alternatives amb Android venen més que els iPhones.