TÈXTIL
Empreses03/07/2016

Ajudar el teu rival a exportar té premi

Marques de roba catalanes cooperen per entrar a nous mercats gràcies a una plataforma compartida que els connecta des de Barcelona al món

Elena Freixa
i Elena Freixa

Hi ha vegades que val la pena aparcar pugnes i donar la mà a l’adversari per atacar un objectiu comú. Aquesta és l’estratègia per la qual han optat les marques catalanes de moda que tenen la mirada posada en l’exportació. Sita Murt, Boboli, Escorpion, Avet o Yerse són part de la vintena d’empreses que han participat en un showroom conjunt que ha atret una vintena de compradors internacionals a Barcelona aquesta setmana, en el marc de la passarel·la 080 Barcelona Fashion. El clúster català de la moda, Modacc, és l’impulsor d’aquesta iniciativa d’aliança de les marques per construir un aparador prou apetitós per fer arribar oportunitats de negoci que, en solitari, són més difícils d’aconseguir. “Les empreses del clúster es mouen entre els 6 i els 30 milions d’euros de facturació, i si no van juntes no tenen prou poder d’atracció per atacar segons quins mercats”, sosté David Garcia, gerent de Modacc.

Cargando
No hay anuncios

“Anar totes les marques juntes és una competència molt sana que ens permet ser més eficients a l’hora de fer contactes comercials”, justifica la responsable d’exportació de la firma Escorpion, Alice Rosolen. És el segon any que aquesta marca de roba d’Igualada participa al showroom del 080, que en la primera edició ja va donar fruits i li va proporcionar un primer contacte amb el mercat nord-americà. Ara Escorpion ja ha fet dos enviaments a un comprador dels EUA i fa els primers passos. En l’edició d’aquest any, ha entrat en contacte amb compradors d’Alemanya i el Regne Unit per iniciar exportacions properament: “El Brexit no ens fa por; de totes les situacions en surten oportunitats”, assegura Rosolen.

Escorpion confia molt en el creixement que li vingui dels mercats forans. L’empresa es troba en plena reconstrucció de la marca després d’uns anys complicats que van posar en risc la seva supervivència. L’empresa té avui el 25% de la seva facturació lligada a l’exportació de moda femenina.

Cargando
No hay anuncios

La trobada amb compradors potencials també ha sigut un impuls en l’expansió de Guasch, una empresa de 158 anys focalitzada ara en la roba interior i els pijames per a homes. Gràcies a la plataforma de Modacc, ha tancat comandes per vendre la seva col·lecció a Qatar, explica Lluís Costa, director general de Guasch. “La prioritat és establir contactes per seguir treballant en el futur en unes vendes estables”, sosté. Per això, l’empresa també posa en valor l’inici de converses amb un comprador de Xile i un altre del Canadà que confia que es tradueixin en exportacions en el futur. Guasch ja exporta un terç de les seves vendes, que sumen 5 milions d’euros.

“Él món i els estils són prou grans perquè cadascú pugui trobar el seu racó i, entre les empreses catalanes, hem de saber cooperar”, subratlla. L’experiència de l’anterior edició del showroom del 080 Barcelona Fashion ja va ser positiva per a Guasch, que va obrir-se així camí per aterrar al Canadà la tardor vinent amb el primer enviament de la col·lecció, explica Costa.

Cargando
No hay anuncios

La força de “l’entorn Barcelona”, a més, resulta decisiva per atraure els compradors a la ciutat i aconseguir que accedeixin a una setmana de cites exprés amb les marques i a d’altres activitats per conèixer les empreses més a fons. “En el món de la moda les coses van a foc lent, perquè no es tracta només de comprar roba, el que volen és conèixer la marca a fons”, sosté Costa.

El clúster Modacc, ideòleg de la plataforma, confia que el nombre d’empreses creixi en les pròximes edicions. També confia a poder ampliar el dossier de compradors gràcies a les tres oficines comercials que té instal·lades a Hong Kong, els EUA i Estocolm per captar possibles distribuïdors per a les marques. El clúster català aglutina fins a 130 companyies, que sumen una facturació de 1.500 milions d’euros i donen feina a un miler de persones.